ARA Community

Hèt spreekplatform van alle Aprilia rijders in Nederland!

Algemene motorpraat, humor, ervaringen, alles!

Moderator: Moderators

Avatar
Door FerBa
#365476
Geldt ook in nederland.

De werking van de ethanol staat ergens op het forum beschreven.

Beste oplossing, gewoon geen E10 tanken, maar andere benzine met eventueel hoger octaan (staat op de pomp als er E10 in zit).
Avatar
Door Tuono GR66
#365869
Okkie26 schreef:De vraag is, waarom kan het niet?

De Shiver kan geen E10, de Dorsoduro wel. Nagenoeg dezelfde motor...
Ethanol tast rubber aan. Oudere rubber pakkingen en "o"ringen worden zacht en zwellen op. Bij nieuwe motoren worden er pakkingen gebruikt die Ethanol bestendig zijn.
Bij de oudere appies > lekkage aan benzine slangen ...

Niet alle kunstoffen kunnen tegen ethanol
Bij de appies : kunstof tank zwelt op . Hierdoor worden ze langer en komen tegen je balhoofd aan bij opklappen.

Ethanol neemt water op / trekt water aan.
De kans bestaat dus dat er een laagje water onder in je tank verzameld. Dit geeft corrorie en zeker je tank niet leegrijden.
Avatar
Door freaky
#366070
Maar dat doen ze nu ook al heb ik bij mijn 2000 model ondervonden ...... ik heb begrepen dat E10 10% ethanol heeft en hoorde eergisteren op de radio dat onze euro 95 nu ook al 7% ethanol heeft. ( corrigeer me maar als ik er naast zit )

Zou die drie % extra dan zo'n verschil maken?
Avatar
Door Tuono GR66
#366084
freaky schreef:Maar dat doen ze nu ook al heb ik bij mijn 2000 model ondervonden ...... ik heb begrepen dat E10 10% ethanol heeft en hoorde eergisteren op de radio dat onze euro 95 nu ook al 7% ethanol heeft. ( corrigeer me maar als ik er naast zit )

Zou die drie % extra dan zo'n verschil maken?
Ik dacht 5% in de euro 95.

De rubber onderdelen worden toch continu blootgesteld aan de werking van ethanol
ps 5% van 15liter is toch ca een halve liter
Avatar
Door The Marshall
#366432
Als motorrijder wil veel PK's, tank je E10 krijg je een brandstof met een lagere 'calorische'waarde,dus minder PK's!!(en een iets hoger verbruik)
Wat betreft octaangetal geldt hetzelfde.
Als voor je computergestuurde fiets 98 voorgeschreven is rijdt hij ook op 95.
Hij levert dan alleen niet zijn volle PK's (de computer regelt een en ander terug)
Ik tank als mogelijk een premium brandstof.
Maar........... voorlopig laat ik haar nog ff staan :yes:

Word ook betalend lid van de ARA!