ARA Community

Hèt spreekplatform van alle Aprilia rijders in Nederland!

Algemene motorpraat, humor, ervaringen, alles!

Moderator: Moderators

#376993
Hallo allemaal,
Ik heb heb een Honda CBR600RR circuit fiets gekocht (op straat blijf ik bij Aprilia) om dit jaar te beginnen met circuit rijden. Heb het 1x gedaan met m'n Tuono dus ben echt een beginner.

De banden die op de fiets liggen zijn aan vervanging toe dus ik ben aan het kijken welke banden ik zou moeten nemen. Men zegt dat je iets moet nemen waar je je goed bij voelt bij het rijden op het circuit, maar aangezien ik die ervaring nog moet opbouwen graag jullie tips / ervaringen.

Tijdens de circuit dag die ik toen met m'n Tuono heb gedaan gaf de instructeur aan heel erg tevreden te zijn met de Bridgestone Battlax S21R banden.
Is dat bijvoorbeeld een goede optie?
#376995
Gezien dat je een beginner bent en dus waarschijnlijk geen bandenwarmers hebt zou ik gaan voor sportieve straatbanden.
Wij rijden bij Racing School met Metzler K3's en daar zijn we zeer tevreden over. Goede grip en snelle warm-up tijd, daarbij zijn ze niet al te duur. Deze banden liggen ook op de clubracer.
Welke alternatieven er zijn weet ik niet aangezien ik zelf met Bridgestone slick rij.
#376997
Als nog steeds beginnend circuitrijder kan ik de K3 aanraden. Inderdaad, snel op temperatuur en prima grip. In het begin is het spannend zat, zaken als bandenwarmers komt later wel. En laat je vering goed nakijken en zet een goede basis afstelling.

Ohja, als je eenmaal begonnen bent is er geen weg terug.

Succes en mss tot bij een trackdag na de Corona crisis.
#377000
Bij de koop zit wel een set bandenwarmers en ook een set extra wielen met (gebruikte) regenbanden.
Maar ik was zelf nog niet van plan om voor nu verder te gaan dan sportieve straatbanden.
Is de Metzeler K3 dan de beste keuze of zijn er nog meer aanraders?
#377001
edjeotc schreef:
1 apr 2020, 14:04
Bij de koop zit wel een set bandenwarmers en ook een set extra wielen met (gebruikte) regenbanden.
Maar ik was zelf nog niet van plan om voor nu verder te gaan dan sportieve straatbanden.
Is de Metzeler K3 dan de beste keuze of zijn er nog meer aanraders?
Waar heb je gereden met de Tuono en weet je toevallig ook welke tijden dat je ongeveer gereden hebt?
Ik weet dat Pirelli Rosso's oid wel goed zijn voor de rest ken ik de huidige banden niet.
#377002
Heuveltje schreef:
1 apr 2020, 14:08
edjeotc schreef:
1 apr 2020, 14:04
Bij de koop zit wel een set bandenwarmers en ook een set extra wielen met (gebruikte) regenbanden.
Maar ik was zelf nog niet van plan om voor nu verder te gaan dan sportieve straatbanden.
Is de Metzeler K3 dan de beste keuze of zijn er nog meer aanraders?
Waar heb je gereden met de Tuono en weet je toevallig ook welke tijden dat je ongeveer gereden hebt?
Ik weet dat Pirelli Rosso's oid wel goed zijn voor de rest ken ik de huidige banden niet.
Op Assen, met Pilot Power 3 banden.
Tijden weet ik niet, zat toen in groep 1+ bij Racecracks, we hadden toen geen transponders voor tijden.
Uiteindelijk gaf de instructeur aan dat wij met ons groepje ook wel (onder)in groep 2 mee hadden kunnen draaien.
#377008
Groep 1+ dan zullen de tijden zo rond de 2.20 liggen.
Niet belangrijk aangezien je nu eerst nog wat dagen met instructie gaat doen om circuitervaring op te doen.
Die bridgestones of metzelers zullen prima voldoen, gewoon een sportieve wegband kiezen die binnen je budget past, doe alleen geen pilotpowers....
#377014
rsvfrank schreef:
1 apr 2020, 19:45
Groep 1+ dan zullen de tijden zo rond de 2.20 liggen.
Niet belangrijk aangezien je nu eerst nog wat dagen met instructie gaat doen om circuitervaring op te doen.
Die bridgestones of metzelers zullen prima voldoen, gewoon een sportieve wegband kiezen die binnen je budget past, doe alleen geen pilotpowers....
Dit.^ :ok:
#377016
Ik weet niet of de nieuwe Pilot Powers beter zijn maar de oude waren prima op de weg maar gevaarlijk op circuit. Als je wat sneller gaat rijden worden ze te warm, bij de meeste banden krijg je een "signaal" maar de PiPo's verliezen plotseling hun grip.

