ARA Community

Hèt spreekplatform van alle Aprilia rijders in Nederland!

De plek waar je alles kunt vinden met betrekking tot club en motor gerelateerde evenementen!

Moderator: Moderators

Avatar
Door R1-ner
#160448
Het is alweer een jaar geleden dat er bij Roke een workshop vering afstellen en tunen is gegeven. Ondanks dat ik niet aanwezig kon zijn, is mijn interesse in het onderwerp zeker niet verdwenen. Is het een idee om gedurende de wintermaanden opnieuw een avond (met of zonder WP Suspension) te organiseren?
Avatar
Door black bee
#160450
als ze dan een studie object nodig hebben , heb ik nog wel een rsv r die onder handen genomen kan worden  :yes: :yes: ;D
Avatar
Door Heuveltje
#160454
Ik kan Rob Overdijk van Rotech Support wel vragen, moeten we
alleen een locatie regelen.

Gr Frank
Avatar
Door black bee
#160536
op de "nieuwe" circuit fiets zitten ohlins , weeg zelf 92 kg .

moeten deze dan ook aangepast worden en zo ja hoe ????
Door Mille Merckel
#160616
[quote="black bee"]
op de "nieuwe" circuit fiets zitten ohlins , weeg zelf 92 kg .

moeten deze dan ook aangepast worden en zo ja hoe ????
[/quote]

pomp onderuit schroeven en zwaardere veer erin laten zetten.
Avatar
Door Jesse J
#160623
[quote="rsv mille evo"]
Als zo'n avondje een keer hier niet te gek ver vandaan wordt georganiseerd ben ik er bij  :ok:
[/quote]
:stupid: Lijkt mij ook wel wat. :ok:
Door Timfiz
#160627
Marc is ook mijn persoonlijke tuner, maar een workshop is altijd leerzaam  :ok:

Ene Stefan jij bent echt geen 92 kg. Ik heb meer spieren en ik ben maar 82 kg  :rotfl2: :rotfl2: :rotfl2:
Door Renébagpipe
#160642
[quote="black bee"]
  :-[ :-[ :-X is toch echt 92 kg  :sorry: ben ook wel een stukje langer tim
[/quote]

Reken er met kleding e.d. dan nog maar zeker 10 kg bij.............
Door heavy
#160819
Een workshop vering ben ik wel voor in, ben wel beneiuwd of de vering van mijn DD beter kan met de standaard vering klikkie hier en daar  :angel:
Door FastJ
#160872
[quote="TDMarc"]
[quote="black bee"]
op de "nieuwe" circuit fiets zitten ohlins , weeg zelf 92 kg .

moeten deze dan ook aangepast worden en zo ja hoe ????
[/quote]
Zwaardere veren. Anders kom je straks veel te snel aan de limiet. De standaard veren zijn namelijk niet bestand tegen circuitgebruik + 92kg.
[/quote]
:stupid:
Ik ben 83 kg schoon aan de haak en heb op mijn Ohlins ook een zwaardere veer moeten laten zetten. Doen!
Avatar
Door rolf
#160873
[quote="FastJ"]
[quote="TDMarc"]
[quote="black bee"]
op de "nieuwe" circuit fiets zitten ohlins , weeg zelf 92 kg .

moeten deze dan ook aangepast worden en zo ja hoe ????
[/quote]
Zwaardere veren. Anders kom je straks veel te snel aan de limiet. De standaard veren zijn namelijk niet bestand tegen circuitgebruik + 92kg.
[/quote]
:stupid:
Ik ben 83 kg schoon aan de haak en heb op mijn Ohlins ook een zwaardere veer moeten laten zetten. Doen!
[/quote]

aha eindelijk dus 83 kg, nog 10 kg te gaan voor mij ;D
Door Renébagpipe
#160874
Ik weeg ca. 84 kg... + kleding wordt dat dus ongeveer 92 / 93 kg.

Vorige week bij Rooske geweest (resvisie voorvering) en heb het met hem gehad over eventueel zwaardere veren. Zweitse gaf aan dat mijn gewicht inderdaad een grensgeval was. Hij adviseerde eerst even te kijken hoe de vering zich gaat gedragen nadat deze dus volledig schoongemaakt en ververst was.
Hij wilde met alle plezier zwaardere veren erin zetten, . maar gaf mij toch bovenstaand advies.
Kosten zouden (geloof ik) ca. E. 90,- per set zijn ??
Door irish wolfie
#160911
Een workshop kan zeker nuttig zijn om de basisbeginselen te begrijpen. Aan de andere kant denk ik dat het nog nuttiger kan zijn om eens een lijstje te maken van mensen of ondernemingen die verstand van zaken hebben om het geheel af te stellen (en dan nog liefst op locatie).
Een heel moeilijke job omdat ik uit ervaring weet dat de piloot niet altijd kan verwoorden wat er nu precies gebeurt in een bepaalde situatie. Iemand die banden kan lezen is dan een goede hulp.
Ik heb zelf workshops gevolgd en slaag er voorlopig niet in optimaal te verstellen.
Vroeger had ik een specialist die dit wel kon en die mee op locatie de puntjes op de i zette, helaas is deze persoon ondertussen al een aantal jaren overleden. Later nog met een aantal andere mensen geprobeerd, maar die kwamen echter niet verder dan een basisafstelling.
Een lijstje met juiste mensen zou dus handig zijn, zowel in Nederland als België.
Avatar
Door Tuono GR66
#160973
[quote="Renébagpipe"]
Ik weeg ca. 84 kg... + kleding wordt dat dus ongeveer 92 / 93 kg.

