ARA Community

Hèt spreekplatform van alle Aprilia rijders in Nederland!

De plek waar je alles kunt vinden met betrekking tot circuit en race gerelateerde evenementen!

Moderator: Moderators

Avatar
Door martijn851
#382778
Ok, naar aanleiding van een ander topic zal ik hier wat foto's plaatsen en als het me lukt wat film materiaal, moet nog uitzoeken hoe.

Ik zat al een tijdje vast op 2:08 en afgelopen dinsdag plots 2:06 en 2:05 gereden, nu het doel bijgesteld naar de 2 minuten, of minder natuurlijk.
Graag commentaar, tips en trucs, zonder mij compleet af te zeiken aub, het moet wel leuk zijn ;)
Voel je vrij om zelf ook foto's te plaatsen en om feedback te vragen, helpen we elkaar.

Sommige zaken zijn voor de hand liggend, bijvoorbeeld elleboog verder uitsteken, hetgeen soms wel, meestal niet lukt. Kop moet verder omlaag, snap niet dat dit me maar matig lukt.
Ook moet je net mazzel hebben met de locatie van de fotograaf, gevoel van de dag, nat/droog etc.

Mijn houding is waarschijnlijk het best op Mandeveen, hier constant m'n knie aan de grond, dit lukt soms in de Bult, 1x door Ramshoek tijdens de snelst ronde, regelmatig in Ossenbroeken en door Strubben meestal samen met m'n toeslider..
Ramshoek is flink verbeterd sinds de 3-daagse, de week ervoor zat ik daar op de tribune om te kijken hoe het moet en kreeg de tip om 1 terug te schakelen.
Er kwam zelfs iemand naar me toe die graag achter me zat omdat ik daar zo hard doorheen ging. Zo snel ben ik ook weer niet, maar dat is wel leuk om te horen 8)


Ok, brandt maar los.
©Hellofoto_EYBIS_ASSEN_#851-00001.jpg
851.jpg
©Hellofoto_EYBIS_ASSEN_#851-00022.jpg
©Hellofoto_EYBIS_ASSEN_#851-00028.jpg
Strubben.jpg
Strubben uit.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Avatar
Door Han
#382779
Met snellere ronde tijden kan ik je niet helpen, mocht je filmpjes willen plaatsen dan kan dat tot een max van 99 MB / filmpje. Is het max voor dit soort forums.

de volgende extensies zijn toegestaan :
3g2
3gp
gdb
gpx
itn
m4a
m4v
mov
mp3
mp4
mpeg
mpg
ogg
ogm
qt
ram
rm
wma
wmv

Mvg, Han
Avatar
Door Heuveltje
#382790
martijn851 schreef:
26 aug 2021, 22:30
Bedankt Han, de filmpjes zijn minimaal 3gb dus dat moet via extern.
Ik heb wat zitten klooien maar heb nu zowaar een Youtube kanaal, ga ik na al die jaren met mijn tijd mee, maar loop wel hopeloos achter :ok:
Helpt waarschijnlijk wel met het geven van feedback.

https://youtu.be/YN-yVsrwDNU
Aantal dingen die mij opvallen, ik heb geprobeerd deze op basis van makkelijke tijdswinst neer gezet:
1. Vol gas geven
Ik zie je alleen vol gas geven opkomen Veenslang, vanaf 48 sec is het gas constant. Gas vol openhouden tot je rempunt, gas los en rem met beleid ;)
De rest geef je maar half of 3/4 gas, ieder recht stukje VOL gas. Van ruskenhoek naar stekkenwal, naar de bult, zelfs dat kleine stukje naar mandeveen. Ook duikesloot uitkomen, vol gas ff liften voor Meeuwenmeer en weer vol gas. De 1e linkercurb voor de ramshoek gas los, 1 versnelling terug en insturen ramshoek, daarna weer VOL gas richting GT
2.. gebruik de hele baan
Je laat overal een meter ruimte tussen je band en de witte lijn/curb, bij de racing school europe noemen we dit body over Paint.
Als je deze 2 punten goed doet zul je al rond de 2 min rijden :victory:
3. Klaar voor de bocht
Dit kan ik niet zien maar dat zie ik 80% van de rijders fout doen. Bv van stekkenwal naar de bult, je zit rechts naast de motor en accelereert vol bocht uit bij het schakelen naar de volgende versnelling ga je meteen links ernaast zitten zodat je voor de bult alleen hoeft te remmen en 1 keer terugschakelen. Voor het stuk vanaf duikesloot blijf je er rechts langs zitten, je gaat pas na de laatste rechterknik naar links zitten om je voor te bereiden voor de ramshoek. Je zit dus al links voordat je gas los doet en terugschakelt.
Enkel op de Veenslang zit je in het midden, de rest van het circuit links of rechts naast de motor. Op deze manier hoef je minder te doen in de remzone