Bandendruk is wel belangrijk, is deze te hoog dan worden de banden te warm en verliezen ze de grip, dus ff meten als je binnenkomt na de 1e sessie. Ook is het handig om met andere mensen af te spreken als je een circuitdag gaat doen.
Mocht er iets gebeuren dan sta je er niet alleen voor.

Succes en wellicht tot op het circuit :victory:
#377019
Dank voor de tips.
Van de Pilot Powers had ik al gehoord dat deze voor op het circuit niet de beste keuze zijn.
Ik ga ook aansluiten bij 2 anderen die inmiddels een paar circuit dagen hebben gedaan, inderdaad fijn om er niet alleen voor te staan mocht er iets gebeuren en gezellig sowieso.
#382465
Henk RS 250 schreef:
1 apr 2020, 12:29
Als nog steeds beginnend circuitrijder kan ik de K3 aanraden. Inderdaad, snel op temperatuur en prima grip. In het begin is het spannend zat, zaken als bandenwarmers komt later wel. En laat je vering goed nakijken en zet een goede basis afstelling.

Ohja, als je eenmaal begonnen bent is er geen weg terug.

Succes en mss tot bij een trackdag na de Corona crisis.
Hoeveel dagen kun je doen met een K3 achterband?
Kun je deze op het circuit gebruiken tot op de slijtage indicator, of (bij droog weer) helemaal totdat het profiel weg gesleten is?
(Slijtage indicator puur om te bepalen of de band nog straat legaal is?)
#382467
[/quote]
Hoeveel dagen kun je doen met een K3 achterband?
Kun je deze op het circuit gebruiken tot op de slijtage indicator, of (bij droog weer) helemaal totdat het profiel weg gesleten is?
(Slijtage indicator puur om te bepalen of de band nog straat legaal is?)
[/quote]

Ligt er aan hoe hard je rijdt maar je kunt deze tot aan de slijtage indicator gebruiken. Op het circuit zijn de zijkanten versleten voordat je loopvlak op is, dus met name de zijkanten in de gaten houden.
#382478
Vorig jaar in juni ben ik begonnen met circuit rijden op een Honda CBR600RR PC40 uit 2007.
Voor m'n eerste circuit dag heb ik daar toen een nieuwe set Metzeler racetec rr k3 banden op gelegd.
Ik ben vorig jaar eerst begonnen met instructie dagen, daarvan was er maar 1 droog en ik heb daarna nog 4 dagen met instructie gedaan op regenbanden.
Sinds dit jaar ben ik begonnen met vrij rijden. De Metzelers hebben er nu in totaal 4 dagen op zitten:

19-6-2020 Circuit Zolder, 3 sessies instructie en 2 sessies vrij rijden, snelste ronde: 2:08.839
16-6-2021 Circuit Zolder, 5 sessies vrij rijden, snelste ronde: 1:56:813
8-7-2021 Circuit Mettet, 6 sessies vrij rijden, snelste ronde: 1:21.134
9-7-2021 Circuit Mettet, 6 sessies vrij rijden, snelste ronde: 1.19.358

De achterband is nu aan de rechterkant dus al zo goed tot op de slijtage indicator gesleten.
Als dit betekend dat de band nu moet worden vervangen, dan vind ik dat deze band (op mijn niveau) erg snel aan vervanging toe is. Daarom vraag ik me af of de indicator er alleen op zit om te bepalen in hoeverre de band nog straat legaal is.
Ik vind het verder overigens een fijne band, ik heb tot op heden nog geen gekke dingen zoals glijden o.i.d. gemerkt.
Maar als de band op mijn niveau echt na 4 dagen vervangen moet worden, dan overweeg ik toch om wat anders te gaan proberen. Ik hoor bijvoorbeeld goede geluiden over de Metzeler TD.

