ARA Community

Hèt spreekplatform van alle Aprilia rijders in Nederland!

De plek waar je alles kunt vinden met betrekking tot circuit en race gerelateerde evenementen!

Moderator: Moderators

Avatar
Door Heuveltje
#357699
Omdat in het andere bandentopic hoofdzakelijk over banden voor de openbare weg wordt gesproken nu een topic enkel over circuitbanden.
Avatar
Door Heuveltje
#357700
Ik heb op mijn RSV4 een tal handgemaakte Dunlops gereden (gebruikt) en ik ben niet echt tevreden aangezien ik de achterband binnen 2 a 3 sessies stuk rijdt (te zachte compound).

Nu wil ik overstappen naar nieuwe banden en heb ik 2 leuke aanbiedingen liggen voor slicks:
- Metzeler k2 in de maten 120/70 en 190/60
- Bridgestone V2 in de maten 120/600 soft en 200/655 medium

Iemand ervaring?
Door FastJ
#357704
Heuveltje schreef:Ik heb op mijn RSV4 een tal handgemaakte Dunlops gereden (gebruikt) en ik ben niet echt tevreden aangezien ik de achterband binnen 2 a 3 sessies stuk rijdt (te zachte compound).

Nu wil ik overstappen naar nieuwe banden en heb ik 2 leuke aanbiedingen liggen voor slicks:
- Metzeler k2 in de maten 120/70 en 190/60
- Bridgestone V2 in de maten 120/600 soft en 200/655 medium

Iemand ervaring?
Dan klopt het Frank! Een zachte compound wordt gemaakt om veul, heul veul grip te hebben. Volgens opgave van Pirelli bijvoorbeeld is de levensduur van een SC1 100 km.... En dan zijn ze na een wedstrijd en dan een paar sessies van jou op.
Probleem van banden kopen van snelle mannen is dat ze snel zijn en daarom altijd zachtere compounds willen, want dan ben je snel :secret:

Metzeler K2: supergoede band, K1 heel veel meer grip! Vergelijkbaar met Pirelli, jammer dat Metzeler nog geen 200 slick achterband heeft (schijnt te komen in slick)

Bridgestone: geen ervaring mee. Ik ken wel iemand die er ONK/Owcup mee rijdt en die verkoopt zijn gebruikte banden, kun je eens gaan proberen.
Avatar
Door black bee
#357706
Ik rij nu een paar jaar met metzler en deze bevallen me prima doe 3 dagen met een achterband :yes:

voor mij geen 2e hands circuit banden meer :no:
Avatar
Door rsvfrank
#357711
Waarom niet de conties, ik heb weer een setje via Janvan Dam besteld.
goede levensduur , prima grip en niet duur., De enige band die ik niet opvreet, van alles gereden ;dunlops michelin pirelli metzeler.
Avatar
Door Heuveltje
#357712
rsvfrank schreef:Waarom niet de conties, ik heb weer een setje via Janvan Dam besteld.
goede levensduur , prima grip en niet duur., De enige band die ik niet opvreet, van alles gereden ;dunlops michelin pirelli metzeler.
is een alternatief, denk dat ik vandaag ff bij jou voorbij rij, heb de nieuwe zaak nog niet gezien :no:

Er wordt heel positief over de nieuwe Bridgestones geschreven en de Metzelers zijn altijd goed! Ook ik ga over na nieuwe banden en 1 merk zodat ik me daarna kan concentreren op het rijden met de RSV4, zag wat foto's van me zelf en de houding kan wel wat beter :sorry:
Avatar
Door rsvfrank
#357713
Heuveltje schreef:
rsvfrank schreef:Waarom niet de conties, ik heb weer een setje via Janvan Dam besteld.
goede levensduur , prima grip en niet duur., De enige band die ik niet opvreet, van alles gereden ;dunlops michelin pirelli metzeler.
is een alternatief, denk dat ik vandaag ff bij jou voorbij rij, heb de nieuwe zaak nog niet gezien :no:

Er wordt heel positief over de nieuwe Bridgestones geschreven en de Metzelers zijn altijd goed! Ook ik ga over na nieuwe banden en 1 merk zodat ik me daarna kan concentreren op het rijden met de RSV4, zag wat foto's van me zelf en de houding kan wel wat beter :sorry:

Als je bij mij voorbij rijd ben je te ver gereden ;D

Niet stiekum mijn banden meenemen bij jan vandaan he ;)

