ARA Community

Hèt spreekplatform van alle Aprilia rijders in Nederland!

De plek waar je alles kunt vinden met betrekking tot circuit en race gerelateerde evenementen!

Moderator: Moderators

#161661
Dames, heren, jongens en meisjes,

Hierbij even wat op- en aanmerkingen van mij m.b.t. het circuitrijden wat jullie in 2009 uiteraard weer met veel plezier gaan doen.  :yes:

Wat mij opvalt in diverse topics is dat er weinig of geen rijders(ters) schrijven over een checklist “wat mee te nemen” naar het circuit.  :gaga:
En wat nog belangrijker is “wat te controleren” voor we gaan rijden cq racen.  :'( :'( :gaga:

In het ONK is het heel gebruikelijk om na iedere training cq voor de eerste training een checklist af te werken. En dat moet een checklist zijn die ook de onderdelen achter het kuipwerk controleert.  :yes: :yes: :ok:

Een piloot werkt tenslotte ook voor iedere vlucht een checklist af.  :yes: :yes:

Duikers controleren over en weer ook de uitrusting van hun buddie voor iedere duik.  :yes: :yes:

Motorracers doen veel dingen zelf terwijl ze daar, ook vaak, niet zo heel goed in zijn. (Geef eventueel ook je buurman tips of aanmerkingen op het circuit of op dit forum, word altijd wel gewaardeerd).
Werk zoveel mogelijk met onderdelen die zeker geschikt zijn om te racen cq mee op het circuit te rijden. Vergis je niet wat er tijdens het rijden van het materiaal gevraagd word.  :gaga: :gaga:

En, wat natuurlijk ook belangrijk kan zijn, hoop dat het nooit nodig is. Ga nooit alleen naar het circuit, zorg dat je met zijn tweeën bent. Zorg altijd dat er een briefje in de auto aanwezig is met gegevens wie te waarschuwen bij een ongeval en je eventuele medicijngebruik kan ook belangrijk zijn.
Als er eentje een ongeval overkomt, kan de ander nog naar huis rijden.
Ben helaas  :secret: :secret: een aantal jaren geleden naar Assen moeten rijden met mijn zoon om iemand op te halen in het ziekenhuis en zijn auto en aanhanger met daarop het wrak  :gaga: terug naar huis te rijden. Overigens graag gedaan.  :yes: :yes:

P.S. Zal eens in de andere computer kijken of ik nog checklijsten kan vinden


Doe wat met bovenstaand adviezen.

Suggesties m.b.t. checklijsten mogen gepost worden, iedereen word er weer wijzer van  :yes: :yes:

Groetsels van Henkje en veel plezier in 2009
#161673
[quote="Sjaakie"]
Ben helaas  :secret: :secret: een aantal jaren geleden naar Assen [glow=red,2,300]moeten[/glow] rijden met mijn zoon om iemand op te halen in het ziekenhuis en zijn auto en aanhanger met daarop het wrak  :gaga: terug naar huis te rijden. Overigens graag gedaan.  :yes: :yes:
[/quote]

moeten, volgens mij was je meer bezorgt als mijn eigen moeder ;D
#161675
[quote="rolf"]
[quote="Sjaakie"]
Ben helaas  :secret: :secret: een aantal jaren geleden naar Assen [glow=red,2,300]moeten[/glow] rijden met mijn zoon om iemand op te halen in het ziekenhuis en zijn auto en aanhanger met daarop het wrak  :gaga: terug naar huis te rijden. Overigens graag gedaan.  :yes: :yes:
[/quote]

moeten, volgens mij was je meer bezorgt als mijn eigen moeder ;D
[/quote]

:secret: :secret: :secret: :secret: :rotfl2: :rotfl2:
#161677
Ik heb ooit dit lijstje gemaakt, dit is vast persoonlijk te wijzigen/aan te passen:

CHECKLIST RACEN

Diversen:
Reservesleutel motor
racelicentie
contant geld inschrijven
jerrycan water
oprijplank
frisdrank/brood