Verder rijd ik nu met de maat 180/55 ZR17, dat de band wordt helemaal tot op de rand gebruikt, zou het wellicht ook verstandiger zijn om de volgende keer een 180/60 ZR17 te nemen?
#382480
nette tijden voor een beginnende rijder, zet ze ook maar in het rondetijden topic 8) .
20 sessies is niet verkeerd met een achterband, een 180/60 stuurt agressiever.
vering doet ook veel, toen ik van een aangepaste Online naar een TTX ging scheelde dat ook weer flink in de levensduur.

met deze tijden kun je ook al aan Alicia met banden warmere denken O0
#382486
Heuveltje schreef:
13 jul 2021, 18:01
nette tijden voor een beginnende rijder, zet ze ook maar in het rondetijden topic 8) .
20 sessies is niet verkeerd met een achterband, een 180/60 stuurt agressiever.
vering doet ook veel, toen ik van een aangepaste Online naar een TTX ging scheelde dat ook weer flink in de levensduur.

met deze tijden kun je ook al aan Alicia met banden warmere denken O0
Wat bedoel je precies met agressiever sturen? Meer hellingshoek of hoe moet ik dat zien?
Als leek zou ik zeggen dat je met een 180/60 minder snel op het 'einde' van de band zit en je daardoor minder kans hebt om tot over de rand te rijden t.o.v. een 180/55.
Bandenwarmers heb ik ook.
M'n achterveer wil ik ook nog een service beurt laten geven, al denk ik dat de slijtage op de band er heel netjes uit ziet en de achterveer het nu zo slecht niet doet, zie foto's.
20210710_095308 (1).jpg
20210710_095255 (1).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
#382489
Zien er inderdaad niet verkeerd uit, de rechterkant wordt slechter met name waar je op het gas gaat, indien je hier rekening mee houdt en rechts rustig op het gas gaat zou IK het wel aandurven om hier nog een dag mee te rijden.

