ARA Community

Hèt spreekplatform van alle Aprilia rijders in Nederland!

Algemene motorpraat, humor, ervaringen, alles!

Moderator: Moderators

Door Huertecilla
#128456
Heeft inmiddels al iemand wat praktijkervaring met de Mana?

Ik ben zelf een enorme liefhebber van motorfietsen met automaat doch de voorgangers (o.a. Rokon, Guzzi, Haglund, Husqvarna, Fantic, Honda) zijn nooit aangeslagen en ik echt ben benieuwd of het concept van Aprilia wel aanslaat.

peter
Laatst gewijzigd door Huertecilla op 15 mei 2008, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
#128464
[quote="Huertecilla"]
Heeft inmiddels al iemand wat praktijkervaring met de Mana?

Ik ben zelf een enorme liefhebber van motorfietsen met automaat doch de voorgangers (o.a. Rokon, Guzzi, Haglund, Husqvarna, Fantic, Honda) zijn nooit aangeslagen en ik echt ben benieuwd of het concept van Aprilia wel aanslaat.

peter
[/quote]N automaat koop ik als ik 70 ben  :bad: :bad: :bad: :rtfm: :rtfm: :rtfm:
#128483
[quote="tuono-w"]
[quote="jandetimmerman"]
N automaat koop ik als ik 70 ben  :bad: :bad: :bad: :rtfm: :rtfm: :rtfm:
[/quote]

Hoeveel jaartjes moet je dan nog wachten  ;D ;D ;D  :rotfl2: :rotfl2: :rotfl2:  :tease: :tease: :tease:
[/quote]erugggggggggg lang :yes: :yes: :yes: :crazy: :crazy: :crazy: :bye: :bye: :bye:
Door Huertecilla
#128489
[quote="jandetimmerman"]
[quote="Huertecilla"]
Heeft inmiddels al iemand wat praktijkervaring met de Mana?

Ik ben zelf een enorme liefhebber van motorfietsen met automaat doch de voorgangers (o.a. Rokon, Guzzi, Haglund, Husqvarna, Fantic, Honda) zijn nooit aangeslagen en ik echt ben benieuwd of het concept van Aprilia wel aanslaat.

peter
[/quote]N automaat koop ik als ik 70 ben  :bad: :bad: :bad: :rtfm: :rtfm: :rtfm:
[/quote]

Heb je negatieve ervaringen met motorfietsen met automaat? Wil ik graag lezen dan.

Ik heb zelf met verschillende modellen gereden en een Guzzi HydroConvert gehad. Allemaal onder de streep veel positiefs over te schrijven. Zo positief dat ik op mijn Husaberg voor het enduro-kampioenschap hier asap een automatische koppeling gezet ZODRA die techniek beschikbaar kwam. Als het toen bestaan had, had ik die op mijn Aprilia SuperMono voor de deelname aan de TT op het Isle of Man ingebouwd.
Verder heb ik voor dagelijks gebruik een Honda met halfautomaat.
Kortom: ik heb een positief ervaringsoordeel en ik ben HEEL benieuwd naar de hedendaagse invulling door Aprillia  ;D

peter
Avatar
Door Tuono GR66
#128539
Mijn collega heeft een paar dagen een mana gehad om in te rijden (zou een demo model worden) totdat de terugroep actie kwam.

Hij was positief verrast.

Ding heeft lekker veel vermogen en koppel. In automaat schakeld hij prima .
Je kunt ook zelf schakelen
Hele fijne motor voor woon werk verkeer zij hij.
Door Huertecilla
#128607
[quote="Tuono GR66"]
In automaat schakeld hij prima . [/quote]

Net DAAR ben ik erg benieuwd naar. Veel concepten waren 'traploos' nl.

Het automatisch schakelen of traploos verstellen heeft beiden het voordeel dat de rijder zich op het rijden kan concentreren en de meeste schakelautomaten schakelen sneller/beter dan de meeste rijders.
Het zou voor veel rijders tot beter rijden kunnen leiden. Tenzij je schakelen op zich leuk vindt dus mogelijk tot meer rijplezier.

Technisch is het minder belastend voor de aandrijflijn.
Sportief gezien heeft een schakelautomaat voordeel door het snellere schakelen.

Traploos is een ander concept en dat heeft nog een handvol voordelen meer. Het concept van Huub van Doorne is onovertroffen. Maar goed dat is off-topic omdat de Mana wel schakelt op naar keuze instelbare manieren.
Op die Mana zou je dus van EN het ultieme schakelplezier van schakelen met de flipperkast EN het rijden zelf kunnen genieten.
Zelf ben ik niet meer op de markt voor een dikke motorfiets maar dat schakelt  ;) mijn technische interesse niet uit.
Ik denk dat ik een proefrit ga vragen: in Granada zit/zat een Aprilia dealer tegenover de KTM dealer en daar wil ik de Duke zetten. Stel je trouwens voor: de Duke met LC8 en CVT..... Zit de Mana niet ver vanaf en dat lijkt me dus echt een dikke pret recept.

peter
Avatar
Door TuonoPeet
#128610
Als schakelen je concentratie aantast  ??? ???

