ARA Community

Hèt spreekplatform van alle Aprilia rijders in Nederland!

De plek waar je alles kunt vinden met betrekking tot circuit en race gerelateerde evenementen!

Moderator: Moderators

Avatar
Door mccoyman
#360021
Beste circuit gekken en rubber verbranders.

Sinds afgelopen winter heb ik een Suzuki GSX-R 750 K4 Circuit fiets om lekker mee over zandvoort en Assen te scheuren.
De fiets was gebruikt in de OW cup, en dus helemaal compleet met bijna alles wat je wilt op een circuitdag fiets.
Natuurlijk zijn na aanschaf alle puntjes als vering, afstelling en onderhoud na gelopen en gekeken wat er eventueel nog miste.
Voor mij was dat Traction controle (inc wheelie en launch control).
De reden hiervoor was dat ondanks dat vallen risico van het vak is, het toch fijner is om een vangnet te hebben.
Met een keer minder naast de motor liggen verdient de investering zich dus terug.
Daarnaast verminderd het ook je bandenslijtage.
Na het nodige zoek werk op het grote inter web kwam ik uit op de Gripone P3, een traction control die werkt door oa de snelheid te meten van je voor en achterwiel.
Deze module werkt stand alone, en komt uit de motogp.
Ten Kate werkt heel veel hier mee en is ook verkoper hier van.
Na een telefoontje met Ten Kate om de basis module te nemen en de data logger zodat je kan terug kijken wat de TC heeft gedaan.
De instalatie is eenvoudig, zeker met de handleiding en de basis maps die Ten Kate er bij levert. (wanneer je daar meer vragen over hebt, shoot)
Ik had besloten om gewoon eerst maar eens een dagje te rijden zonder er naar om te kijken, om na een paar circuitdagen als ik ook gewend was aan de motor de TC uit te lezen en te kijken wat hij nou echt deed.
Tijdens het rijden had ik hem 1 keer hard horen ingrijpen toen ik binnendoor iemand voorbij ging in de strubben en zo vroeg mogelijk op het gas ging.
Tot mijn verbazing bleek na het uitlezen van de datalogger de TC redelijk vaak in te grijpen vooral met koude banden. (heb sinds deze week pas bandenwarmers)
De ingrepen zijn dus heel klein en vallen niet op, maar voorkomen we ongewenste wielspin.
De module is heel ruim instelbaar, en met de maps van ten kate kan je alle kanten uit, daarnaast als je de datalogger aanschaft heb je ook nog recht op 3 op maat gemaakte maps door de fabrikant zelf.
Wat mij betreft is dit echt een aanrader voor de fervent circuit rijder en de racers onder ons.
Avatar
Door black bee
#360027
ik ga van de winter weer het irc pro systeem op de motor instaleren, heb alleen even een nieuwe module nodig van de fabricant want deze is overladen daar het verkeerd was geinstaleerd en te veel spanningsdippen te verwerken kreeg

Word ook betalend lid van de ARA!