ARA Community

Hèt spreekplatform van alle Aprilia rijders in Nederland!

De plek waar je alles kunt vinden met betrekking tot club en motor gerelateerde evenementen!

Moderator: Moderators

Door Renébagpipe
#161072
[quote="rsvfrank"]
[quote="Heuveltje"]
[quote="rsvfrank"]
Effe tusendoor, hoe weet ik hoeveel kg de veer is op m'n "nieuwe" ohlins ?
[/quote]

Staat er normaal gezien opgedrukt.
[/quote]

Ik zie :1091-31/95 L132 ,ik neem aan een 95kg veer dus?
Ik weeg zelf 75kg dus dan zal dit wel zwaar genoeg zijn ....
[/quote]

Is dit bij jou de standaard veer ???

Ook ff rekening houden met extra gewicht van kleding e.d. ( + 10 kg ?)
Avatar
Door rsvfrank
#161083
[quote="Renébagpipe"]
[quote="rsvfrank"]
[quote="Heuveltje"]
[quote="rsvfrank"]
Effe tusendoor, hoe weet ik hoeveel kg de veer is op m'n "nieuwe" ohlins ?
[/quote]

Staat er normaal gezien opgedrukt.
[/quote]

Ik zie :1091-31/95 L132 ,ik neem aan een 95kg veer dus?
Ik weeg zelf 75kg dus dan zal dit wel zwaar genoeg zijn ....
[/quote]

Is dit bij jou de standaard veer ???

Ook ff rekening houden met extra gewicht van kleding e.d. ( + 10 kg ?)
[/quote]

Is een secondhand Ohlins, misschien dat er al een andere veer op is gezet?
Door Renébagpipe
#161084
[quote="rsvfrank"]
[quote="Renébagpipe"]
[quote="rsvfrank"]
[quote="Heuveltje"]
[quote="rsvfrank"]
Effe tusendoor, hoe weet ik hoeveel kg de veer is op m'n "nieuwe" ohlins ?
[/quote]

Staat er normaal gezien opgedrukt.
[/quote]

Ik zie :1091-31/95 L132 ,ik neem aan een 95kg veer dus?
Ik weeg zelf 75kg dus dan zal dit wel zwaar genoeg zijn ....
[/quote]

Is dit bij jou de standaard veer ???

Ook ff rekening houden met extra gewicht van kleding e.d. ( + 10 kg ?)
[/quote]

Is een secondhand Ohlins, misschien dat er al een andere veer op is gezet?
[/quote]

Heb dus geen idee wat er standaard inzit..... was dus als vraag daarvoor bedoeld. Maar ff uitzoeken wat er dan inzit, weet ik ook waar ik aan toe ben.

Vergeten vorige week naar te kijken toen de zaak uit elkaar lag............
Avatar
Door rsvfrank
#161085
Misschien kan Zeeslot even kijken wat er op zijn veer staat, die heeft volgens mij de orginele ohlinsveer erop zitten.
Door Renébagpipe
#161094
Het begint onderhand meer een techniek stukje te worden.............

heb van een Duits Aprilia-forum het volgende begrepen:

1091 = code lengte

31 = code veersterkte

95 = veersterkte in Nm/mm

L132 = productie code

vooral de 31 en 95 zijn dus van belang. Echter moeten uit een 'verwijzings-lijst'worden gehaald....... en waar die dan weer is ???
Avatar
Door Heuveltje
#161219
Ik zal morgen eens bij mij kijken, daar zit namelijk een zwaardere :secret: vervangingsveer
van Ohlins op  :victory:
Door Martin rsv
#161289
Heb nu een aantal keer gehad dat het voorwiel een stap op zij doet, voor al op rotonde's :sorry:.
Ik kan je  zeggen dat geeft geen vetrouwen >:(.

Met de honda nooit problemen gehad.

Heeft dit mischien/kan ook met de vering te maken hebben?
Door heavy
#161327
[quote="TDMarc"]
[quote="Martin rsv"]
Heb nu een aantal keer gehad dat het voorwiel een stap op zij doet, voor al op rotonde's :sorry:.
Ik kan je  zeggen dat geeft geen vetrouwen >:(.

Met de honda nooit problemen gehad.

