ARA Community

Hèt spreekplatform van alle Aprilia rijders in Nederland!

De plek waar je alles kunt vinden met betrekking tot circuit en race gerelateerde evenementen!

Moderator: Moderators

Avatar
Door zeeslot
#166162
Ha Jack  :bye: Beste wensen nog.

Mille remblokken borgen wordt lastig eh  :-\

citaat:
Gezien bovenstaande, en om dat we ook daadwerkelijk (bijna) ongelukken hebben gezien met losse remblokken en tangen ed gaan we borgen verplicht stellen voor de meest vitale punten, te weten de voorremklauwen, remblokpinnen, olie aftapplug en –filter.

Met de remblokpinnen is daarbij iets bijzonders aan de hand.
Aangezien het standaard Yamaha systeem voor racen eigenlijk ongeschikt wordt geacht (de borgpennetjes op het standaard systeem verdragen her-montage erg slecht), en het Honda systeem niet te borgen is, wordt het verplicht om speciaal geproduceerde borgbare pinnen aan te schaffen. Een producent is gevonden, een setje pennen zal waarschijnlijk rond de 40 euro gaan kosten. Gezien de aantallen zal er wellicht nog te onderhandelen zijn over de prijs.
Voor andere merken zullen wellicht nog pennen dienen te worden ontwikkeld.
Het borgen van voor- en achterasbouten wordt sterk aangeraden, maar niet verplicht gesteld. Dit omdat het bij sommige typen motoren erg lastig te realiseren is, verder omdat een aanvullende veiligheidsprocedure zal worden ingesteld die de kans op problemen hiermee drastisch terugbrengt (zie verderop in het verslag).
Avatar
Door breed
#166164
[quote="zeeslot"]
Ha Jack  :bye: Beste wensen nog.

Mille remblokken borgen wordt lastig eh  :-\

[/quote]

Jij ook  :ok: (wel een beetje laat maaar mag nog wel toch  ;)

Zekers. ik ga maar eens een berichtje naar ze sturen of borgen van de bevestigingsbouten voldoende is.

Ben wel benieuwd of iemand ervaring heeft met water ipv koelvloeistof. Op MF en MMF staat wel eea maar niet specifiek voor een Millle. Moet iets van 2% boorolie bij of zo?

Misschien dat KJ of Jarno wat weten ivm eisen in de CUP?
Door Renébagpipe
#166173
Moet het allemaal nog ff doorlezen, maar waarom zou er iets 'speciaals' bij het 'water' van een mille moeten ??

Iets toevoegen ter smering en anti-corrosie is het toch...... schijnt een speciaal goedje voor te zijn in een flessie ??

Ben ik trouwens blij dat ik net vandaag ruimte heb gekregen (gecreerd) in de voorkamer. Staat de racer nu, kan ik mooi daar de komende weken het e.e.a. (best wel beetje veel) aan gaan doen en overtollig "materiaal" verwijderen.

Trouwens andere vraag:

Geluiddemping in de kuip is toch voldoende ?? achterzijde hoeft toch niet..........

Trouwens Jan............ krijg je toch nog gelijk............ met je waterkoeler....... :ok:
Avatar
Door Sjaakie
#166176
[quote="breed"]
[quote="zeeslot"]
Ha Jack  :bye: Beste wensen nog.

Mille remblokken borgen wordt lastig eh  :-\

[/quote]

Jij ook  :ok: (wel een beetje laat maaar mag nog wel toch  ;)

Zekers. ik ga maar eens een berichtje naar ze sturen of borgen van de bevestigingsbouten voldoende is.

Ben wel benieuwd of iemand ervaring heeft met water ipv koelvloeistof. Op MF en MMF staat wel eea maar niet specifiek voor een Millle. Moet iets van 2% boorolie bij of zo?

Misschien dat KJ of Jarno wat weten ivm eisen in de CUP?
[/quote]

Wij reden in de ONK ook met puur water daar koelvloeistoffen verboden zijn en waren.
Door Renébagpipe
#166185
Heb net ff zitten kijken bij 'borgen' van de remblokken, althans gekeken bij de motor (die ik dus nu eigenlijk naast de computer heb staan...........)

IK zie inderdaad geen andere optie, dan met tape de veerhaak proberen vast te zetten.............

maar is dat dan niet zo bij iedere Brembo-klauw ????
Avatar
Door cees
#166216
Ik zou toch echt wat boorolie bij je water doen zodat de waterpomp wat smering heeft en je dan een anti corrosie middel hebt. Er bestaan ook van die speciale middeltjes maar die kosten 10x meer en doen hetzelfde.
Door ApriliaMan
#166310
[quote="rolf"]
wel een advies om kalkvrij water te nemen, bijvoorbeeld je water uit de drogerreservoir ;)
[/quote]

Gedestileerd water is er ook nog ..... ;)
Avatar
Door rolf
#166354
[quote="ApriliaMan"]
[quote="rolf"]
wel een advies om kalkvrij water te nemen, bijvoorbeeld je water uit de drogerreservoir ;)
[/quote]

Gedestileerd water is er ook nog ..... ;)
[/quote]

klopt maar het water uit de wasdroger gooi ik normaal altijd weg en nu krijgt het een doel ;)
Avatar
Door Bitaktus_Snellus
#166802
[quote="rsvfrank"]
Ik heb wel eens gehoord van iets dat "waterwetter" heet wat veel gebruikt schijnt te worden.

