Aprilia @ EICMA 2016

20 oktober 2016 | door:Han van der Weerden
_

EICMA: Raceklare Aprilia RSV4’s

Op de EICMA-show in Milaan introduceert Aprilia voor 2016 onder de naam RSV4 R-FW (Factory Works) een serie raceklare RSV4’s. Motoren die rechtstreeks worden geleverd door de raceafdeling, beschikbaar voor zowel professionele coureurs als enthousiaste circuitrijders.

De basis is de RSV4R, die vervolgens in vier verschillende niveaus wordt aangeboden. De eerste is de RSV4 R-FW Stock1 MM Race, de tweede de Stock2 APX Race. Beide hebben onder andere het al bekende Race Pack (Öhlins-vering en gesmede wielen), een lichte Lithium-accu en diverse gewichtsbeparende maatregelen; de Stock2-versie gaat verder met allerlei aangepaste elektronica (APX-2 motormanagement van Aprilia Racing), versimpelde bedrading, datalogging en race-geprepareerd motorblok, maar valt nog binnen het FIM Superstock-reglement.

Dan zijn er nog twee versies met de veelzeggende namen SBK en W-SBK. De SBK heeft alles wat de Stock2-versie heeft, plus een elektronisch geregelde versnellingsbak met blipperfunctie, een motorblok met superbike-tuning en bijbehorende speciale Aprilia Racing-gereedschappen. De W-SBK is een replica van de superbike zoals hij in het WK wordt gebruikt door het oficiële Aprilia-team. Deze motor kan zowel qua uitvoering als qua ondersteuning op maat worden geleverd, afhankelijk van budget en ambities. Hiermee kun je volledig meedoen in de strijd om het WK Superbike.

Getoond in Milaan is de RSV4 R-FW ‘Misano’, een voorbeeld van de W-SBK-variant in basisuitvoering, voorzien van een speciaal kleurschema dat eerder op Misano al op de superbikeracers werd gebruikt ter ere van de eerste raceoverwinningen van Aprilia; vooral te herkennen aan de klassieke ‘A’ van de vroegere 250cc-GP-racer van Loris Reggiani.

Over de prijzen nog geen woord, maar die zullen flink uiteenlopen. Inbegrepen in de prijs van elke model is een technische training en een testsessie op het circuit met het testteam van Aprilia.

Voor wie ook nog gewoon op straat wilt rijden en iets minder uit wilt geven: hierbij ook de 2016-versie van de ‘normale’ RSV4 RF.