Lang leve de ouderwetse ketting  :yes: :yes:

met geklonken groet

Peter  :bye:
Door Huertecilla
#128616
[quote="TuonoPeet"]
Als schakelen je concentratie aantast  ??? ???

Lang leve de ouderwetse ketting  :yes: :yes:

[/quote]

ad.1. Heb jij daar dan ervaring mee of is dat is een vooroordeel? Hier een foto van echte kerels die echt kunnen rijden uit een ISDE:

Afbeelding

ad. 2. de eindaandrijving heeft niets met de vernellingsbak te maken. Dat is een heel andere technische keuze van de fabrikant.
De Rokon RT340 van bovenstaande foto had een traploze automaat en een ketting  ;D en was/is een ultiem ruigding.

Schakelen is een 'noodzakelijk' kwaad en net zoiets als spingen bij terreinrijden: leuk op zich maar alle tijd in de lucht heb je geen aandrijving. Ik kan prima ver springen maar je bent wel sneller als je zo snel mogelijk je achterwiel op de grond hebt. Dat snapt mijn zoontje van 6!

Hulde aan Aprilia dat ze tegen de voorspelbare vooroordelen van de haast reactionair conservatieve motorrijder in dit concept uit durft te brengen!!!!!!

peter
Door Huertecilla
#128618
Ter illustratie even een zeldzaam plaatje.
Een prototype met een Wankelmotor (met handstarter), variomatic en..... een kettingaandrijving  ;D

Afbeelding

Overigens is ook de ketting als eindaandrijving een 'noodzakelijk' kwaad EN een voorbeeld van tunnelvisie van de klant: voor lang niet alle motorfietsen is een ketting de technisch beste oplossing. Maar ja, als de klant het model dan niet koopt, dan is dat wel dom van die klant maar de fabrikant heeft er niets aan.

ERG stoer van Aprilia dus en alleen dat al verdient het om de Mana te proberen!

peter
Door Huertecilla
#128622
Om het idee van 'echte mannen schakelen' uit dit topic te bannen een laatste foto:

Afbeelding

Dave Mungenast met een variomatic tijdens de 1974 ISDT in Camerino, Italy.  Dave reedt in het Canadian Trophy Team en reed naar een bronze medaille tijdens deze onwijs ruige wedstrijd. Het staat niet ter discussie dat je dan een ECHTE kerel met BALLEN bent op een ECHTE motorfiets met BALLEN.

Aangezien de Mana ZEER laagdrempelig te proberen is: rij er eerst een mee!

Ok, plicht roept; ik ga melkmeisje spelen.....

peter
Avatar
Door TuonoPeet
#128624
Nee hoor, gewoon persoonlijke voorkeur.......of vrije keus...hoe je het maar noemen wil..... :bye:

( ik zie trouwens geen afbeeldingen maar ik kan me de motoren wel nog vaag herinneren )
Door dick
#128629
hoi peter,

ik heb 'n dag met de mana gereden en het is me prima bevallen, omdat ik:
1. op 'n motó 6.5 rij en de mana heeft meer vermogen, meer trekkracht, betere remmen,
2. al 60 ben en dan hoeven wheelies niet zo nodig.

wat je zegt over 'je concentreren op enkel het rijden' (kijken, gasgeven, sturen, remmen) is zeker waar.  ik ben er absoluut van overtuigd dat met automaat rijden de veiligheid op de weg ten goede komt, voor auto's en zeker voor motoren.

dick
Door Huertecilla
#128639
Zo, de melk zit in kannen en kruiken en de paarden hebben de ruif vol.

Voorkeur en keuze, TuonoPeet, impliceren beiden dat je ervaringsinformatie hebt, anders heet het vooroordeel.

Voor mij zit de proof of the pudding in the eating en als die pudding roze met engeltjes is smaakt die mij echt niet minder. De crux is de proof, dus the eating, maar wat de boer niet kent eet hij niet  :-*


@Dick, mijn ex-overbuurman is bijna 70 en ook hij zou ZO een automaat voor de weg kiezen. Voor zijn ego heeft hij ook geen wheelies of niets nodig: morgen rijdt hij op Le Mans een wedstrijd  ;)

Wat veiligheid betreft is het inderdaad geen punt van discussie Dick. Misschien iets om te verplichten?  :angel: Is tenslotte actieve veiligheid en fundamenteler veilig dan beschermende kleding  :yahoo:
Nah, eigen verantwoordelijkheid. Of dat nu voorkeur/mening of vooroordeel is  :friends:

Wat trouwens erg grappig is, is dat voor een flipperkast als op de Mana bij menig imago-auto een forse 'sport'optieprijs gevraagd wordt  :rotfl2:

