ARA Community

Hèt spreekplatform van alle Aprilia rijders in Nederland!

Algemene motorpraat, humor, ervaringen, alles!

Moderator: Moderators

Door Huertecilla
#128970
Lijkt me technisch razend interessant Bart. Zoals je in dit topic ziet was er 30 jaar geleden een proto met een enkelschijfs van Hercules.
Zo´n ding loopt toch al waanzinnig soepel dus met cvt moet het beter dan een electromotor rijden.

peter
Avatar
Door B-Art
#128974
[quote="Huertecilla"]
Lijkt me technisch razend interessant Bart. Zoals je in dit topic ziet was er 30 jaar geleden een proto met een enkelschijfs van Hercules.
Zo´n ding loopt toch al waanzinnig soepel dus met cvt moet het beter dan een electromotor rijden.

peter
[/quote]

KLopt Peter, is ook razend interessant, maar ook moeilijk. De bedenker Edward Hartel heeft een hele specifieke gedachtengang over hoe een motorfiets technisch eruit moet zien. Zo heeft het ding ook aan beide kanten enkelzijdige ophanging, omega frame alla Bimota, luchtvering, enz...
Als constructeur zijnde heb ik nog wat bedenkingen bij bepaalde constructies, maar hij is er van overtuigd dat het gaat werken....

Ff een plaatje ter illustratie (zo staa hij nu in de computer)
Dit is alweer van een paar maand geleden, ondertussen hebben we alweer heel wat gewijzigd  :crazy:

Grtz, Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Door Huertecilla
#129033
[quote="B-Art"]Als constructeur zijnde heb ik nog wat bedenkingen bij bepaalde constructies, maar hij is er van overtuigd dat het gaat werken....

[/quote]
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt.

Als het blok sterk genoeg is heb je eigenlijk geen frame nodig, alleen ophangpunten voor as van de achterbrug en de ´triangels´voor.
Ben benieuwd naar de oplossing voor de besturing.

Maar goed, we dwalen af; het topic was de Mana  ;)

peter
Door Huertecilla
#129103
Vanmorgen extra vroeg (paarden willen graag routine) op om mijn lief eens te verrassen met wat lekkers in bed.
Is gelijk een dag met een gouden randje. PRACHTIG weer, paarden lief blij, vrouw lief blij en.... een mail van de Trailmatic-verkoper dat ook hij er vanuit gaat dat de koop doorgaat.
Nu een bak koffie, paard opzadelen voor een rit en dan GP kijken met een woordenboek Frans op schoot (verkoper spreekt alleen Frans).

peter
Door FastJ
#129106
[quote="Huertecilla"]
Vanmorgen extra vroeg (paarden willen graag routine) op om mijn lief eens te verrassen met wat lekkers in bed.
Is gelijk een dag met een gouden randje. PRACHTIG weer, paarden lief blij, vrouw lief blij en.... een mail van de Trailmatic-verkoper dat ook hij er vanuit gaat dat de koop doorgaat.
Nu een bak koffie, paard opzadelen voor een rit en dan GP kijken met een woordenboek Frans op schoot (verkoper spreekt alleen Frans).

peter
[/quote]
Ik ken alleen een beetje Nederlands - Frans: trop chère  ;)

Succes met de aankoop.

Groeten, Jarno
Door Huertecilla
#129121
Daar weet ik een NL op: beter duur dan niet te koop  ;)

Dank je Jarno. Ik hoop echt dat ik het ding hier krijg. Is heel apart om op een serieus terreinding alleen maar gas te hoeven geven, je echt op het rijden ZELF te kunnen richten.

Het, motorfiets met automaat, is eigenlijk op zich een heel interessant fenomeen. Door de geschiedenis heen zijn verrassend veel fabrikanten hier mee bezig geweest, razend creatieve technische ideeen zijn uitgewerkt, ronduit superfunctionele motorfietsen zijn op de markt gebracht en er is NIETS aangeslagen  :gaga:
Er zijn wel verschillende fanatieke clubs voor bepaalde modellen.
Een prima onderwerp voor een boek doch de modale motorrijder gaat dat boek OOK niet kopen en het voor de leut schrijven heb ik geen tijd voor.

Ik hoop echt dat de Mana aanslaat: als het ding werkt wil ik er graag voor op de bres klimmen ook al heb ik in MIJN leven niet veel aan een dergelijke ´zware´ motorfiets.