Heeft dit mischien/kan ook met de vering te maken hebben?
[/quote]

Meestal wel. Glijden van een wiel ligt bijna altijd aan te veel ingaande demping. Deze kun je verstellen mbv de schroefjes onderaan de veerpoot. Linksom = minder demping. Rechtsom = meer demping. Succes.
[/quote]

Ja natuurlijk geef er een draai links of rechts om en hij stuurt als een scheermes  :lazy: laat er aub een specialist naar kijken.
Avatar
Door Tuono GR66
#161330
[quote="Martin rsv"]
Heb nu een aantal keer gehad dat het voorwiel een stap op zij doet, voor al op rotonde's :sorry:.
Ik kan je  zeggen dat geeft geen vetrouwen >:(.

Met de honda nooit problemen gehad.

Heeft dit mischien/kan ook met de vering te maken hebben?
[/quote]
Hou oud zijn je banden ? ( verhard!!)
Type band
Met het koude natte weer heb je weinig grip met banden van meer dan 3 a 4 jaar oud .
Door Martin rsv
#161513
[quote="TDMarc"]
[quote="heavy"]
[quote="TDMarc"]
[quote="Martin rsv"]
Heb nu een aantal keer gehad dat het voorwiel een stap op zij doet, voor al op rotonde's :sorry:.
Ik kan je  zeggen dat geeft geen vetrouwen >:(.

Met de honda nooit problemen gehad.

Heeft dit mischien/kan ook met de vering te maken hebben?
[/quote]

Meestal wel. Glijden van een wiel ligt bijna altijd aan te veel ingaande demping. Deze kun je verstellen mbv de schroefjes onderaan de veerpoot. Linksom = minder demping. Rechtsom = meer demping. Succes.
[/quote]

Ja natuurlijk geef er een draai links of rechts om en hij stuurt als een scheermes  [/quote]

Inderdaad. Precies zo werkt het! Niet meer en niet minder. Fijn dat jij het ook door hebt!  :bye:

Uiteraard ga ik er in mijn advies vanuit dat je je banden op de juiste spanning hebt en dat deze idd niet verouderd zijn, en je voorvering verder normaal functioneert. Als dat het geval is, dan ligt het glijden meestal aan te zware ingaande demping. Hierdoor ontstaat een gebrek aan mechanische grip welke dan door de band opgevangen moet worden. Gewoon 1 volle slag verder open zetten en proberen. Nogmaals, succes!
[/quote]

Banden zijn nieuw,nu 1000 km er op zitten en bandenspanning volgens boekje.
Ik zal eens na de dempen kijken, en helaas  :secret: volgend voorjaar weer rijden om te zien wat het brengt.

Gr, Martin
Avatar
Door AeroX
#161555
Even OfftopicVolgend jaar ook even mee met een Groningen, Drenthe & Friesland rit he  :yes:
Door heavy
#161575
[quote="TDMarc"]
[quote="heavy"]
[quote="TDMarc"]
[quote="Martin rsv"]
Heb nu een aantal keer gehad dat het voorwiel een stap op zij doet, voor al op rotonde's :sorry:.
Ik kan je  zeggen dat geeft geen vetrouwen >:(.

Met de honda nooit problemen gehad.

Heeft dit mischien/kan ook met de vering te maken hebben?
[/quote]

Meestal wel. Glijden van een wiel ligt bijna altijd aan te veel ingaande demping. Deze kun je verstellen mbv de schroefjes onderaan de veerpoot. Linksom = minder demping. Rechtsom = meer demping. Succes.
[/quote]

Ja natuurlijk geef er een draai links of rechts om en hij stuurt als een scheermes  [/quote]

Inderdaad. Precies zo werkt het! Niet meer en niet minder. Fijn dat jij het ook door hebt!  :bye:

Uiteraard ga ik er in mijn advies vanuit dat je je banden op de juiste spanning hebt en dat deze idd niet verouderd zijn, en je voorvering verder normaal functioneert. Als dat het geval is, dan ligt het glijden meestal aan te zware ingaande demping. Hierdoor ontstaat een gebrek aan mechanische grip welke dan door de band opgevangen moet worden. Gewoon 1 volle slag verder open zetten en proberen. Nogmaals, succes!
[/quote]

Bedoel ik... eerst alles op de rit hebben en dan na de vering gaan kijken en niet stom weg gaan draaien een de in en uitgaande demping dat is de goden verzoeken om een bike waar je geen bocht meer door komt.
Door FastJ
#161589
[quote="heavy"]
[quote="TDMarc"]
[quote="heavy"]
[quote="TDMarc"]
[quote="Martin rsv"]
Heb nu een aantal keer gehad dat het voorwiel een stap op zij doet, voor al op rotonde's :sorry:.
Ik kan je  zeggen dat geeft geen vetrouwen >:(.

