ARA Community

Hèt spreekplatform van alle Aprilia rijders in Nederland!

De plek waar je alles kunt vinden met betrekking tot circuit en race gerelateerde evenementen!

Moderator: Moderators

Zijn er nog circuitrijders actief op dit forum?

Geen interesse, ik rij alleen maar op de openbare weg
1
3%
Geen interesse om zelf te doen, wel leuk om af en toe iets over te horen
7
18%
Lijkt me leuk om eens een keer te doen
6
16%
Ik rij af en toe op het circuit (1 a 2 keer per jaar)
16
42%
Ik rij regelmatig op het circuit (meerdere keren per jaar)
4
11%
Ik rij veel op het circuit inclusief in het buitenland
Geen stemmen
0%
Ik rij wedstrijden (OW Cup, ZAC, MSL cup, etc)
4
11%
#372572
Misschien verkeerde plek voor deze vraag.

Welke banden hebben jullie goede ervaringen mee voor circuitdagen.
Zit nog even te twijfelen of ik een set slicks koop voor aankomend jaar of dat ik toch een straat band neem die gericht is op circuitgebruik.

Volgend jaar kijk ik ieg even voor een 2de set velgen. Dat maakt wisselen al makkelijker.
#372574
walters83 schreef:
23 nov 2018, 08:17
Misschien verkeerde plek voor deze vraag.

Welke banden hebben jullie goede ervaringen mee voor circuitdagen.
Zit nog even te twijfelen of ik een set slicks koop voor aankomend jaar of dat ik toch een straat band neem die gericht is op circuitgebruik.

Volgend jaar kijk ik ieg even voor een 2de set velgen. Dat maakt wisselen al makkelijker.
Hallo Walter, welke motor rij je en welke tijden? Daarbij hebben slicks enkel zin in combinatie met bandenwarmers en je moet ze warm kunnen houden dwz genoeg snelheid ;) .

Gr Frank
#372575
Ik heb een rsv mille 1999.
Tijden op deze fiets weet ik nog niet gezien ik hem pas een maand heb.
Bandenwarmers heb ik tot mijn beschikking.

Rondetijden op mijn Triumph 600 op zandvoort zaten nog op de 2:20 dus nog lekker langzaam (op de een continental toerband).
De slicks voor mijn Triumph heb ik voor heel weinig kunnen kopen en dat is ook de enige reden dat ik de slicks heb in dit geval.

Maar ik rij nu met die sport toer banden met dual compount ( pilot power 2ct )

Ik hoop dit jaar toch wel tegen de 2:10 te komen en liefst er onder.

Assen heb ik nog niet gereden en tijden van Zolder weet ik helaas niet meer.

Ik zoek eigenlijk een compromie. Betrouwbare circuitband waarmee ik soms een ritje op de weg kan doen.
#372576
2min10 op zandvoort is makkelijk haalbaar met een sport/toerband a la Conti Road Attack 3. Wil je voor het gevoel iets meer reserve hebben kun je gaan voor banden als Conti Sport Attack 3, Pirelli Diablo Rosso III of Metzeler Sportec M7RR.

Circuit- of semicircuitbanden zijn dan absolute overkill, je houdt ze niet eens op temperatuur.
#372579
Rody-RSV4 schreef:
23 nov 2018, 11:48
2min10 op zandvoort is makkelijk haalbaar met een sport/toerband a la Conti Road Attack 3. Wil je voor het gevoel iets meer reserve hebben kun je gaan voor banden als Conti Sport Attack 3, Pirelli Diablo Rosso III of Metzeler Sportec M7RR.

Circuit- of semicircuitbanden zijn dan absolute overkill, je houdt ze niet eens op temperatuur.
Volledig mee eens waarbij ik mijn twijfels heb bij de Michelin Pilot Power omdat de grip een 1 keer weg is als deze te heet worden. Bij de race academy rijden we met Metzeler K3's en Troy Corser rijder er 1.45 mee op een standaard BMW :o
#372582
Het bovengenoemde is ook de reden waarom een Pilot Power voor mij een absolute no go is, wat een k*t……..

Nog afgezien van het stuurgedrag wat mij niet aanspreekt.

Wat ook wel interessant is, is om te zien hoe Alex Hofmann op Conti Sport Attack 3 en Road Attack 3 een aantal circuits afjakkert.
#372584
Het belangrijkste is dat jij je er goed bij voelt en dat het jou vertrouwen geeft - jij moet er ten slotte mee gaan rijden... Ik rij 2:03:xx op Zandvoort (zelfs maar 2:05/2:06 op een slechte dag) op Metzeler slicks en tussen de sessies door liggen er bandenwarmers op. Totaal overbodig (die slicks dus), want ik word nog steeds wel eens ingehaald door mensen op straatbanden (inclusief Pilot Powers, hoewel die mensen ook regelmatig in de grindbak staan/liggen, maar dat terzijde). Echter voelt het goed, ik vind het fijn rijden en ik vind het een prettige gedachte dat de banden beduidend meer kunnen dan ik (ja, het gevaar ligt op de loer dat ik ze niet warm genoeg kan houden, maar tot nu toe heeft het niet zo gevoeld). Wat ook een overweging kan zijn, is je rijstijl: rij je als een Marquez, met glijdende voor- en achterband de helft van de tijd, wek je veel meer warmte op en kan je eerder naar een (semi)slick, maar vind je een sport/tourband waarschijnlijk ook lekker rijden bij 2:05-2:10 (ondanks er dan wel een hoop beweging in gaat komen). Rij je heel smooth en gecontroleerd zoals bv Lorenzo, kan je langer toe met een sport/tourband, omdat je iets minder temperatuur opwekt waardoor de band beter in z'n temperatuurvenster blijft. Dat gezegd hebbende: de M7RR is een fantastische band waar je komend jaar sowieso wel mee toe kan (tenzij je binnen een jaar 15+ seconde van je rondetijden af gaat rijden natuurlijk :tease: )
#372587
Thx voor de reacties.
Ik denk dat ik de continental sport attack 3 ga proberen.
Het verhaal dat ze tijdig waarschuwen bij gripverlies spreekt me wel aan.
Dit omdat ik graag wil weten hoe ik het voel aankomen dat ik op de grens rij. Dat weerhield me afgelopen jaar om meer snelheid te maken omdat ik bang was er plots af te knallen en mijn enige motor op dat moment total loss te rijden. De Aprilia heb ik voor circuit gebruik gekocht dus ik hoop dat dat al een drempel minder is. Al wil ik hem natuurlijk nog steeds liefst heel houden.

