ARA Community

Hèt spreekplatform van alle Aprilia rijders in Nederland!

De plek waar je alles kunt vinden met betrekking tot circuit en race gerelateerde evenementen!

Moderator: Moderators

Avatar
Door wheelex
#384750
Hi allen! Kwam via google weer op dit forum.. Heb weer een Mille (99'er) gekocht (heb eerder gen 1 tuono, 2002 Mille en een 2004 RSV1000R gehad). Dit keer de motor eigenlijk puur gekocht om circuit mee te rijden.

Vuurdoop is 23 september in Assen met CRT. Reed met mijn Streetfighter 1098S laatste keer een 1.59. Zal even wennen zijn met de Mille, maar heb er heel veel zin in! Zijn er meer van jullie die er die dag zijn op een Appie?
Avatar
Door wheelex
#384751
mille.jpg
Blijft een plaatje zo'n oermille O0
Heb 'm terug gebouwd van superbike stuur naar clipons, supercorsa sp eronder gelegd. Er komt nog een Mille R ohlins shock op, voorvork service plus veren op gewicht, remklauwen van een gen 1.5 icm Brembo radiale pomp (oem van de Streetfighter). Dan ook nog even alle onnodige dingen zoals kenteken en verlichting eraf, maar laat alles nu nog even zitten want dat is handig met test ritjes.

Dan is de basis hopelijk in orde om lekker te kunnen rijden :ok:

De Mille gekocht omdat de Streetfighter eigenlijk net iets te mooi is en ik merkte dat je automatisch toch steeds wat harder wilt gaan rijden. :rotfl2: Mijn snelste ronde van laatste keer:https://youtu.be/kzr7Q6wWI9c (incl. nog wat foutjes en oponthoud in Stekkenwal, dus er zit nog wel wat meer in het vat..) 23 september wordt mijn 4e keer op Assen.
DSC_3587.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Avatar
Door Heuveltje
#384752
wheelex schreef:
3 aug 2022, 11:09
Hi allen! Kwam via google weer op dit forum.. Heb weer een Mille (99'er) gekocht (heb eerder gen 1 tuono, 2002 Mille en een 2004 RSV1000R gehad). Dit keer de motor eigenlijk puur gekocht om circuit mee te rijden.

Vuurdoop is 23 september in Assen met CRT. Reed met mijn Streetfighter 1098S laatste keer een 1.59. Zal even wennen zijn met de Mille, maar heb er heel veel zin in! Zijn er meer van jullie die er die dag zijn op een Appie?
Welkom, leuke circuitfiets. Ik denk dat de Mille stabieler is dan de Streetfighter dus met goed aangepaste en opgezette vering komen die tijden wel goed.
Als ik naar je filmpje kijk heb ik het gevoel dat je veel te laag in toeren zit? Met de Mille niet onder de 6000 komen en dan zit je goed.
Avatar
Door wheelex
#384753
Heuveltje schreef:
3 aug 2022, 11:51
wheelex schreef:
3 aug 2022, 11:09
Hi allen! Kwam via google weer op dit forum.. Heb weer een Mille (99'er) gekocht (heb eerder gen 1 tuono, 2002 Mille en een 2004 RSV1000R gehad). Dit keer de motor eigenlijk puur gekocht om circuit mee te rijden.

Vuurdoop is 23 september in Assen met CRT. Reed met mijn Streetfighter 1098S laatste keer een 1.59. Zal even wennen zijn met de Mille, maar heb er heel veel zin in! Zijn er meer van jullie die er die dag zijn op een Appie?
Welkom, leuke circuitfiets. Ik denk dat de Mille stabieler is dan de Streetfighter dus met goed aangepaste en opgezette vering komen die tijden wel goed.
Als ik naar je filmpje kijk heb ik het gevoel dat je veel te laag in toeren zit? Met de Mille niet onder de 6000 komen en dan zit je goed.
Thanks! Ja dat is waarom ik de vering (en remmen) gelijk wilde aanpakken. De Streetfighter is op hoge snelheden wat moeilijk omdat je nul windbescherming hebt, maar het is bizar hoe strak het stuurt voor een naked. Ontzettend veel vertrouwen en gevoel op de voorkant. Ding weegt ook ontzettend weinig, dat is waar ik het meest benieuwd naar ben. 185kg rijklaar (volle tank) vs. 220kg voor de Mille?

