ARA Community

Hèt spreekplatform van alle Aprilia rijders in Nederland!

De plek waar je alles kunt vinden met betrekking tot circuit en race gerelateerde evenementen!

Moderator: Moderators

Avatar
Door mccoyman
#362320
Heuveltje schreef:Aangezien ik steeds meer vriendjes wordt met de RSV4 en dus sneller wordt beginnen de achterbanden behoorlijk te slijten (ieder voordeel hebt z'n nadeel :-\ ). Aangezien Cartagena supergrof asfalt heeft wil ik de nieuwe Superbike Pro band van Pirelli gaan testen als we daar zijn in maart. De band is erg hard en heeft dus minder grip maar een lange levensduur, we gaan het meemaken.
Ben heel erg benieuwd hoe die gaat bevallen!
Heb hem al een paarkeer overwogen voor mijn circuitdagen.
Avatar
Door rsvfrank
#362321
mccoyman schreef:
Heuveltje schreef:Aangezien ik steeds meer vriendjes wordt met de RSV4 en dus sneller wordt beginnen de achterbanden behoorlijk te slijten (ieder voordeel hebt z'n nadeel :-\ ). Aangezien Cartagena supergrof asfalt heeft wil ik de nieuwe Superbike Pro band van Pirelli gaan testen als we daar zijn in maart. De band is erg hard en heeft dus minder grip maar een lange levensduur, we gaan het meemaken.
Ben heel erg benieuwd hoe die gaat bevallen!
Heb hem al een paarkeer overwogen voor mijn circuitdagen.
Ik heb ze geprobeerd, maar vind het gripnivo en gevoel niet denderend, het is dan ook een straatcompound waar ze een slick van hebben gemaakt.
Denk dat de compound te vergelijken is met een sc4.
Op zich een prima band voor de beginnende circuitrijder ,en verhoudingsgewijs (tov superbike sc"s) goedkoper
Door slow
#362753
hier mijn bijdrage of jullie er iets aan hebben ;)
ik doe alleen track days op een Tuono, en Vering is allemaal aangepast en op tijd geserviced
alle banden nieuw gekocht, allemaal slicks behalve de bridgestones.
tijden Assen langzame hoek(voor het vergelijk)
oude Tuono 1000: 1;58,7
huidige Tuono V4 R: 1;54.3

bridgestone R10 type 3 achterband gaat maar 1 dag van 5 sessies mee op een tuono 1000R. voorbanden net 2dagen.
nette slijtspoor en lekker veel grip, profiel kun je achter er helemaal eraf rijden!

Dunlops.
voor een medium gaat lang mee dacht ongeveer 5 a 6 dagen op de 1000R en op de V4 3 a 4 dagen.
medium achter gaat ongeveer 3 dagen mee op de 1000r en 1 dag op de V4
endurance achterband, 6 op de 1000R en en 3 op de V4 maar op de V4 moet die heel hard werken en hij zet ook stapjes!
een handgemaakte set Dunlops geprobeerd en dat zijn wel de banden hoor, grip grip en nog eens grip :yahoo: sturen messcherp voor 120/70/17 achter 195/65/17. maar voor mijn dikke over kill en de prijs is gewoon dat ze veels te duur zijn imo.
ze hielen het bij mijn 1 dag vol en waren daarvoor al 1 dag gebruikt door een maat van mijn, voorband zou nog wel een dagje mee kunnen dus ook 3 dagen.

metzeler ractec slicks
voorband 3 a 4 dagen schat ik K2 compound.
achterband 190/60 K2 1 dag op zolder en dan is die ook wel op misschien nog 2 sessies en dan moet je hem echt vervangen.
denk persoonlijk dat ik bij metzeler blijf deze banden geven mijn veel vertrouwen en verbeterde mijn PR op zolder naar 1:44.6
dunlops zijn ook super alleen vind ze echt te duur en de bandenspanning komt echt heel nauw achter! anders begint die meteen te vreten en de metzeler lijken daar veel beter mee om te kunnen gaan.

ook lees ik dat de pirelli's diablo rossa corsa ook heel zijn op het circuit en zelf goed zijn voor 1;50 op Assen! en die gaan wel lekker lang mee want zijn wegbanden! ik zelf heb er nooit op gereden, omdat ik met mijn straat motor rij en liever grip teveel heb om het gebrek aan talent te composeren :laugh:

gr steve
Avatar
Door mccoyman
#362756
Nette rondetijden en bedankt voor je uitgebreid verslag.
Ik rij zelf tegenwoordig mijn circuitdagen met een gsx-r 750, maar mijn achterbanden gaan aanzienlijk langer mee.
Pirelli supercorsa sc2 achter minimaal 3 dagen, maar doe ook 6 seconden langer over een rondje :gaga:
Avatar
Door Heuveltje
#362768
Idd mooie tijden, welke Dunlop heb je mee gereden?