Slicks zou ik nog enkele sessie kunnen lenen van een maat van me die stapels heeft liggen incl bandenwarmers en als het dan wat is kan ik ergens wel een goed setje overkopen.
#372589
walters83 schreef:
24 nov 2018, 14:38
Thx voor de reacties.
Ik denk dat ik de continental sport attack 3 ga proberen.
Het verhaal dat ze tijdig waarschuwen bij gripverlies spreekt me wel aan.
Dit omdat ik graag wil weten hoe ik het voel aankomen dat ik op de grens rij. Dat weerhield me afgelopen jaar om meer snelheid te maken omdat ik bang was er plots af te knallen en mijn enige motor op dat moment total loss te rijden. De Aprilia heb ik voor circuit gebruik gekocht dus ik hoop dat dat al een drempel minder is. Al wil ik hem natuurlijk nog steeds liefst heel houden.

Slicks zou ik nog enkele sessie kunnen lenen van een maat van me die stapels heeft liggen incl bandenwarmers en als het dan wat is kan ik ergens wel een goed setje overkopen.
Beter een paar verse straatbanden dan een set gebruikte slicks welke al vele hete cyclussen heeft gehad of oud is!
#372725
Heuveltje schreef:
2 dec 2018, 15:01
robz schreef:
2 dec 2018, 14:54
Ik ben vanaf 5/1 op circuit cartagena met Trackdays4all zijn er van jullie nog die die kant op gaan?
Ik geloof dat Ronald en Stefan in januari naar Almeria gaan, de rest van de groep begin april naar Portimao :kwijl:
Portimao.. hm via welke organisatie is dat?
#372880
walters83 schreef:
24 nov 2018, 14:38
Thx voor de reacties.
Ik denk dat ik de continental sport attack 3 ga proberen.
Het verhaal dat ze tijdig waarschuwen bij gripverlies spreekt me wel aan.
Dit omdat ik graag wil weten hoe ik het voel aankomen dat ik op de grens rij. Dat weerhield me afgelopen jaar om meer snelheid te maken omdat ik bang was er plots af te knallen en mijn enige motor op dat moment total loss te rijden. De Aprilia heb ik voor circuit gebruik gekocht dus ik hoop dat dat al een drempel minder is. Al wil ik hem natuurlijk nog steeds liefst heel houden.

Slicks zou ik nog enkele sessie kunnen lenen van een maat van me die stapels heeft liggen incl bandenwarmers en als het dan wat is kan ik ergens wel een goed setje overkopen.
Conti's kan ik van harte aanbevelen. Die gebruik ik al jaren op t circuit. Ben er zeer tevreden mee. Geven een goed gevoel, veel vertrouwen en zijn ook nog een goed slijtvast. Prima keus :ok:

Tombaaa
#372917
Ja hoor,zeker aan te bevelen is zeer mooie baan,steeds in orde.
Organisatie door oa Speer racing, Dlc en Msc Porz,enige jaren geleden
werd er veel op georganiseerd maar tegenwoordig een stuk minder,helaas.
#372925
FRITS schreef:
16 jan 2019, 09:33
Ja hoor,zeker aan te bevelen is zeer mooie baan,steeds in orde.
Organisatie door oa Speer racing, Dlc en Msc Porz,enige jaren geleden
werd er veel op georganiseerd maar tegenwoordig een stuk minder,helaas.
Thx, zal is gaan kijken wanneer ik bij welke organisatie daar kan rijden. :ok:
#373791
Afgelopen maandag m'n eerste wedstrijden gereden met de Mille!
Bedoeling was met de racer (speciaal gekocht van het winter en opgeknapt, na 5 ronden knalde het big end eruit...)
Dus snel naar huis en de andere opgehaald en snel omgebouwd.

Afbeelding
#373797
Volgens mij was jij onze buurman, wij waren die 4 rijpe mannen ;) met de RSV4's. Ik geloof dat Jan nog bij jullie gestaan heeft.
Helaas was het een druk programma omdat we pas om 11 uur begonnen, volgende keer ff langs lopen :friends:
#373800
Heuveltje schreef:
27 apr 2019, 19:02
Volgens mij was jij onze buurman, wij waren die 4 rijpe mannen ;) met de RSV4's. Ik geloof dat Jan nog bij jullie gestaan heeft.
Helaas was het een druk programma omdat we pas om 11 uur begonnen, volgende keer ff langs lopen :friends:
Hé da’s toevallig, jullie hadden een stel dikke fietsen staan 8)
Ja volgende keer ff bijpraten, jullie ook naar Croix? Ik probeer er bij te zijn, anders 17Juni Assen weer.

Word ook betalend lid van de ARA!