Als punt 1, 2 en 3 goed gaan dan kan de houding wat beter, met name de schouders richting de bocht draaien en daarnaast kun je gaan trailbraken maar dat leggen we we op een RSE event uit.
Avatar
Door Heuveltje
#382791
Hier een sessie in de regen, rondetijd rond de 2.06
https://youtu.be/cdngXZ7v0i4

hier zie je vol gas en body over paint, hier pakken we geen curbs, witte lijn en iets soepeler op rem en gas maw iets meer laten rollen

Hier een sessie achter Jarno (Fastj) rondetijd rond de 1,55
https://youtu.be/25JL4K9DhCc

Hier zie je dat hij voor de bocht klaar zit, dus voor het remmen. Goede houding en de hele baan gebruiken, na de sessie heb ik hem nog de tip gegeven om eerst op het gas te gaan en de motor recht op te zetten voordat hij zijn lichaam naar het midden of andere zijde beweegt. Daarnaast gaat hij vaker naar het midden dan mij.
Ik hou mijn kont naast de motor en mijn bovenlichaam boven de tank, dan hoef ik alleen mijn bovenlichaam bocht in te draaien voor de remzone
https://youtu.be/T5M2oFwgBak
Dit is een wat ouder filmpje van een paar jaar geleden waar Jarno mij filmt, inmiddels rij ik iets andere lijnen en doe ik veel meer trailbraken :angel:
Maar zoals iedereen leer ik nog steeds iedere sessie
Avatar
Door martijn851
#382792
Heuveltje schreef:
28 aug 2021, 13:57
Aantal dingen die mij opvallen, ik heb geprobeerd deze op basis van makkelijke tijdswinst neer gezet:
1. Vol gas geven
Ik zie je alleen vol gas geven opkomen Veenslang, vanaf 48 sec is het gas constant. Gas vol openhouden tot je rempunt, gas los en rem met beleid ;)
De rest geef je maar half of 3/4 gas, ieder recht stukje VOL gas. Van ruskenhoek naar stekkenwal, naar de bult, zelfs dat kleine stukje naar mandeveen. Ook duikesloot uitkomen, vol gas ff liften voor Meeuwenmeer en weer vol gas. De 1e linkercurb voor de ramshoek gas los, 1 versnelling terug en insturen ramshoek, daarna weer VOL gas richting GT
2.. gebruik de hele baan
Je laat overal een meter ruimte tussen je band en de witte lijn/curb, bij de racing school europe noemen we dit body over Paint.
Als je deze 2 punten goed doet zul je al rond de 2 min rijden :victory:
3. Klaar voor de bocht
Dit kan ik niet zien maar dat zie ik 80% van de rijders fout doen. Bv van stekkenwal naar de bult, je zit rechts naast de motor en accelereert vol bocht uit bij het schakelen naar de volgende versnelling ga je meteen links ernaast zitten zodat je voor de bult alleen hoeft te remmen en 1 keer terugschakelen. Voor het stuk vanaf duikesloot blijf je er rechts langs zitten, je gaat pas na de laatste rechterknik naar links zitten om je voor te bereiden voor de ramshoek. Je zit dus al links voordat je gas los doet en terugschakelt.
Enkel op de Veenslang zit je in het midden, de rest van het circuit links of rechts naast de motor. Op deze manier hoef je minder te doen in de remzone

Als punt 1, 2 en 3 goed gaan dan kan de houding wat beter, met name de schouders richting de bocht draaien en daarnaast kun je gaan trailbraken maar dat leggen we we op een RSE event uit.
Bedankt voor de uitgebreide feedback :ok: .
Het punt op Veenslang dat ik geen vol gas meer geef is de plek waar ik verzit en dan pas rem, hier ga ik volgende week mee aan de slag.