Qua toeren vertekend het misschien wat op het filmpje, zit met de SF ook vrijwel niet onder de 6k rpm. Maar goeie tip idd, de rotax moet je ook goed op toeren houden.
Door FRITS
#384845
Hallo , 4 oktober ga ik de rs 660 uitlaten op circuit assen het is een
Damen dag dus dat lijkt veilig, nog iemand van de club ?
Avatar
Door Henk RS 250
#384846
Nice, de 660 is gemaakt voor het circuit. Enjoy!
Ben gisteren en vandaag op Assen.
Mooie seizoen afsluiting, daarna weer druk werk schema, helaas geen tijd meer dit jaar voor meer dagen op het circuit.
Laatst gewijzigd door Henk RS 250 op 31 aug 2022, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Avatar
Door Heuveltje
#384849
Henk RS 250 schreef:
31 aug 2022, 11:38
Nice, de 660 is gemaakt voor het circuit. Enjoy!
Ben gisteren en vandaag op Assen.
Mooie seizoen afsluiting, daarna weer druk werk schema, helaas geen tijd meer dit voor meer dagen op het circuit.
Ha Frits, lijkt me erg leuk met zo'n 660!
Ik denk dat er niemand is van de harde kern aangezien er een flink aantal naar Jerze gaan.
Avatar
Door Henk RS 250
#384851
Gisteren dag 2, na sessie 3 gestopt. In rechterbochten begon de mille steeds meer te glijden bij uitaccelereren, bij inspectie na de sessie zat er een richel op het loopvlak. Daarom voelde het raar, je moet als het ware over de richel gaan.
Foto's hieronder
20220831_144133.jpg
20220831_143028.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Avatar
Door Henk RS 250
#384854
Hoort erbij.
Alle andere sessies goed en constant gereden, rond de 2,15 a 2 17. Geen uitschieters meer naar dit soort tijden en een constant ritme.
Dus met een goed gevoel dit seizoen afgesloten.
Avatar
Door Heuveltje
#384856
Henk RS 250 schreef:
1 sep 2022, 09:03
Gisteren dag 2, na sessie 3 gestopt. In rechterbochten begon de mille steeds meer te glijden bij uitaccelereren, bij inspectie na de sessie zat er een richel op het loopvlak. Daarom voelde het raar, je moet als het ware over de richel gaan.
Foto's hieronder
20220831_144133.jpg20220831_143028.jpg
Hoe lang zit deze er al op en met welke druk rij je?
Warm gemeten ;)
Avatar
Door rsvfrank
#384857
Vlakke kant in dat gebied is normaal bij een versleten band , als je dan langer doorrijd en ook met een verkeerde bandenspanning dan krijg je dit resultaat. Voelt en is ook zo , alsof je de motor over een bepaald punt heen moet wippen. Band naar het grofvuil .
Ik zou met de tijden die je rijd ook geen slicks nemen . Je krijgt met deze rondetijden gewoon niet genoeg warmte in de band , ze koelen juist af als je vanuit de warmers het circuit op gaat..
Altijd gelijk na je sessies zo snel mogelijk je bandendruk controleren , in de uitloopronde niet teveel van het gas gaan ..
Avatar
Door Henk RS 250
#384863
Frank, Frank,

Bedankt voor de tips, iets voor volgend seizoen om op te letten. Ik zet de spanning koud op voor 1,8 en achter 2,0.
Check eigenlijk nooit na de sessie de temperatuur en spanning.
Had gemerkt dat de temperatuur na de sessie lager is, rij de uitloop altijd voluit. De eerste paar ronden rijden ook het fijnst, wat je zegt makes sense dus.
Paddock buurman adviseerde K1 of K2, slicks waren iets te ambitieus :D
De komende winter maar een bandenpomp , temperatuur meter en een betere spanningsmeter kopen.
Zo blijf je bezig :wobblesign: :)
En meer circuit dagen boeken.
Avatar
Door Heuveltje
#384865
Henk RS 250 schreef:
1 sep 2022, 17:01
Frank, Frank,

Bedankt voor de tips, iets voor volgend seizoen om op te letten. Ik zet de spanning koud op voor 1,8 en achter 2,0.
Check eigenlijk nooit na de sessie de temperatuur en spanning.
Had gemerkt dat de temperatuur na de sessie lager is, rij de uitloop altijd voluit. De eerste paar ronden rijden ook het fijnst, wat je zegt makes sense dus.
Paddock buurman adviseerde K1 of K2, slicks waren iets te ambitieus :D
De komende winter maar een bandenpomp , temperatuur meter en een betere spanningsmeter kopen.
Zo blijf je bezig :wobblesign: :)
En meer circuit dagen boeken.
1 belangrijk advies is luister niet naar ieders advies :o
Op het paddock lopen honderden specialisten met vele meningen (geen feiten).

