ARA Community

Hèt spreekplatform van alle Aprilia rijders in Nederland!

Algemene motorpraat, humor, ervaringen, alles!

Moderator: Moderators

Avatar
Door Rossifumi
#375058
Tsja, ik vind dit altijd van die gekke lijstjes. Waarom zou enkel de 1998 RSV niet (goed?) tegen E10 kunnen en het 1999 model wel? Die zijn volgens mij identiek. Of bedoelen ze vanaf dat bouwjaar? En tot wanneer dan?

De Shiver 750 is zeker t/m 2017 geproduceerd. Toen hadden ze bijvoorbeeld in Frankrijk allang E10. Het lijkt me erg sterk dat alle bouwjaren van de Shiver niet goed tegen E10 kunnen.
Avatar
Door Edward
#375060
Ik gooide daarna de E10 ff in de zoekfunctie, ik bleek er weer achteraan te bungelen. waren tal van onderwerpen over E10 benzine.

Misschien moet ik meer de krant lezen :o

Ik tank zowiezo 98....
Avatar
Door Rossifumi
#375061
Neuh, het is nu actueel omdat we vanaf oktober ook echt E10 in Nederland gaan krijgen. Verhaal is dat we in het begin naar een situatie gaan dat 50% van de euro 95 pompen E10 worden. De rest van de euro 95 pompen blijft E5. Wat er met de 98 pompen gaat gebeuren is onduidelijk, maar ik vrees dat het er (nog) minder gaan worden...
Avatar
Door Okkie26
#375101
Rossifumi schreef:
19 sep 2019, 12:09
Tsja, ik vind dit altijd van die gekke lijstjes. Waarom zou enkel de 1998 RSV niet (goed?) tegen E10 kunnen en het 1999 model wel? Die zijn volgens mij identiek. Of bedoelen ze vanaf dat bouwjaar? En tot wanneer dan?

De Shiver 750 is zeker t/m 2017 geproduceerd. Toen hadden ze bijvoorbeeld in Frankrijk allang E10. Het lijkt me erg sterk dat alle bouwjaren van de Shiver niet goed tegen E10 kunnen.
Terwijl de Dorsoduro er wel weer tegen kan..
Avatar
Door kakketoe
#375276
Chriz86 schreef:
3 okt 2019, 15:00
Hmja tis beetje vreemde communicatie. er wordt niet echt aangegeven welke modellen er wel tegen kunnen. Op E10 -check staat enkel wat info dat scooters er wel tegen kunnen, de shiver niet, de Dorso wordt niet genoemd, de Mille vanaf 2003 maar een RSV4 is niet geschikt... lijkt me toch sterk..

https://www.e10check.nl/motorscooter/aprilia/
Je zou het denken ja ??
Maar zijn Italianen hè,ziet er allemaal mooi uit maar kwalitatief schort er vaak nog wel is wat aan...
Wat dat betreft hebben de Duitse,Japanse enz... d'r zaakjes beter op orde :rtfm:
Avatar
Door rsvfrank
#375291
Na een jaar stilstand met vpower benzine zag mijn rxv450 pomp er zo uit :
Filter deels opgelost,pomphuis verroest , drukregelaar vast...
Zal met e10 niet beter zijn....😦
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Avatar
Door The Marshall
#375385
Duidelijke taal, maar mag er nou wel of niet E-10 in en waarom niet??

E10check.nl
Niet geschikt voor E10
Aprilia Scooters met cilinderinhoud 50cc
Aprilia Scooters met cilinderinhoud groter dan 50cc met carburateur
Aprilia motor Atlantic 500
Aprilia motor Scarabeo 500 GT
Aprilia motor SL Falco 1000cc
Aprilia motor RSV 1000cc 1998 (geschikt vanaf versie 2003)
Aprilia motor Tuono 1000cc 2002 (geschikt vanaf versie 2006)
Aprilia motor Shiver 750cc
Aprilia motor RS4 50cc
Aprilia motor RS 125cc
Aprilia motor RX / SX 125cc
Aprilia motor Pegaso uitvoering Rotax
Aprilia motor RXV / SXV 450cc - 550cc
Aprilia motor RSV4
Aprilia motor RSV4R
Aprilia motor TuonoV4
Aprilia motor Tuono V4R

