ARA Community

Hèt spreekplatform van alle Aprilia rijders in Nederland!

De plek waar je alles kunt vinden met betrekking tot circuit en race gerelateerde evenementen!

Moderator: Moderators

Avatar
Door teddek
#231419
voorheen altijd met de straat motor en goed rubber op het circuit gereden, maar nu ik oude kwaak van Timfiz zo goed als eigen heb gemaakt ben ik wel benieuwd wanneer men van banden wisselt.

met de straat motor kan je duizenden meters maken op de openbare weg.
en ook met 2e hands circuit bandjes zijn nog duizenden meters te maken op de openbare weg...

maar wanneer vervang je nou je circuit banden??
doe je dit op vertrouwen dat een band je geeft of naar hoe een band er uit ziet??
Door mikem
#231433
Hangt puur van de historie van de band af, wat de slijtage is, hoe oud de band is en hoeveel hitte cycli de band heeft gehad.
Een band kan er bijvoorbeeld qua profiel goed uit zien, maar als er veel op gereden is zonder het gebruik van bandenwarmers dan
is het toch verstandig de band te wisselen omdat de band onvoorspelbaar kan worden. Dit is althans wat Patrick vd Goorbergh me
vertelde toen ik het hem vroeg...
#231518
Je vervangt de band:
  • als ze geen vertrouwen meer geven
als de ronding uit de band is
  • als het slijtagespoor dusdanig is dat je de band stuk gereden hebt
Wacht niet te lang, een setje banden is meestal goedkoper dan het opknappen na een schuiver. ALhoewel, als je met de oude kwaak rijdt....
#231556
voor op de straat bekijk je dit soort dingen met het oog en voel je wel dat het minder word,
nu vervang je een band die ws wel slijtage, maar toch nog genoeg profiel heeft voor de weg.

een beetje ervaring kan dus ook geen kwaad.

Word ook betalend lid van de ARA!