Testcoureurs Aleix Espargaró, Bradley Smith en Lorenzo Savadori testen de nieuwe Aprilia RS 660 in Misano, slechts enkele weken voordat de productie begint
Unaniem oordeel: nooit eerder op zo'n wendbare en leuke straat sport-motorfiets gereden
Breda, 28 september 2020 – Slechts een paar dagen voordat de tweede MotoGP van start gaat in Misano, werd de langverwachte Aprilia RS 660, de nieuwe sportmotor met medium motorvermogen, op het racecircuit getest door een drietal uitzonderlijke testers uit het Aprilia Racing team. Aleix Espargaró, Bradley Smith en Lorenzo Savadori wilden de kans om één van de meest langverwachte motoren van het seizoen te testen op het parcours niet missen.
Het kostte de motorrijders slechts enkele rondes over het racecircuit om een unaniem oordeel te vellen: de Aprilia RS 660 is wederom een meesterwerk van Aprilia als het neerkomt op de kwaliteit van de chassisarchitectuur en motorprestaties, waardoor het zowel op de weg als op het circuit fantastisch is om op de motorfiets te rijden.
Aleix Espargarό zegt over de Aprilia RS 660: "Hij is extreem stabiel en de motor gaat echt hard. Ik vond de functie voor het snelle schakelen ook erg leuk.". Een glimlachende Bradley Smith geeft aan: "Na de eerste twee bochten krijg je het volste vertrouwen. Het is ongelooflijk hoe hard je direct kan starten.". Lorenzo Savadori voegt eraan toe: "Ik was vooral verbaasd over het comfort. En ontdekte een sportmotor die onverwacht comfortabel was."
De RS 660 markeert het begin van een nieuw tijdperk voor Aprilia, en is het eerste model van een nieuwe generatie motoren, die zowel lichtgewicht als krachtig zijn, met een medium motorvermogen dat wordt ondersteund door de elektronica en technologie van Aprilia Racing. De Aprilia RS 660 is het antwoord op de vraag, vanuit een nieuwe generatie motorrijders, naar een leuke en makkelijke motorfiets die zowel op het racecircuit als de weg zorgt voor een weergaloze ervaring. Daarnaast speelt de RS 660 in op een sportconcept met nieuwe normen, waarbij de nadruk ligt op het uitstekende gewicht- en krachtratio van 169 kg voor 100 pk.
Het nieuwe aluminium dubbel brugframe gebruikt de motor als dragend element en is daardoor een uitstekend voorbeeld van Aprilia's (spreekwoordelijke) vermogen om een ongekende chassisarchitectuur te bouwen. De Aprilia RS 660 is gebouwd rondom een nieuwe motor: een compacte, lichtgewicht parallel twin met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, afgeleid van de voorste bank van de 1100 cc V4, en wordt gevolgd qua concept en afmetingen. Ook het APRC-systeem (Aprilia Performance Rider Control) is afgeleid van de motorracerij en geschikt voor zowel dagelijks gebruik als sportief motorrijden; met geavanceerde bedieningsstrategie, dankzij Ride-by-Wire- en zesassige gyroscoop.
De ingebouwde elektronica is voorzien van vijf rijmodi, ontworpen om de rijervaring te maximaliseren in extreem verschillende gebruiksomstandigheden, een geavanceerd multimap Cornering ABS-systeem en (kleuren) TFT-dashboard. De Aprilia RS 660 is ook beschikbaar met een 95 pk-motor, waarvan het vermogen verminderd kan worden en is daardoor ook ideaal voor beginnende motorrijders.