Ave motori automaticus  :worship:

peter
Door Klaas
#129705
Of de "automaat" het gaat redden in de stoere mannen motor wereld, ik heb hier mijn twijfels over.Voor de enkele dame een uitkomst. Ik rij zelf met de rekluse op de enduro motor en dat bevalt meer dan uitstekend . Een aantal weken gelden wezen stoeien op de hellingen in de Beajolais in Frankrijk. Vanuit stilstand halverwege de gladde met rotsen bedekte helling, gewoon naar boven getokkeld. De meeste rijders met heel veel wielspin en een rokende koppeling toch net de top niet halen, ging het met de www.rekluse.com uitstekend.
Door Huertecilla
#129709
[quote="Klaas"]
Of de "automaat" het gaat redden in de stoere mannen motor wereld, ik heb hier mijn twijfels over.Voor de enkele dame een uitkomst. Ik rij zelf met de rekluse op de enduro motor en dat bevalt meer dan uitstekend .
[/quote]
Ik zou zonder de revloc nooit de waterscheiding van de rit in Astrurie van de´vier seizoenen´-enduro over gekomen zijn. 90% van de echte mannen stond ergens op de hellingen met rokende motor en/of cigaret.
Zo zie je dat het voor de echte mannen ook een uitkomst is. De vraag is of ze genoeg grijze cellen hebben om dat te erkennen  :tease:
Ik ben aan het uitpluizen of/hoe ik de revloc van de Husaberg op de Caballero kan zetten, want als je er eenmaal kennis mee gemaakt hebt is het ZO gebruiksvriendelijk.

Op de Husaberg was het voor mij overigens vooral een veiligheidskwestie. Als laaglander vond en vind ik echt steile afdalingen van zomaar 100% met rotsen en rolkeien ECHT moeilijk. Als ik dan ook nog één voet op de steun MOET houden voor de achterrem dan komt het me te vaak niet goed; zelfs met harde moto-X outfit zowat alles op en aan mijn romp gebroken of uit de kom gehad. Je hoeft hier met rotsen helemaal niet hard te gaan om wat te slopen. Theoretisch een geluk dat hellingen het neerkomen minder zwaar maken, maar rotsblokken stoppen je toch ECHT af.
Ik wilde daarom de remmen net als op mijn ATB beiden aan het stuur en DUS had ik een automatische koppeling nodig en het resultaat was  :yahoo:

peter
Door Klaas
#129718
Na een aantal escapes op lastige hellingen, heb ik de dualbrake gemonteerd. Je kunt zo perfect een helling afdalen en bij een niet vrijwillige stop, de motor op de helling stilzetten, zonder dat het hele vrachtje naar beneden glijdt.
Avatar
Door robz
#129719
[quote="Huertecilla"]
[quote="robz"]
Ik hoop er maandag a.s. een proefritje op te kunnen maken
[/quote]

en?

peter
[/quote]

We (daniel aka kanonskop en ik) hebben in de middag onder leiding van een freebike instructeur een rondje spa gedaan. Zijn strenge blik en vermanende woorden vooraf "geen gekke dingen heh!? geen wheelies, stoppies etc" maakte me blij, immers het was dus wel mogelijk om uberhaupt gek te doen.....

Na een korte uitleg gingen we van start. Ik ben begonnen in volautomaat stand touring. Mijn angst om regelmatig mis te grijpen bij de koppeling viel mee. De motor voelde wat zwaar aan maar er viel goed mee te sturen. Al snel was ik op zoek naar de stand "sport gear" want daar reed de voorrijder duidelijk ook in en dan is de volautomaat wat sloom.

In deze stand kun je zelf op- en terugschakelen. Of via 2 knopjes op je stuur of traditioneel met pedaal. Ik heb voornamelijk de knopjes gebruikt. Ging wel eens een tandje terug terwijl ik vooruit wilde en vice versa maar dat zijn gewenningsproblemen. Voordat we het wisten waren we weer terug. En wat ik ervan vond? Hmm mixed feelings. De mana is duidelijk een prima motor waar je alles op kan doen wat je op een motor zou willen doen. Woon- werk in standje touring en zondagochtend even vlammen in standje sportgear. De suggestie alsof het alleen een motor voor dames zou zijn ben ik het helemaal niet mee eens.

Ben denk ik alleen een beetje verwend op het gebied van PK's en looks want beiden mis ik een beetje. Die twee zorgen bij mij toch wel in belangrijke mate voor de pret die ik van een motor heb. De mana vind ik meer een vervoersmiddel. Maar dat vind ik van een honda deauville of een CBF900 ook.