Hier een topic:
http://www.apriliaforum.com/forums/show ... aterwetter
[/quote]

Daarvan heb ik ooit een doos vol gekocht. In principe voor de RS ivm koelingsproblemen. Maar het goedje is ook redelijk populair bij VTR-SP rijders om dezelfde reden.
Avatar
Door breed
#167002
Dus veel kleren vies maken  ;) en de droger gebruiken en boorolie. Wat moet ik verstaan onder boorolie. Is dat dat witte spul of iets anders?


Nog een andere discussie aanzwengelen: Ik borg mijn voorklauwen zoals op foto onder (ja ik weet het ik moet alles nog poetsen  ::)) en vervang de blokken zonder de veren en pennen los te halen, dus van onder af. Als ik in de ZAC regels goed lees (onder  http://www.zacmotoren.nl/borgen%20van%20voorremmen.htm)

staat er

Pinnen voor remblokken Ducati

Het pinnen van de door Brembo geleverde standaard systeem kan eenvoudig worden aangepast  door gaatjes te boren in de boutkop van de bestaande pennen.


zou ik de pinnen dus ook moeten gaan borgen. Hoe? iemand ideeen?
Ik neem aan (bv @ KJ of Jarno) dat in de cup dit ook moet en jullie dit dus ook hebben



l
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door breed op 16 jan 2009, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Avatar
Door emille
#167004
Inderdaad de pennen moeten geborgd worden. Ik zou gaatjes in deze pennen boren en borgdraad er doorheen doen, dat moet voldoende zijn. Gewoon boren in de uiteinden, daar kan het geen kwaad.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Door Renébagpipe
#167026
Dus het gaat om zowel de bevestiging van de klauw als de borgpin van de (veer voor de) remblokken ??

Waaraan kun je dan de pin het best aan 'vastborgen'. ?? Toch niet aan elkaar......

Valt het op dat ik hier dus geen enkele ervaring mee heb.............. nee toch.....
Avatar
Door breed
#167047
Heb even contact gehad met Onno Cram, zit als rijder vertegenwoordigd bij de dnrt.

Zijn antwoord op mijn vraag of mijn huidige borging voldoende is en of en hoe de pennen geborgd moeten worden :


Hoi Jack,
Ik krijg meer vragen over specifiek deze remklauwen.
Doe ff niets nog ermee ik wil ze eerst verder bekijken, misschien hoef je aan dit systeem niets doen (ik beloof nix).


dus ff afwachten..............................................
Avatar
Door breed
#167154
Nog wat info over koelvloeistof van dnrt:

Boorolie moet je niet gebruiken dat is heel erg glad, een combinatie van gedemineraliseerd water en 250cc koelvloeistof is prima en daar zul je ook geen onderhoudsproblemen door krijgen; we kijken ook nog naar speciale race koelvloestof die niet glad is en het rendement van de motor verhoogt door de temperatuur van de cilinderkop lager te houden, maar dat spul is erg duur.


iemand ervaring ? KJ?
Avatar
Door breed
#167892
update

voor de brembo blokken, zie eerdere foto's, is borgen van de bouten voldoende. Dus pennen en veren hoeven niet geborgd te worden.

Ook te lezen op mmf
Avatar
Door breed
#167893
en deze ook nog


je moet er met een B licentie van uit gaan dat je niet mee kan doen helaas.
Zelfs als je een C licentie hebt en nieuw of relatief nieuw bent bij de ZAC moet je je hart vasthouden als je ZAC wedstrijden wilt rijden.
De KNMV heeft voor zover we hebben begrepen 4 organisaties toestemming gegeven om op te mogen leiden tot een C Licentie, en met de C Licentie zou je ZAC moeten kunnen rijden. Maar de ZAC kan maar 200 mensen op een racedag toelaten, terwijl er een veelvoud aan C licenties worden aangevraagd door cursisten die een C-licentie opleiding hebben gevolgd. Dit gaat naar verwachting tot grote teleurstellingen leiden,oa omdat de circuits geen extra racedagen beschikbaar kunnen maken voor al die nieuwe (aspirant) racers, domweg omdat ze vol zitten.
Er komt binnenkort meer informatie hieromtrent op de website van DNRT motoren.
Avatar
Door rsvjan
#167905
voor de waterkoeler  ;D en de rest van t koelsysteem gebruik ik van Motul de MoCool radiator additive
het is in een verhouding van 20:1 met gewoon water te vermengen.
ik heb het gekocht bij Hein Gericke in de heimat....
en vorig jaar getest en goed bevonden, temperatuur bleef goed


greez, Jan
Avatar
Door Sjaakie
#168112
[quote="KJ"]
Hoi Jack,

ik meng een half litertje koelvloeistof door het ged water..

gr kj
[/quote]

:secret: :secret:

Word ook betalend lid van de ARA!