Nu omkleden en de berg af naar Torremolinos  :bye:

peter
Door Huertecilla
#128862
...en op de terugweg zaten we Torremolinos uit in een zo chaotische verkeerspuinhoop dat je de humor er van moet inzien  ;D
Wegwerkzaamheden waarbij niet geheel duidelijk was wat nu de te repareren en de gerepareerde weg was, net zo min als de te volgen route. Je weet gelukkig dat als een fenix uit de puinhopen hier uiteindelijk altijd alles weer in orde komt.
Op het gehoor van de ene rotonde-mallemolen naar de volgende zennend komen ons veel scooters en een enkele motorfiets voorbij, zowaar een Mana. Met zichtbaar ontspannen speels gemaak vloeit de rijder door het verkeer. De ontspannen houding is echt opvallend.
Zo in het verkeersbeeld komt de vormgeving ruiger en herkenbaarder over dan in de winkel trouwens.

peter
Avatar
Door black bee
#128870
heb zelf een dag een mana mee gekregen toen de mille en beurtje kreeg.
blijf het toch vreemd vinden, maar als ik in een grote stad zou wonen
en ik de keuze moest maken tussen een scooter of de mana dan zou het
de mana worden want hij rijd voor de rest prima , maar ik hou het toch nog ff
bij de mille  ;D >:D
Door Huertecilla
#128878
[quote="zeeslot"]
hmmmmmmm Peter..... ik zie jou er nog wel eentje aanschaffen. Je lijkt me meer en meer enthousiast voor El Mana  ;D
[/quote]

Enthousiast voor het concept zeker doch aanschaf zit er niet in. Ik kan hier gewoon niet veel met een dikke fiets.

Ik wil wel graag een traploos automatisch lichtgewicht terreinvretertje. Had in principe zelfs een 'trailmatic'  gekocht, doch de verkoper lijkt zich bedacht te hebben.

Nogmaals, ik ben al HEEL lang automaat-fan. Een automaat is namelijk juist voor ruiger rijgebruik, dat is ook druk verkeer rijden tenslotte, ideaal. Schakeltijd is verloren tijd en zinloze inzet van hersencapaciteit. Zoals ik al eeder schreef net als springen: op zich leuk, maar niet efficient.

peter
Avatar
Door robz
#128891
[quote="Huertecilla"]
Een automaat is namelijk juist voor ruiger rijgebruik, dat is ook druk verkeer rijden tenslotte, ideaal. Schakeltijd is verloren tijd en zinloze inzet van hersencapaciteit.
[/quote]

een van de redenen waarom een dikke twin als een rsv me zo goed bevalt is dat ik er beduidend minder mee hoef te schakelen  ;)

ben het er verder helemaal mee eens , al was het maar vanuit mijn gezond luie inslag.  ik heb eigenlijk maar 1 probleempje met de automaat en dat is het ontbreken van de koppeling........... ::)  wellicht gevoelsmatig maar lijkt me wat eng
Door Huertecilla
#128901
[quote="robz"]
ik heb eigenlijk maar 1 probleempje met de automaat en dat is het ontbreken van de koppeling........... ::)  wellicht gevoelsmatig maar lijkt me wat eng
[/quote]

Dat is inderdaad een punt van gewenning.
Ik heb op mijn Husaberg eerst gereden zonder linker hendel en heb later de voetrem daar gezet net als op mijn ATB. Daar heb ik tenslotte ook geen gewenningsprobleem mee.

Op onze Honda Innova rijdt iedereen ZO weg want daar zit geen hendel links op het stuur, maar die twee handremmen is voor iemand die van een schakelfiets af komt reflexmatig listig. Een op dit forum zeer bekende NL tuner brak binnen 200 meter zijn voet op mijn Husaberg doordat hij reflexmatig de koppeling in kneep en achterstevoren dus op de keien de rivier in ging....
Desondanks was hij zonder meer helemaal weg van het concept.

Ondertussen heb ik de verkoper van de trailmatic NOG maar eens aan zijn jas getrokken  ;D

peter
Door Huertecilla
#128905
[quote="daanrsv"]
Een automaat???? Zelfs mijn koffie komt van een ouderwedse espresso machine!
[/quote]

Een ouderwetse espressomachine IS een automaat Daan  :-* Hooguit een halfautomaat.

Mbt het topic verbaast het me trouwens dat in Het Clubblad een advertentie van Aprilia staat waarin ze 'de eerste motorfiets met automaat' claimen. Dat is meer dan een beetje fors naast de pot. Onnodige claim ook, want het concept is moedig genoeg. Persoonlijk vind ik het een sterk argument dat de ontwerpers van Aprillia van eerdere ontwerpen hebben kunnen leren.

Een heel interessante recente hybride was de Gilera DNA. Dat was (is?) met een 'stage 1'  Polini-kitje een verrassend gaaf rij-ijzertje. Echt alleen maar mikken en gasgeven, gewoon raggen. Lijkt me op de Mana net zo  :ok:

peter
Avatar
Door B-Art
#128962
He Peter, als het allemaal beetje mee zit dan hopen we (Edward Hartel en ik) op de beurs in Utrecht een prototype van de 'Hartel 588' te presenteren  :crazy: een Dubbelschijfswankel met CVT  :yes:

In de Kicxstart zijn er al diverse artikelen verschenen  :)

Word ook betalend lid van de ARA!