Met agressiever bedoel ik dat de motor sneller gaat sturen.
#382490
Mijn volgende circuit dag is over 2 weken op Zandvoort. Aangezien ik hier nog niet gereden heb doe ik dat nog een keer met instructie, 3 sessies instructie 2 sessies vrij rijden. Ik denk dat ik dat ook nog wel aan durf met deze band.
Vanaf daarna ga ik alleen nog maar vrij rijden en ik zit dus te denken om dan over te stappen naar de Metzeler TD i.c.m. de K3 voorband, totdat die ook aan vervanging toe is.
Zit alleen nog te twijfelen of ik voor de 180/60 of de 180/55 moet gaan, de lean-angle zal verwacht ik niet minder worden, de vraag is tot wanneer de 180/55 nog toereikend gaat zijn.
Op Mettet had ik ook een aantal malen de originele voetsteunen aan de grond waar ik me niet echt comfortabel bij voelde, dus ik ga ook een race rem-/schakelsetje monteren.
#382494
edjeotc schreef:
14 jul 2021, 10:00
Mijn volgende circuit dag is over 2 weken op Zandvoort. Aangezien ik hier nog niet gereden heb doe ik dat nog een keer met instructie, 3 sessies instructie 2 sessies vrij rijden. Ik denk dat ik dat ook nog wel aan durf met deze band.
Vanaf daarna ga ik alleen nog maar vrij rijden en ik zit dus te denken om dan over te stappen naar de Metzeler TD i.c.m. de K3 voorband, totdat die ook aan vervanging toe is.
Zit alleen nog te twijfelen of ik voor de 180/60 of de 180/55 moet gaan, de lean-angle zal verwacht ik niet minder worden, de vraag is tot wanneer de 180/55 nog toereikend gaat zijn.
Op Mettet had ik ook een aantal malen de originele voetsteunen aan de grond waar ik me niet echt comfortabel bij voelde, dus ik ga ook een race rem-/schakelsetje monteren.
Heb je een aktiefoto van je racehouding?
Ik zou voor de 180/60 gaan ;)
#382495
edjeotc schreef:
14 jul 2021, 10:00
Mijn volgende circuit dag is over 2 weken op Zandvoort. Aangezien ik hier nog niet gereden heb doe ik dat nog een keer met instructie, 3 sessies instructie 2 sessies vrij rijden. Ik denk dat ik dat ook nog wel aan durf met deze band.
Vanaf daarna ga ik alleen nog maar vrij rijden en ik zit dus te denken om dan over te stappen naar de Metzeler TD i.c.m. de K3 voorband, totdat die ook aan vervanging toe is.
Zit alleen nog te twijfelen of ik voor de 180/60 of de 180/55 moet gaan, de lean-angle zal verwacht ik niet minder worden, de vraag is tot wanneer de 180/55 nog toereikend gaat zijn.
Op Mettet had ik ook een aantal malen de originele voetsteunen aan de grond waar ik me niet echt comfortabel bij voelde, dus ik ga ook een race rem-/schakelsetje monteren.
Voetsteunen aan de grond is eerder een set up dingetje ,klinkt alsof je vering aangepakt moet worden of dat je houding nog niet goed is 》minder verzitten is meer leanangle bij eenzelfde snelheid ...
60 of 55 maakt voor leanangle niet veel uit, het is meer dat je de geometrie van de fiets veranderd .
#382503
rsvfrank schreef:
14 jul 2021, 15:58
edjeotc schreef:
14 jul 2021, 10:00
Mijn volgende circuit dag is over 2 weken op Zandvoort. Aangezien ik hier nog niet gereden heb doe ik dat nog een keer met instructie, 3 sessies instructie 2 sessies vrij rijden. Ik denk dat ik dat ook nog wel aan durf met deze band.
Vanaf daarna ga ik alleen nog maar vrij rijden en ik zit dus te denken om dan over te stappen naar de Metzeler TD i.c.m. de K3 voorband, totdat die ook aan vervanging toe is.
Zit alleen nog te twijfelen of ik voor de 180/60 of de 180/55 moet gaan, de lean-angle zal verwacht ik niet minder worden, de vraag is tot wanneer de 180/55 nog toereikend gaat zijn.
Op Mettet had ik ook een aantal malen de originele voetsteunen aan de grond waar ik me niet echt comfortabel bij voelde, dus ik ga ook een race rem-/schakelsetje monteren.
Voetsteunen aan de grond is eerder een set up dingetje ,klinkt alsof je vering aangepakt moet worden of dat je houding nog niet goed is 》minder verzitten is meer leanangle bij eenzelfde snelheid ...
60 of 55 maakt voor leanangle niet veel uit, het is meer dat je de geometrie van de fiets veranderd .
Naast de Geometrie verandering hebben de 180/60 een andere vorm waardoor je meer grip/ contactvlak op de zijkant van de band hebt en deze "sneller" stuurt, dus ook onrustiger is.
#382525
Heuveltje schreef:
14 jul 2021, 15:23
Heb je een aktiefoto van je racehouding?
Ik zou voor de 180/60 gaan ;)
[/quote]

Hier een paar actie foto's:
08-07-2021 Inter-Track at Mettet group 2 Blue #101.jpg
08-07-2021 Inter-Track at Mettet group 2 Blue #204.jpg
08-07-2021 Inter-Track at Mettet group 2 Blue #314.jpg
08-07-2021 Inter-Track at Mettet group 2 Blue #60.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
#382579
Ik heb m'n standaard achter shock afgelopen week naar JJ Suspension in Mill gebracht voor een service beurt.
Tevens een ander rem-/schakelsetje gemonteerd.

Gisteren op Zandvoort gereden, was mijn 1e keer daar, dus sowieso nog even wennen aan alles en de helft van de dag regen, lastig om nu te zeggen of ik echt verschil merk.
Ik reed met instructie in groep 2 bij Motorsport Lifestyle, door het slechte weer helaas de laatste 2 sessies geen vrij rijden. Omdat ik op regenbanden stond mocht ik de laatste sessie naar groep 3b om toch nog 1 sessie vrij te kunnen rijden.
Mijn transponder heeft de hele dag niet gewerkt, maar ik reed in de 5e sessie op een opdrogende baan ongeveer hetzelfde tempo als een maatje, misschien iets sneller, mijn maatje klokte een tijd van 2:13.639.

Word ook betalend lid van de ARA!