Geschikt voor E10
Alle Aprilia scooters met cilinderinhoud groter dan 50cc en met injectie.
Laatst gewijzigd door The Marshall op 21 okt 2019, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Avatar
Door The Marshall
#375386
Volgende site Motorrai.nl

Niet geschikt voor E10:
Atlantic 500
Pegaso (rotax)
RS (125 cc)
RS4 (50 cc)
RSV (1000 cc 1998)
RX/SX (125 cc)
RXV/SXV (450 cc tot 550 cc)
Scarabeo 500 GT
Scooters >50 cc met carburateur
Scooters 50cc zonder injectie
Shiver 750 cc
SL Falco 1000 cc
Tuono 1000 cc 2002
Avatar
Door The Marshall
#375387
Kopie/paste uit Motor.NL
Bio-ethanol heeft voor- en nadelen. Een voordeel? Het pingelt minder snel. Het octaangetal van ethanol is namelijk 108, terwijl dat van Euro95 -jawel- 95 is. In principe zou je met ethanol dus een veel hogere compressie kunnen bereiken, zonder dat het mengsel uit zichzelf ontbrandt.
Maar, in ethanol zit minder energie dan in benzine. De rekensommen in MOTO73 leren dat je van pure ethanol anderhalf keer zoveel moet inspuiten om dezelfde energiewaarde en de juiste mengverhouding te krijgen. Met tien procent bijmenging is het probleem weliswaar niet zo groot, maar je merkt het wel! Motoren met carburateurs gaan te arm lopen en dat is slecht voor de motor. Praktijkmetingen leerden Peter dat hij per 100 kilometer op een XT660 Ténéré, met carburateurs, 5,9 liter Super98 verbruikte op 100 kilometer. Met E10, in Frankrijk getankt, verbruikte hij onder dezelfde omstandigheden 6,9 liter! Daarbij de opmerking dat de motor duidelijk rauwer liep.
Bij een injectie-motor is het probleem minder groot, omdat deze de mengverhouding enigszins zelf bij kan regelen. Dat zal in de toekomst alleen maar beter worden.
Een ander probleem? Dat is dat ethanol sommige rubbersoorten aantast, polyester aanvreet en zelfs sommige aluminium-soorten aantast. Omdat ethanol al jarenlang in Euro95 zit, in een mengverhouding van vijf procent, zijn motoren er wel op ontworpen. Maar oudere motoren kunnen er meer last van hebben. Wil je weten hoe jouw motor hiermee om gaat? Kijk dan hier. Blijkt je motor niet zo goed tegen E10 te kunnen? Geen reden tot paniek, want hoewel het vanaf 2020 voor elk tankstation verplicht is om E10 aan te bieden, mógen ze wel Euro95 en Euro98 aanbieden. Euro95 gaat weliswaar waarschijnlijk vervallen, maar de 98-variant blijft beschikbaar.
Het laatste probleem dat we hier noemen is hygroscopie, de mate waarin ethanol water aantrekt. Dat lijkt niet zo erg, maar water trekt bacteriën aan. Dode bacteriën zakken uit en kan vervuiling veroorzaken in sproeiers, injectoren en carburateurs. Ook gaat ethanol zich op termijn onder invloed van benzine scheiden van water, en verzamelt het zich onderin de tank. De motor rijdt dan eerst de ethanol puur op, en daar kan de motor niet goed tegen. E10 en Euro95 gaan zo’n 60 dagen mee, maar daarna heb je iets aan toevoegingen zoals Forté MotoPower I en II, of vergelijkbare producten van Wynns, Tunap, Wepp, Putoline, Startron, Liquid Moly, Miller Oils en Eurol. Tank daarbij voor de winterstalling Super98 en je lijkt redelijk uit de problemen. Let wel; de meeste ‘premium’ brandstoffen van tegenwoordig zijn geen 98.

Word ook betalend lid van de ARA!