Met de honda nooit problemen gehad.

Heeft dit mischien/kan ook met de vering te maken hebben?
[/quote]

Meestal wel. Glijden van een wiel ligt bijna altijd aan te veel ingaande demping. Deze kun je verstellen mbv de schroefjes onderaan de veerpoot. Linksom = minder demping. Rechtsom = meer demping. Succes.
[/quote]

Ja natuurlijk geef er een draai links of rechts om en hij stuurt als een scheermes  [/quote]

Inderdaad. Precies zo werkt het! Niet meer en niet minder. Fijn dat jij het ook door hebt!  :bye:

Uiteraard ga ik er in mijn advies vanuit dat je je banden op de juiste spanning hebt en dat deze idd niet verouderd zijn, en je voorvering verder normaal functioneert. Als dat het geval is, dan ligt het glijden meestal aan te zware ingaande demping. Hierdoor ontstaat een gebrek aan mechanische grip welke dan door de band opgevangen moet worden. Gewoon 1 volle slag verder open zetten en proberen. Nogmaals, succes!
[/quote]

Bedoel ik... eerst alles op de rit hebben en dan na de vering gaan kijken en niet stom weg gaan draaien een de in en uitgaande demping dat is de goden verzoeken om een bike waar je geen bocht meer door komt.
[/quote]
Als je de verkeerde kant op draait, stap je na 2 bochten af en draai je effe de andere kant op. Da's het mooie van vering, je kunt niet iets stuk maken ofzo (alhoewel ik iemand wel eens een achterschokdemper stuk heb zien draaien: "Ja, ging op het laatst wel een beetje zwaar...".)

Niet bang zijn om iets te proberen, gewoon aan gaan voelen wat de fiets doet.
Avatar
Door R1-ner
#161629
Mag ik uit de diverse antwoorden opmaken dat er behoefte bestaat voor een workshop? Ikzelf heb behoefte aan een stuk theorie (basisbeginselen) en hoe dit vervolgens in de praktijk uitpakt. Dus vering afstellen aan gewicht lengte, kijken en ervaren wat de effecten van de afstellingen zijn.

Wellicht eerst een lijstje met namen van gegadigden maken en dan locatie afstemmen. Is er iemand vanuit de ARA die de nodige kennis heeft en dit met ons wil delen?



 
Avatar
Door R1-ner
#161630
Deelnemers per 6 december 2008

R1-ner (Jeroen)
Teddek
Jesse J
Martin rsv
Laatst gewijzigd door R1-ner op 7 dec 2008, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Avatar
Door Heuveltje
#161633
Om eerlijk te zijn blijf ik zelf van de vering af, ik heb een zwaardere (Ohlins)veer laten monteren
en een racemodificatie laten doen op de vering en daarna goed af laten stellen :ok:
De mensen van HK zijn erg goed en ikzelf ga naar Rotech support in Eindhoven, Rob is ook altijd
aanwezig op CRT dagen.

Succes :bye:

[/quote]

Als jullie willen kan ik Rob wel eens vragen, misschien dat hij wel een ruimte
heeft voor een man of 40?
Hij woont zelf in Eindhoven en heeft daar ook zijn werkplaats, misschien ook wel
eens fijn voor de mensen in het zuiden en voor onze Belgische vrienden :friends:
Door Martin rsv
#161678
[quote="AeroX"]
Even OfftopicVolgend jaar ook even mee met een Groningen, Drenthe & Friesland rit he  :yes:
[/quote]

:yes:
Door Martin rsv
#161679
Als het een beetje in de beurt is en het past qa tijd dan ben ik er ook bij.
Dus zet me maar op de lijst.

Word ook betalend lid van de ARA!