Meer gas op de korte stukjes is al in progress, tot een paar dagen terug rolde ik zowat alleen maar uit, maar ben duidelijk nog te voorzichtig met de gaskraan. Ook op de lijst voor volgende week.
De apex raken lukte dit keer duidelijk niet echt en in Ruskenhoek en de Haar keek ik vaak eerst naar de apex ipv de bocht in, heel irritant en 'verder kijken' gillen in mijn helm hielp niet..

Punt 3 gaat sinds kort wel aardig goed, niet mijn hele houding, maar ik blijf er naast zitten met 1 bil en met mijn knie tegen de tank als het rechtuit is zoals uitkomend Duikersloot, of de Haar.
Voor de Bult zit ik na de knik wel even in het midden, voortaan meteen doorschuiven dus.
Trailbraken oefen ik wel eens en heb ik maar op 1 plek een soort van nodig, in de Tarzan.

Ik ga de filmpjes morgen even op mijn gemak kijken, thanks.
Staat Assen volgend jaar wel op jullie kalender? Qua vertrouwen en locatie veruit de beste, maar drie dagen Mugello of Aragon staat wel erg hoog op de wensenlijst.
Avatar
Door Heuveltje
#382793
Goed dat je de verbeterpunten zelf ook ziet, probeer niet alles tegelijk te verbeteren met 2 dingen half kom je niet verder. 1 aandachtspunt per sessie en als het nog geen routine is gewoon meerdere sessies aan spenderen.

Succes, ik ben benieuwd hoe het gaat :victory:
Avatar
Door martijn851
#382794
Nou ja, ik herken ze nadat ik er op gewezen wordt :)
Het liefst doe ik meteen alles beter, maar dat gaat hem niet worden.
Meer iets als sessie 2 focus op aanremmen voor Ruskenhoek en de apex in de Bult.
Sessie 3 meer gas op de korte stukken.
En dan proberen niet op rondetijden te letten, doe ik dat eind september weer.
Avatar
Door martijn851
#382847
Zondag was een dag met instructie, in december al geboekt en later wat spijt van, maar had verwacht om in een lager tempo dan wat meer kunnen proberen.
Dat valt dus tegen met 4 man voor je en ik had sowieso geen goede dag, het ging gewoon niet lekker.
Maar goed, op een k*t dag nog wat 2:08's gereden en de boel heel gehouden, dus soort van tevreden.
De 26e nog een kans.

Zoals die achter mij wil ik graag zitten, maar dat scheelt dat 20 jaar en evenveel kilo's, dus wellicht niet haalbaar ^-^
groep.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Avatar
Door Heuveltje
#382880
martijn851 schreef:
7 sep 2021, 14:57
Zondag was een dag met instructie, in december al geboekt en later wat spijt van, maar had verwacht om in een lager tempo dan wat meer kunnen proberen.
Dat valt dus tegen met 4 man voor je en ik had sowieso geen goede dag, het ging gewoon niet lekker.
Maar goed, op een k*t dag nog wat 2:08's gereden en de boel heel gehouden, dus soort van tevreden.
De 26e nog een kans.

Zoals die achter mij wil ik graag zitten, maar dat scheelt dat 20 jaar en evenveel kilo's, dus wellicht niet haalbaar ^-^

groep.JPG
Mooi voor de foto maar is niet nodig om snel te gaan, kijk maar naar Johnny Rea
Avatar
Door martijn851
#382938
Ik heb nog even een set bandenwarmers gekocht voor zondag, maar kom er nu achter dat de ruimte tussen band en brug te klein is, helaas dus.
Voor volgend seizoen: 1 schakel extra, merk je daar iets van?
Avatar
Door martijn851
#383033
Hopelijk werkt dit en ben ik van de vals neutraal af eind rechte stukken, want daar werd ik wel zout van.
20211005_172557.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Avatar
Door rsvfrank
#383043
Heuveltje schreef:
6 okt 2021, 07:52
martijn851 schreef:
5 okt 2021, 17:58
Hopelijk werkt dit en ben ik van de vals neutraal af eind rechte stukken, want daar werd ik wel zout van.

20211005_172557.jpg
Wat is dit?
Shifter star, zou kunnen helpen om het schakelen wat soepeler te doen verlopen doordat de vorm iets minder "hoekig" is dan de standaard shifter star.