Volgende week zit ik op Cartagena dus ga dan de nieuwe Superbike Pro achterband testen, voor durf ik niet aan dus hou het daar bij de Bridgestone V02 slick Soft
Door slow
#362836
de dunlop handgemaakte N-TEC slicks waren de KR 106 en 108 en waren allebei medium/soft.
de andere dunlops waren de D211 GP racer slicks en dan medium voorbanden en medium achter en de endurance achterband, dit is ook een prima achterband alleen ik ben gewoon van dunlop afgestapt omdat eigenlijk voor elk circuit temperatuur bijna altijd een andere compound moet hebben en dat je zo snel vreet sporen hebt, pirelli bridgestone metzeler zijn gewoon veel breder inzetbaar!

laat ook ff weten hoe de pro achterband het deed want zit er ook over te twijfelen.
Avatar
Door Heuveltje
#362891
Heuveltje schreef:Idd mooie tijden, welke Dunlop heb je mee gereden?

Volgende week zit ik op Cartagena dus ga dan de nieuwe Superbike Pro achterband testen, voor durf ik niet aan dus hou het daar bij de Bridgestone V02 slick Soft
Ik heb uiteindelijk 5 sessie probleemloos met de Pro gereden (1.52-1.53), de 1e dag 2 sessies en 3 sessies op dag 2 in de ochtend. 's middags werd het warmer en ging het tempo omhoog waarbij ik een bijna highsider had (lang leve TC :angel: ) waarna de band iedere rechterbocht enorm begon te smeren, bij gas geven kwam de achterband voorbij :gaga:
Eigenlijk had ik de bandendruk moeten verlagen (was 1.9 - 2.0) maar ik was er klaar mee dus achter een nieuwe Bridgestone V02 gegooid en weer lekker gegumd :yahoo: De Pro zier er nog bijna als nieuw uit, wellicht dat ik deze nog ga gebruiken voor koele omstandigheden tijdens een circuitdagje


Cartagena is een zwaar circuit voor de achterband, veel accelereren en remmen onder hellingshoek
Met tijden tussen de 1.50 -1.53 en 6 sessie heb je bijna een achterband per dag nodig :-\

Met de voorband heb ik 4 dagen en 19 sessies gereden Bridgestone V02 Soft, waarbij de laatste dag (veel wind) ik deze in bocht 14 wel voelde glijden :o
Avatar
Door mccoyman
#362955
Goed verslag!

Als je dat moet vertalen naar rondetijden op assen, tijd welke tijd kan je er als amateur veilig mee rond gummen?

Daarnaast nog een beroep op jullie ervaring.
Ik heb dit weekend mijn supercorsa sc2 laten omdraaien maar in de wangen zijn nu veel scheuren ontstaan.
Band is van begin 2015, dus dat mag geen probleem zijn.
Is het een bekend ding dat wanneer je een supercorsa van de velg haalt hij kan scheuren in de wangen? (waar de naam en maten staan)
Avatar
Door rsvfrank
#362957
mccoyman schreef:Goed verslag!

Als je dat moet vertalen naar rondetijden op assen, tijd welke tijd kan je er als amateur veilig mee rond gummen?

Daarnaast nog een beroep op jullie ervaring.
Ik heb dit weekend mijn supercorsa sc2 laten omdraaien maar in de wangen zijn nu veel scheuren ontstaan.
Band is van begin 2015, dus dat mag geen probleem zijn.
Is het een bekend ding dat wanneer je een supercorsa van de velg haalt hij kan scheuren in de wangen? (waar de naam en maten staan)

Als je een supercorsa omdraait zit het profiel verkeerd om en zul je hem heel snel opvreten, bij een slik (superbike) dan weer geen probleem.
Van het probleem heb ik nooit gehoord,ik zou iig niet met een dergelijke band het circuit opgaan.
Weet je zeker dat het scheurtjes zijn?
Als het door droogte komt dan zal het loopvlak ook wel uitgehard zijn.
Avatar
Door mccoyman
#362967
rsvfrank schreef:
mccoyman schreef:Goed verslag!