In dat licht bezien denk ik dat het voor veel motorrijders een echt alternatief is, je moet ze alleen zover krijgen dat ze het eens proberen. Zet een stoer mannelijk persoon op deze fiets voor een uitdagend ritje en je creeert al een beetje meer balls voor de bike. Oftewel.... Peter,  Rubberbutt 2008,  iets voor jou?  :angel:
Door Huertecilla
#129750
Goed om te lezen dat je het concept niet van je afmikt. Ik denk dat je er mee moet leren rjden. Toen ik een Volvo 440 CVT reed dacht ik eerst ook dat het een futloze bak was maar uiteindelijk heb ik nog nooit ZOveel lol met welke auto ook gehad. Daar kon geen hothatch tegenop  ;D
Heb het echt jammer gevonden dat het overnamebedrag aan het einde van het lease-contract te stijf was.
Was met de Hydro-Convert idem. We hadden ook een Le Mans dus het vergelijk was zwart-wit naast elkaar. Voor een ochtend branden was de hc niet de favoriet nee, maar op een lange rit door de werkelijke wereld was de hc echt een rij-ijzer met vooral moeiteloos hoge gemiddelden.
Ik zou een cvt in mijn BMW K75S de ideale straatmotorfiets gevonden hebben; gewoon stevig DOORrijden.
Gewenning dnek ik en dat duurt voor zo´n echt ander concept langer dan een lang rondje om de kerk. Als je het niet niets vind is dat eigenlijk al top  ;)
Wat styling betreft zag ik van de week een oranje Fiat Punto abarth: gelijk in DIE kleur laten spuiten  :-*

[quote="robz"] Oftewel.... Peter,  Rubberbutt 2008,  iets voor jou?   :angel:
[/quote]
Regel maar  :yahoo:

Verkleed ik me als King-of-Cool non-smoking-version  :rotfl2:

Tip; laat als ik voor moet rijden wel 1 cilinder kortsluiten  ;)  :tease:

peter
Avatar
Door robz
#129894
[quote="Huertecilla"]

Regel maar  :yahoo:

Verkleed ik me als King-of-Cool non-smoking-version  :rotfl2:

[/quote]

Die handschoen neem ik op,  ik zal de importeur eens polsen. Ik neem aan dat je er wel een verslag van wilt schrijven dan? :angel: 8)
Door Huertecilla
#129979
[quote="Klaas"]
Of de "automaat" het gaat redden in de stoere mannen motor wereld, ik heb hier mijn twijfels over.Voor de enkele dame een uitkomst. Ik rij zelf met de rekluse op de enduro motor en dat bevalt meer dan uitstekend . Een aantal weken gelden wezen stoeien op de hellingen in de Beajolais in Frankrijk. Vanuit stilstand halverwege de gladde met rotsen bedekte helling, gewoon naar boven getokkeld. De meeste rijders met heel veel wielspin en een rokende koppeling toch net de top niet halen, ging het met de www.rekluse.com uitstekend.
[/quote]

Even een kiekje gebietst van een nog niet eens extreme klim omdat het over een prima camino omhoog gaat. De bink halverwege is niet boven gekomen. Omlaag is op zich niet moeilijker maar wel gevaarlijker. Geef mij maar een halfautomaat dan.
Dit is representatief voor wat ik hier te wiel en hoef wekelijks rij. Te hoef stap ik trouwens hele stukken af om de buik van het paard te ontlasten: het zadel trekt naar achter en de singel trekt strak. Op een dergelijk helling staat er zomaar 50 kilo kracht op de buik terwijl normaal rijdend dit 0 is. Maar goed, dat heeft niets met een automaat van doen.

Ik plaats deze kiek omdat het een zeldzaam plaatje is waarbij op een foto de hellingshoek een beetje over komt en het ´automaat = voor watjes´ wellicht tussen de mottenballen mikt. Watjes komen lopend nog niet boven  :rotfl2:

[img width=800 height=600]http://img128.imageshack.us/img128/6524/pict0050uk2.jpg[/img]


p.s. ik rij dit nog NET met de Innova  :-* Daarmee verken ik graag nieuwe routes om te paard te doen. Ik heb nog een heel leuek foto van mijn lief als ´haas´op haar Innnovaatje met mij er te paard achter. Die krijg ik niet op een fotosite en ik ben wat digibeet dus of het gaat lukken die hier te krijgen  :-[
Laatst gewijzigd door Huertecilla op 22 mei 2008, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Huertecilla
#130566
[quote="robz"]Zet een stoer mannelijk persoon op deze fiets voor een uitdagend ritje en je creeert al een beetje meer balls voor de bike. Oftewel.... Peter,  Rubberbutt 2008,  iets voor jou?   :angel:
[/quote]

...en Rob?

Ik stel voor:
- Aprilia zet een demo Mana met tankpasje bij de dealer in Granada
- ik rij naar NL, de 1000 km. Butt-rit en terug naar Granada, is zo´n 6000 kilometer
- schrijf ik een uitgebreid verslag (als ze willen in vier talen), ben tenslotte auteur, met fotos

- Aprilia kan elke publiciteit hiermee maken die ze willen

peter

Word ook betalend lid van de ARA!