ARA Community

Hèt spreekplatform van alle Aprilia rijders in Nederland!

Algemene motorpraat, humor, ervaringen, alles!

Moderator: Moderators

#376993
Hallo allemaal,
Ik heb heb een Honda CBR600RR circuit fiets gekocht (op straat blijf ik bij Aprilia) om dit jaar te beginnen met circuit rijden. Heb het 1x gedaan met m'n Tuono dus ben echt een beginner.

De banden die op de fiets liggen zijn aan vervanging toe dus ik ben aan het kijken welke banden ik zou moeten nemen. Men zegt dat je iets moet nemen waar je je goed bij voelt bij het rijden op het circuit, maar aangezien ik die ervaring nog moet opbouwen graag jullie tips / ervaringen.

Tijdens de circuit dag die ik toen met m'n Tuono heb gedaan gaf de instructeur aan heel erg tevreden te zijn met de Bridgestone Battlax S21R banden.
Is dat bijvoorbeeld een goede optie?
#376995
Gezien dat je een beginner bent en dus waarschijnlijk geen bandenwarmers hebt zou ik gaan voor sportieve straatbanden.
Wij rijden bij Racing School met Metzler K3's en daar zijn we zeer tevreden over. Goede grip en snelle warm-up tijd, daarbij zijn ze niet al te duur. Deze banden liggen ook op de clubracer.
Welke alternatieven er zijn weet ik niet aangezien ik zelf met Bridgestone slick rij.
#376997
Als nog steeds beginnend circuitrijder kan ik de K3 aanraden. Inderdaad, snel op temperatuur en prima grip. In het begin is het spannend zat, zaken als bandenwarmers komt later wel. En laat je vering goed nakijken en zet een goede basis afstelling.

Ohja, als je eenmaal begonnen bent is er geen weg terug.

Succes en mss tot bij een trackdag na de Corona crisis.
#377000
Bij de koop zit wel een set bandenwarmers en ook een set extra wielen met (gebruikte) regenbanden.
Maar ik was zelf nog niet van plan om voor nu verder te gaan dan sportieve straatbanden.
Is de Metzeler K3 dan de beste keuze of zijn er nog meer aanraders?
#377001
edjeotc schreef:
1 apr 2020, 14:04
Bij de koop zit wel een set bandenwarmers en ook een set extra wielen met (gebruikte) regenbanden.
Maar ik was zelf nog niet van plan om voor nu verder te gaan dan sportieve straatbanden.
Is de Metzeler K3 dan de beste keuze of zijn er nog meer aanraders?
Waar heb je gereden met de Tuono en weet je toevallig ook welke tijden dat je ongeveer gereden hebt?
Ik weet dat Pirelli Rosso's oid wel goed zijn voor de rest ken ik de huidige banden niet.
#377002
Heuveltje schreef:
1 apr 2020, 14:08
edjeotc schreef:
1 apr 2020, 14:04
Bij de koop zit wel een set bandenwarmers en ook een set extra wielen met (gebruikte) regenbanden.
Maar ik was zelf nog niet van plan om voor nu verder te gaan dan sportieve straatbanden.
Is de Metzeler K3 dan de beste keuze of zijn er nog meer aanraders?
Waar heb je gereden met de Tuono en weet je toevallig ook welke tijden dat je ongeveer gereden hebt?
Ik weet dat Pirelli Rosso's oid wel goed zijn voor de rest ken ik de huidige banden niet.
Op Assen, met Pilot Power 3 banden.
Tijden weet ik niet, zat toen in groep 1+ bij Racecracks, we hadden toen geen transponders voor tijden.
Uiteindelijk gaf de instructeur aan dat wij met ons groepje ook wel (onder)in groep 2 mee hadden kunnen draaien.
#377008
Groep 1+ dan zullen de tijden zo rond de 2.20 liggen.
Niet belangrijk aangezien je nu eerst nog wat dagen met instructie gaat doen om circuitervaring op te doen.
Die bridgestones of metzelers zullen prima voldoen, gewoon een sportieve wegband kiezen die binnen je budget past, doe alleen geen pilotpowers....
#377014
rsvfrank schreef:
1 apr 2020, 19:45
Groep 1+ dan zullen de tijden zo rond de 2.20 liggen.
Niet belangrijk aangezien je nu eerst nog wat dagen met instructie gaat doen om circuitervaring op te doen.
Die bridgestones of metzelers zullen prima voldoen, gewoon een sportieve wegband kiezen die binnen je budget past, doe alleen geen pilotpowers....
Dit.^ :ok:
#377016
Ik weet niet of de nieuwe Pilot Powers beter zijn maar de oude waren prima op de weg maar gevaarlijk op circuit. Als je wat sneller gaat rijden worden ze te warm, bij de meeste banden krijg je een "signaal" maar de PiPo's verliezen plotseling hun grip.

Bandendruk is wel belangrijk, is deze te hoog dan worden de banden te warm en verliezen ze de grip, dus ff meten als je binnenkomt na de 1e sessie. Ook is het handig om met andere mensen af te spreken als je een circuitdag gaat doen.
Mocht er iets gebeuren dan sta je er niet alleen voor.

Succes en wellicht tot op het circuit :victory:
#377019
Dank voor de tips.
Van de Pilot Powers had ik al gehoord dat deze voor op het circuit niet de beste keuze zijn.
Ik ga ook aansluiten bij 2 anderen die inmiddels een paar circuit dagen hebben gedaan, inderdaad fijn om er niet alleen voor te staan mocht er iets gebeuren en gezellig sowieso.

Word ook betalend lid van de ARA!