Als je dat moet vertalen naar rondetijden op assen, tijd welke tijd kan je er als amateur veilig mee rond gummen?

Daarnaast nog een beroep op jullie ervaring.
Ik heb dit weekend mijn supercorsa sc2 laten omdraaien maar in de wangen zijn nu veel scheuren ontstaan.
Band is van begin 2015, dus dat mag geen probleem zijn.
Is het een bekend ding dat wanneer je een supercorsa van de velg haalt hij kan scheuren in de wangen? (waar de naam en maten staan)

Als je een supercorsa omdraait zit het profiel verkeerd om en zul je hem heel snel opvreten, bij een slik (superbike) dan weer geen probleem.
Van het probleem heb ik nooit gehoord,ik zou iig niet met een dergelijke band het circuit opgaan.
Weet je zeker dat het scheurtjes zijn?
Als het door droogte komt dan zal het loopvlak ook wel uitgehard zijn.
Het oogt voor mij niet als een droogte scheur.
Heb een foto in de bijlage gedaan, zo is de band bijna helemaal rond gescheurd in de wang.
Gelukkig zijn er een setje slicks onderweg, maar wil toch proberen de oorzaak te achterhalen.
Word anders een dure grap met de banden zo.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Avatar
Door rsvfrank
#362968
Hmm wel vreemd, het zou kunnen dat de lepel/wig ,om de band eraf te drukken te ver van de velgrand is gezet .
Avatar
Door mccoyman
#362977
rsvfrank schreef:Hmm wel vreemd, het zou kunnen dat de lepel/wig ,om de band eraf te drukken te ver van de velgrand is gezet .
Z'n idee had ik ook, kan het ook nog zijn hoever dat ze de band "indrukken" ?

Deze is inderdaad afgeschreven, zou mij ook niet veilig voelen er mee. :gaga:
Avatar
Door rsvfrank
#363143
Conti heeft voor 2016 de race attack slick vernieuwd en heet nu de "track slick".

Hier een gaaf promofilmpje van Alex Hoffmann op een rsv4 op Brno;
https://www.youtube.com/watch?v=sRbvdV_iTjQ

Aangezien ik nog steeds in de markt ben voor vers rubber ,zowel slick als regen, ga ik denk ik, deze nieuwe conti eens proberen.
Avatar
Door Heuveltje
#363144
rsvfrank schreef:Conti heeft voor 2016 de race attack slick vernieuwd en heet nu de "track slick".

Hier een gaaf promofilmpje van Alex Hoffmann op een rsv4 op Brno;
https://www.youtube.com/watch?v=sRbvdV_iTjQ

Aangezien ik nog steeds in de markt ben voor vers rubber ,zowel slick als regen, ga ik denk ik, deze nieuwe conti eens proberen.
Grappig filmpje, maar je weet niet hoe goed ze werkelijk zijn. Wellicht eens een keer een setje proberen aangezien ik ook erg tevreden was met de vorige Conti's. Denk dat de nieuwe ook in 200/60 leverbaar zullen zijn
Avatar
Door Heuveltje
#363433
Gisteren nog een dagje getraind met de Superbike Pro achterband op Zandvoort. Weer was prima en niet te warm.
Daarbij heb ik de spanning op 1,8 gezet (warm gemeten), de grip was prima maar de band zorgde voor (te) veel beweging. Wellicht heeft dit ook te maken met grip, Frank kon dit heel duidelijk zien bij uitkomen bochten.

Normaal is mijn sterke punt bocht uit maar met deze band kan ik dit niet benutten, ik kon constant 2.07 rijden in deze omstandigheden met deze band.
Het is een prima band voor recreatieve circuitrijders (Assen >2.00 Zandvoort >2.10) en erg slijtvast, heb er inmiddels 10 sessie mee gereden en ze ziet eruit alsof ik maar enkele rondjes gereden heb.

Word ook betalend lid van de ARA!