Qua banden hou ik me vast aan Stefan van BRS, hij is veringsspecialist bij de World Endurance en werkt ook voor Bridgestone. Qua rijden helpt Marcel Kramer mij (eigenaar Racing School Europe)
Avatar
Door martijn851
#384874
Donderdag voorspellen ze de natste dag in 3 maanden, ouderwets pech hebben.
Hopelijk dan wel de hele dag nat en niet van dat wel/geen regenbanden twijfel weer.
Avatar
Door martijn851
#384877
Nu, nat was het zeker. Alles was nat, in het buiten de tent.
Door bandenwissels heb ik 3 van de 5 sessies gereden, eentje droog en had geen zin/tijd meer om terug naar regen te gaan voor de laatste ronde. De Corsa 4's vind ik minder goed op nat dan de 2.
Mijn vriendin heeft heerlijk gereden, de gasten die haar voorbij knalden op het rechte stuk kon ze in de bochten weer proberen in te halen op het 650cc-tje 8)

Niet heel veel valpartijen, ook veel minder mensen dan normaal, maar eentje blijft even hangen.
Ik stond naast Strubben uit, iemand kwam over het gras aan gegleden en bleef met z'n gezicht naar beneden liggen. Hokje onbemand, wel code geel maar verder niks. Hevig gezwaaid naar de overkant dat er hulp nodig was, na een halve minuut bewoog hij weer, maar dat zag er niet geweldig uit.. Hopelijk is ie ok.
Avatar
Door Heuveltje
#384884
martijn851 schreef:
9 sep 2022, 10:56
Nu, nat was het zeker. Alles was nat, in het buiten de tent.
Door bandenwissels heb ik 3 van de 5 sessies gereden, eentje droog en had geen zin/tijd meer om terug naar regen te gaan voor de laatste ronde. De Corsa 4's vind ik minder goed op nat dan de 2.
Mijn vriendin heeft heerlijk gereden, de gasten die haar voorbij knalden op het rechte stuk kon ze in de bochten weer proberen in te halen op het 650cc-tje 8)

Niet heel veel valpartijen, ook veel minder mensen dan normaal, maar eentje blijft even hangen.
Ik stond naast Strubben uit, iemand kwam over het gras aan gegleden en bleef met z'n gezicht naar beneden liggen. Hokje onbemand, wel code geel maar verder niks. Hevig gezwaaid naar de overkant dat er hulp nodig was, na een halve minuut bewoog hij weer, maar dat zag er niet geweldig uit.. Hopelijk is ie ok.
Inderdaad goed nat, het water stond in mijn laarzen ;D . Lekker gereden en mooi wat zoeken kunnen oefenen. In sessie 4 op een opdragende baan nog samen met Jan gereden en een 2.01 neergezet, wat meteen mijn snelste tijd op regenbanden is (half natte baan) :yes:
Avatar
Door Henk RS 250
#384887
Goed gereden dus.

Voor mij is dit seizoen afgesloten.

Conclusies:
Rondetijden rond de 2.15 a 2,17 zijn geen uitschieters meer maar een goed gemiddelde over de hele dag. In die zin een vooruitgang.
Slicks zijn te ambitieus gebleken voor mijn kunnen op dit moment. Zoals aangehaald, ze koelen eerder af dan dat ze op temperatuur blijven. Maar ze geven wel een mega feedback wat er gebeurt tijdens het rijden.
Fysiek wordt het wel zwaarder, de ouderdom slaat toe. Veel sport, yoga en aanverwante om soepel te blijven. De best wel extreme zit- en rijhouding nu is soms lastig te bewerkstelligen. Zeker een punt om aan te blijven werken. Nadenken daarover en jezelf in de goede zithouding zetten kost ook concentratie en dus tijd.
Maar het blijft geweldig om te doen, nu al weer zin in het volgende seizoen :yahoo:

Punten om aan te werken:
Banden, bandenspanning icm temperatuur.
Fysiek, zithouding, soepelheid.

De "R" is weer in de maand dus nu tijd voor de winterklussen, hardloop evenementen en veel sport en yoga lessen.
Voor wie nog gaat rijden en/of racen deze maanden, veel succes!!
Avatar
Door Heuveltje
#384888
Henk RS 250 schreef:
12 sep 2022, 10:06
Goed gereden dus.

Voor mij is dit seizoen afgesloten.

Conclusies:
Rondetijden rond de 2.15 a 2,17 zijn geen uitschieters meer maar een goed gemiddelde over de hele dag. In die zin een vooruitgang.
Slicks zijn te ambitieus gebleken voor mijn kunnen op dit moment. Zoals aangehaald, ze koelen eerder af dan dat ze op temperatuur blijven. Maar ze geven wel een mega feedback wat er gebeurt tijdens het rijden.
Fysiek wordt het wel zwaarder, de ouderdom slaat toe. Veel sport, yoga en aanverwante om soepel te blijven. De best wel extreme zit- en rijhouding nu is soms lastig te bewerkstelligen. Zeker een punt om aan te blijven werken. Nadenken daarover en jezelf in de goede zithouding zetten kost ook concentratie en dus tijd.
Maar het blijft geweldig om te doen, nu al weer zin in het volgende seizoen :yahoo:

Punten om aan te werken:
Banden, bandenspanning icm temperatuur.
Fysiek, zithouding, soepelheid.

De "R" is weer in de maand dus nu tijd voor de winterklussen, hardloop evenementen en veel sport en yoga lessen.
Voor wie nog gaat rijden en/of racen deze maanden, veel succes!!
Het gaat om het plezier en denk maar zo hoe harder het gaat hoe duurder het wordt :secret:

Word ook betalend lid van de ARA!