Vorige week bij Rooske geweest (resvisie voorvering) en heb het met hem gehad over eventueel zwaardere veren. Zweitse gaf aan dat mijn gewicht inderdaad een grensgeval was. Hij adviseerde eerst even te kijken hoe de vering zich gaat gedragen nadat deze dus volledig schoongemaakt en ververst was.
Hij wilde met alle plezier zwaardere veren erin zetten, . maar gaf mij toch bovenstaand advies.
Kosten zouden (geloof ik) ca. E. 90,- per set zijn ??
[/quote]

Dan zit je met die zwaardere veren ook weer aan de ondergrens .

Ik heb vroeger wel eens ringen geplaatst op de veren( ca 4 mm)  , zodat deze wat meer voorspanning kregen.
Je zit alleen met het monteren van de moeren.

Ik weet niet of het bij Appie mogelijk is en of het ook een verbetering over de gehele linie betreft.
Feit is > je hebt wat meer voorspanning > dus beter in het veergebied.

Een paar maanden geleden is er iets geschreven in een topic over veerhoogte afstellen.
Wat ik mij kan herrineren
motor uit de vering trekken >> maat hoogste punt markeren
gaan zitten >  markeren
volledig inveren > markeren

Ik dacht je zittend op de fiets  ongeveer op 25% - 30% van de veerweg moet hebben.
Er waren ook trukken tijdens het rijden.
Een kunstof ring op de voorpoot plaatsen , zodanig dat deze mee verschuift
Na een circuit ronde de maat opmeten >  mag niet tegen de aanslag komen en zelfs 10-15% over hebben

Dit alles alleen maar mbt de veerspanning
Daarna komt het echte werk demping en rebound .........
Avatar
Door Heuveltje
#161011
[quote="irish wolfie"]
Een workshop kan zeker nuttig zijn om de basisbeginselen te begrijpen. Aan de andere kant denk ik dat het nog nuttiger kan zijn om eens een lijstje te maken van mensen of ondernemingen die verstand van zaken hebben om het geheel af te stellen (en dan nog liefst op locatie).
Een heel moeilijke job omdat ik uit ervaring weet dat de piloot niet altijd kan verwoorden wat er nu precies gebeurt in een bepaalde situatie. Iemand die banden kan lezen is dan een goede hulp.
Ik heb zelf workshops gevolgd en slaag er voorlopig niet in optimaal te verstellen.
Vroeger had ik een specialist die dit wel kon en die mee op locatie de puntjes op de i zette, helaas is deze persoon ondertussen al een aantal jaren overleden. Later nog met een aantal andere mensen geprobeerd, maar die kwamen echter niet verder dan een basisafstelling.
Een lijstje met juiste mensen zou dus handig zijn, zowel in Nederland als België.
[/quote]

Om eerlijk te zijn blijf ik zelf van de vering af, ik heb een zwaardere (Ohlins)veer laten monteren
en een racemodificatie laten doen op de vering en daarna goed af laten stellen :ok:
De mensen van HK zijn erg goed en ikzelf ga naar Rotech support in Eindhoven, Rob is ook altijd
aanwezig op CRT dagen.

Succes :bye:
Avatar
Door Heuveltje
#161039
[quote="rsvfrank"]
Effe tusendoor, hoe weet ik hoeveel kg de veer is op m'n "nieuwe" ohlins ?
[/quote]

Staat er normaal gezien opgedrukt.
Avatar
Door rsvfrank
#161041
[quote="Heuveltje"]
[quote="rsvfrank"]
Effe tusendoor, hoe weet ik hoeveel kg de veer is op m'n "nieuwe" ohlins ?
[/quote]

Staat er normaal gezien opgedrukt.
[/quote]

Ik zie :1091-31/95 L132 ,ik neem aan een 95kg veer dus?
Ik weeg zelf 75kg dus dan zal dit wel zwaar genoeg zijn ....

Word ook betalend lid van de ARA!