ARA Community

Hèt spreekplatform van alle Aprilia rijders in Nederland!

De plek waar je alles kunt vinden met betrekking tot circuit en race gerelateerde evenementen!

Moderator: Moderators

Avatar
Door teddek
#184653
ik kwam op het motor forum het volgende topic tegen ivm geluid problemen tijdens circuit rijden.
http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... der-1.html

veel DB's die worden geproduceerd komen vanuit de Airbox, mensen met geen standaard filter en of Renagade Kit kit kunnen dit ws wel beamen. nu is de vraag hoe dit te reduceren zonder de lucht toevoer te belemmeren?

2 tips worden gegeven om het geluid te reduceren:

- isolatie buis voor CV buis in beide luchtkokers van voor tot aan het luchtfilter
en
- de binnen zeide van de lucht inlaat en de onderzijde van de airbox ed (tank) te bekleden met de zachte zeide van klittenband.

nu gaat optie 1 bij mijn RSV niet echt op en ik ben niet enthousiast over het vernauwen van de inlaat.
maar optie 2 spreekt me wel aan, hoewel het gekozen materiaal ws minimaal is.

maarrrrr heeft iemand anders hier misschien ook ervaring of tips over?
Avatar
Door rsvfrank
#184659
Gewoon je originele airboxdeksel meenemen naar een circuitdag lijkt mij het makkelijkst.
Word je er af gehaald dan zet je het orgineel erop.

Ik neem naar Assen m'n originele uitlaat en airboxdeksel mee voor de zekerheid, ik vermoed dat ze op Assen wat strenger gaan controleren dan op Zandvoort .
Ik heb op Zandvoort geen last gehad  tot nu toe, met een mivv met db-killer en open airbox.
Avatar
Door Bitaktus_Snellus
#185625
airbox herrie is vooral aanwezig bij de 4 cilinder suzuki's... zware v-twins hebben minder last van db-perikelen.  :)
Avatar
Door teddek
#185945
ik ben ook niet benauwd. heb een origineel luchtfilter en een leovincie circuit pijp met e-keur en db killer van 35 cm lang  :bad:
maar ik hoor dat je op Assen een transponder op de kont krijgt om exact te kunnen zie wie wat waar. want zelfs met originele spullen knal je snel over het limiet.
maar al is dat niet zo dan is een aanpassen als dempen van de kuip of airbox zeker het over wegen waard als dat geen verdere beperkingen van het vermogen met zich mee brengt.
Avatar
Door rsvfrank
#185966
Ik ben er afgelopen donderdag afgehaald op assen met een E-keur mivv, in de tweede sessie toen het gas wat verder openging.102,7 db gemeten.
Standaard pijp erop gezet en geen last meer gehad, hoewel ik op het stuk waar de meetpaal staat , niet vol door durfde te rammen en zo vlot mogelijk doorschakelde.
2x eraf gehaald is nl einde oefening, en dat wilde ik niet riskeren.
Avatar
Door teddek
#185975
[quote="rsvfrank"]
Ik ben er afgelopen donderdag afgehaald op assen met een E-keur mivv, in de tweede sessie toen het gas wat verder openging.102,7 db gemeten.
Standaard pijp erop gezet en geen last meer gehad, hoewel ik op het stuk waar de meetpaal staat , niet vol door durfde te rammen en zo vlot mogelijk doorschakelde.
2x eraf gehaald is nl einde oefening, en dat wilde ik niet riskeren.
[/quote]

hijs fijn....
ik heb mn originele demper verkocht ivm het gewicht en hij produceerde tenslotte ook 96 DB.
ik heb een circuit pijpje gekocht met e-keur en db killer, meer kan ik tenslotte niet doen.

maar dan bedoel ik wel een degelijk DB killer als deze:
27 cm lang waarbij in "kop" 1 mm rondom overlaat en inlaat heeft van ongeveer 7mm.
Afbeelding

en niet deze:
waarbij de killer maar 6 mm kleiner is dan de uitlaat zelf.
Afbeelding

ik hoop dat het voldoende is.
ik heb trouwens eerder met een Leovincie gerend maar met een killer als het 2e plaatje. was toen geen probleem...
Door FastJ
#186299
Ik rijd met originele airbox met origineel luchtfilter en met e-gekeurde uitlaatdempers met nog eens db-killers er in. Toch kan ik aardig rond komen.

Dus als ik moet kiezen ga ik liever met origineel spul de baan op, want het potentiele vermogensverlies weegt mij niet op tegen het risico dat ik na 2 sessies in moet pakken en naar huis kan.

En als we ons allemaal aan de geluidsregels houden, kunnen we volgend jaar ook nog op Assen rijden, ook wel fijn.
Avatar
Door teddek
#186313
[quote="FastJ"]


En als we ons allemaal aan de geluidsregels houden, kunnen we volgend jaar ook nog op Assen rijden, ook wel fijn.
[/quote]

:stupid:

Word ook betalend lid van de ARA!