Met de mille heb je toch ook met de conti's gereden?
Avatar
Door rolf
#357714
rsvfrank schreef:
Heuveltje schreef:
rsvfrank schreef:Waarom niet de conties, ik heb weer een setje via Janvan Dam besteld.
goede levensduur , prima grip en niet duur., De enige band die ik niet opvreet, van alles gereden ;dunlops michelin pirelli metzeler.
is een alternatief, denk dat ik vandaag ff bij jou voorbij rij, heb de nieuwe zaak nog niet gezien :no:

Er wordt heel positief over de nieuwe Bridgestones geschreven en de Metzelers zijn altijd goed! Ook ik ga over na nieuwe banden en 1 merk zodat ik me daarna kan concentreren op het rijden met de RSV4, zag wat foto's van me zelf en de houding kan wel wat beter :sorry:

Als je bij mij voorbij rijd ben je te ver gereden ;D

Niet stiekum mijn banden meenemen bij jan vandaan he ;)

Met de mille heb je toch ook met de conti's gereden?
ik zag gisteren slicks liggen, zijn die voor jou frank
Avatar
Door TTM
#358577
Hallo jongens enmeiden,

Ik gebruik sinds kort een superbike pro slick voor mijn mille omdat de dragon corsa's niet meer geleverd worden en d epro nog ene beetje betaalbaar. Ik ben bijna toe aan een nieuwe achterband en wil oook daar de superbike pro gebruiken alleen lees ik op het net dat er alleen een 180 en een 200 wordt geleverd en geen 190. kan iemand mij vertellen of zo'n 200/55 uberhaupt past op de mille? de 190 loopt al rakelings langs de ketting en voor het ovreige zie ik ook nietveel ruimte meer.Gisteren op Assen kreeg ik van de bandenman terplaatse niet echt een overtuigend antwoord. Hebben jullie ervaring?

Met vriendelijk egroet

Theo
Avatar
Door Heuveltje
#358737
TTM schreef:Hallo jongens enmeiden,

Ik gebruik sinds kort een superbike pro slick voor mijn mille omdat de dragon corsa's niet meer geleverd worden en d epro nog ene beetje betaalbaar. Ik ben bijna toe aan een nieuwe achterband en wil oook daar de superbike pro gebruiken alleen lees ik op het net dat er alleen een 180 en een 200 wordt geleverd en geen 190. kan iemand mij vertellen of zo'n 200/55 uberhaupt past op de mille? de 190 loopt al rakelings langs de ketting en voor het ovreige zie ik ook nietveel ruimte meer.Gisteren op Assen kreeg ik van de bandenman terplaatse niet echt een overtuigend antwoord. Hebben jullie ervaring?

Met vriendelijk egroet

Theo
Hallo Theo, tegenwoordig zijn de bandenmaten een beetje divers maar standaard zit er een 180 op een Mille dus 200 lijkt me teveel van het goede.
Ik weet trouwens niet welke tijden je rijdt maar de Superbike Pro's hebben een stuk minder grip dan de Corsa's
Avatar
Door Heuveltje
#358738
Ik heb nu een aantal dagen met de Bridgestones gereden en ze bevallen erg goed!

Ben er afgelopen weekend achter gekomen dat mijn geijkte bandenspanningsmeter 0.2bar afwijkt ??? Dit verklaard wellicht de iets te heftige slijtage bij de Dunlops :secret:
Was wel ff wennen toen de spanning goed stond
Avatar
Door TTM
#358814
hallo heuveltje,

Ik heb een 180 geprobeerd maar heb toch de voorkeur voor een 190 misschien zit het tussen de oren maar ik rijd er beter mee. En d evervanger van de 190 is de 200 zodoende. Ik rijd zeker nog gene top tijden maar kijk ook en beetje naar de centjes en dat verschilt enorm met de corsa's. Dus hoor graag nog of iemand ervaring heeft met de 200.
Avatar
Door black bee
#358815
TTM schreef:hallo heuveltje,

Ik heb een 180 geprobeerd maar heb toch de voorkeur voor een 190 misschien zit het tussen de oren maar ik rijd er beter mee. En d evervanger van de 190 is de 200 zodoende. Ik rijd zeker nog gene top tijden maar kijk ook en beetje naar de centjes en dat verschilt enorm met de corsa's. Dus hoor graag nog of iemand ervaring heeft met de 200.
de 190 loopt al vlak langs de kettting , denk dat de 200 echt te groot is.
kijk eens naar metzler racetec zeer goede circuit band en niet duur