Ik denk zelf eerder dat de manier van schakelen en/of afstelling van de rearsets (met schakelstang?) het probleem vormt.De rsv heeft een wat lompe manier van schakelen nodig dan de gemiddelde jap.
De enige keren dat ik misschakelde met de rsv racert was altijd mijn eigen fout door net wat te poezelig mijn voet te bewegen...
Avatar
Door martijn851
#383044
Ik heb van alles geprobeerd qua afstelling en trap best hard naar beneden en goed los daarna, ik dacht eerst ook dat ik te lief was of mijn voet niet ver genoeg omhoog deed.
Toch de laatste dag weer diverse malen gevloekt voor de Haar en Ruskenhoek, dat gaf geen vertrouwen om harder te gaan.
Ik stop er nieuwe platen in, vervang de pomp en die ster, werkt dat niet dan kan ik komend seizoen op de reserve fiets overstappen, volgende week haal ik nog een Mille R op 8) .
Avatar
Door martijn851
#383242
De eerste dag Zandvoort in mei is al geboekt, nu is het wachten op een leuke voorjaarsvakantie voordat ik mijn circuitpotje leeg trek.
Als het het allemaal gaat zoals ik zou willen dan eindigt het '22 seizoen in Portimao, maar dan moet het wel meezitten met verlof en oppas.
Avatar
Door robz
#383258
rsvfrank schreef:
6 okt 2021, 13:39
De enige keren dat ik misschakelde met de rsv racert was altijd mijn eigen fout door net wat te poezelig mijn voet te bewegen...
Amen to that!
bij te "flauw" terugschakelen voor haarbocht of GT.. ::) altijd leuk.. :help:
Avatar
Door rsvfrank
#383266
robz schreef:
30 nov 2021, 00:13
rsvfrank schreef:
6 okt 2021, 13:39
De enige keren dat ik misschakelde met de rsv racert was altijd mijn eigen fout door net wat te poezelig mijn voet te bewegen...
Amen to that!
bij te "flauw" terugschakelen voor haarbocht of GT.. ::) altijd leuk.. :help:
Je maakte wel een hele mooi koprol in de grintbak ,een 9 voor de uitvoering ;)
Avatar
Door robz
#383279
;D ;D

Ik weet het nog.... pijnlijk uitstapje gelukkig alleen blauwe plekken.... een bloeduitstorting van mn knie tot mn oksels :o stond een dag later op het voetbalveld en niemand dorst me aan te pakken omdat ze dachten dat ik aan cage fighten deed ofzo :rotfl2:
Avatar
Door martijn851
#383284
Ondanks nieuwe blokken, rempomp, gereviseerde klauwen en zorgvouldig ontlucht, had ik de laatste circuitdagen na een paar ronden niet meer het volle vertrouwen in de remmen, naar mijn zin niet bijterig genoeg.
Omdat ze in de aanbieding waren voor 420 euro gaan er nog een paar verse schijven op, dan kan het alleen nog maar aan mij liggen :D .

Schijven.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Avatar
Door rsvfrank
#383286
martijn851 schreef:
1 dec 2021, 11:44
Ondanks nieuwe blokken, rempomp, gereviseerde klauwen en zorgvouldig ontlucht, had ik de laatste circuitdagen na een paar ronden niet meer het volle vertrouwen in de remmen, naar mijn zin niet bijterig genoeg.
Omdat ze in de aanbieding waren voor 420 euro gaan er nog een paar verse schijven op, dan kan het alleen nog maar aan mij liggen :D .


Schijven.JPG
Welke remolie gebruik je?
Ik gebruik al jaren motul rbf660 en nog nooit last gehad van fading o.i.d. ,wel 2 a 3x per seizoen verversen.
Avatar
Door martijn851
#383289
Normale remvloeistof van Ferodo, 2x ververst. Dat zou toch goed moeten werken met mijn tempo?
Sowieso niet bij stil gestaan, dus hoor graag of ik er met een tientje was geweest ipv 400 ^-^
Avatar
Door Heuveltje
#383290
martijn851 schreef:
1 dec 2021, 23:37
Normale remvloeistof van Ferodo, 2x ververst. Dat zou toch goed moeten werken met mijn tempo?
Sowieso niet bij stil gestaan, dus hoor graag of ik er met een tientje was geweest ipv 400 ^-^
Ik rij met dezelfde remvloeistof als RSVFrank en heb nooit fading gehad.
Om eerlijk te zijn heb ik dan ook T-drives remschijven, rechtstreekse remleidingen en Z04 remblokken :secret:

Word ook betalend lid van de ARA!