had zelf een 190 op mijn rsv liggen , hou ook rekening met het feit dat je ook de bandenwarmers erom moet doen
Avatar
Door rsvfrank
#358858
Een 200 gaat niet passen ,weet ik uit ervaring .
ik rij nu met een 190/60 conti race-attack ,heb daarvoor wel een langere ketting moeten steken omdat deze anders tegen de achterbrug aan komt.
geometrie iets aangepast door hem wat meer op z'n kop te zetten.
Lekker bandjes die net zo lang of langer meegaan dan superbike pro's en veel meer grip bieden.
als je tijden rond de 2.00 of sneller op Assen liggen zou ik die pro's er niet op gooien, daarboven prima bandje.
Avatar
Door Bor_S
#358859
rsvfrank schreef:ik rij nu met een 190/60 conti race-attack ,heb daarvoor wel een langere ketting moeten steken omdat deze anders tegen de achterbrug aan komt.
Moet je me toch eens uitleggen wat de breedte van de band met de lengte van de ketting te maken heeft :wobblesign:
Avatar
Door black bee
#358860
bij een maat van 190/60 geeft de eerste de breedte aan en de tweede de hoogte tov de velg
oftewel een 60 steekt 10 mm meer de lucht in dan een 50 met als effect dat je de velg verder naar
achteren moet plaatsen in je achterbrug om niet aan te lopen en ja dan heb je dus ook meer ketting nodig
Avatar
Door Bor_S
#358861
Volgens mij is de 60, een percentage van de breedte en niet een maat, maar ik begrijp het idee.
De achterbrug van de aprilia is dus zo krap (vooraan bij de schokbreker) dat de band gaat aanlopen en je de achterwiel naar achter moet en dus een langer ketting, ok, duidelijk.
Avatar
Door rsvfrank
#358863
Bor_S schreef:Volgens mij is de 60, een percentage van de breedte en niet een maat, maar ik begrijp het idee.
De achterbrug van de aprilia is dus zo krap (vooraan bij de schokbreker) dat de band gaat aanlopen en je de achterwiel naar achter moet en dus een langer ketting, ok, duidelijk.
Dat klopt 60 is de hoogte van de band in % van de breedte.
Dat je band dan gaat aanlopen heeft in dat geval niets met de breedte van de achterbrug te maken maar met de lengte tov je as.

eenvoudige uitleg voor de leek onder ons.

http://biketrackdayshub.com/motorcycle- ... explained/
Door FastJ
#358866
black bee schreef:bij een maat van 190/60 geeft de eerste de breedte aan en de tweede de hoogte tov de velg
oftewel een 60 steekt 10 mm meer de lucht in dan een 50 met als effect dat je de velg verder naar
achteren moet plaatsen in je achterbrug om niet aan te lopen en ja dan heb je dus ook meer ketting nodig
:no:
60 betekent 60% van de breedte zoals Bor zegt
Avatar
Door mccoyman
#362041
rsvfrank schreef:Een 200 gaat niet passen ,weet ik uit ervaring .
ik rij nu met een 190/60 conti race-attack ,heb daarvoor wel een langere ketting moeten steken omdat deze anders tegen de achterbrug aan komt.
geometrie iets aangepast door hem wat meer op z'n kop te zetten.
Lekker bandjes die net zo lang of langer meegaan dan superbike pro's en veel meer grip bieden.
als je tijden rond de 2.00 of sneller op Assen liggen zou ik die pro's er niet op gooien, daarboven prima bandje.
Nieuw seizoen is weer op komst en dus ook een speur tocht naar banden.
Afgelopen seizoen heb is op de supercorsa sc1 voor en sc2 achter gereden.
Maar aangezien ik op 2:00 kom op assen en de kosten voor de Pirelli's ben ik aan het kijken voor iets goedkopere oplossing.
Welke compound rij jij van Conti en hoelang gaan die mee?
Avatar
Door Heuveltje
#362046
Ik ben afgelopen seizoen overgestapt op Bridgestones en die bevallen super; slijten mooi, veel grip, redelijke slijtage en relatief goedkoop.Geloof dat ze nu 250 euro per set zijn bij Motorsport Holland (normaal 279).

De Conti zijn mij ook altijd goed bevallen, je kunt ook de conti profiel band gebruiken en deze na een aantal circuitdagen weer verkopen aan een straatrijder.

Belangrijkste voor slijtage is de vering, als deze tip top in orde is scheelt dit enorm in de bandenslijtage en is daarnaat ook veiliger en ben je sneller :angel:
Avatar
Door Heuveltje
#362317
Aangezien ik steeds meer vriendjes wordt met de RSV4 en dus sneller wordt beginnen de achterbanden behoorlijk te slijten (ieder voordeel hebt z'n nadeel :-\ ). Aangezien Cartagena supergrof asfalt heeft wil ik de nieuwe Superbike Pro band van Pirelli gaan testen als we daar zijn in maart. De band is erg hard en heeft dus minder grip maar een lange levensduur, we gaan het meemaken.

Word ook betalend lid van de ARA!