Gereedschap:
gereedschap (Snap-on set / bak verzamel / inbussleutels / momentsleutel)
paddockstands
kettingvet
remolie en ontluchtslang
extra remblokjes
motorolie en trechter
luchtpomp
wasbenzine/doeken
jerrycan benzine
maatbeker 5 liter

Slapen/kleding:
slaapzak/extra deken/kussen
handdoek
toilettas met shampoo enz.
korte broek/extra shirt
zonnebrandcreme
zonnebril
toilettas
schone sokken/onderbroek

Racespullen, tas met:
overall
laarzen
back protector
helm
handschoenen
onderpak
extra shirt (thermo)
oordopjes
#161688
Ik vlieg ook nog wel eens dus checklisten zijn voor mij heel normaal... In de vliegerij zijn ze onontbeerlijk en verplicht.

Ik betrap me er op dat ik zelfs voor de rit met de Mille nog een klein checklistje in mijn hoofd heb wat ik afloop.  :yes:
Door ApriliaMan
#161691
Ik ben nu ook een paar jaar aantal het circuitrijden / racen en ik vindt voor mij zelf belangrijk dat je alles een paar dagen overzichtelijk en gesorteerd klaar ligt. Zodat je bij het inpakken/inladen op het laatste moment niets meer vergeet.

Naast de motor tiptop in orde en de door Henk genoemde spullen bijv op je (slaap)kamer sorteren en de andere spullen in de garage uitstallen/sorteren. 

Je zal niet de eerste zijn die bijv zijn handschoenen of de helm vergeet.

Vergeet niet als je een hele dag aan het racen bent of meerdere dagen aan het racen bent energy drankjes en allerlei vreterij mee neemt. Koekjes etc.

En ik ben er nu ook achtergekomen dat je een conditie ook nog wel beter kan. Dus naar de sportschool.
#161708
ik heb de meeste spullen 'vast' in de bus staan. Verder doe ik (per discipline) alles in grote kratten, zodat ik er altijd spullen van te voren bij kan doen.

aanvulling op de checklist:
garagezeep
transponder (indien je zelf een hebt)
laptimer èn baken
bandenwarmers
Door ApriliaMan
#161717
[quote="Mille Merckel"]
ik heb de meeste spullen 'vast' in de bus staan. Verder doe ik (per discipline) alles in grote kratten, zodat ik er altijd spullen van te voren bij kan doen.

aanvulling op de checklist:
garagezeep
transponder (indien je zelf een hebt)
laptimer èn baken
bandenwarmers
[/quote]

Ja, Maurice Van Laar wast nog niet Klaar ........ ;D
#161736
Extra set remblokken
"Reserve" rem en koppelingshandel
Extra set voetsteunen
Schakel en achterrempedaaltje
setje regenwielen
setje extra banden
senseo met voldoende pads
reserve accu of startkabels
plattegrond van het circuit

Ik mis nog het allerbelangrijkste: DUCKTAPE EN TIEWRAPS!! (voor de een wat belangrijker dan de ander  ;))
#161743
Voor degene die naar Ledenon gaan, zeker op de checklist elke avond een vork inslikken, na een week van huis en samen knusjes in 1 pitbox zijn ze niet meer te vertrouwen die gasten.  :P :P :man_in_love:
#161752
[quote="FastJ"]
Extra set remblokken
"Reserve" rem en koppelingshandel
Extra set voetsteunen
Schakel en achterrempedaaltje
setje regenwielen
setje extra banden
senseo met voldoende pads
reserve accu of startkabels
plattegrond van het circuit

Ik mis nog het allerbelangrijkste: DUCKTAPE EN TIEWRAPS!! (voor de een wat belangrijker dan de ander  ;))


[/quote]

En een reserve achteras  ;)  ;D  ::)
#161759
[quote="cees"]
Voor degene die naar Ledenon gaan, zeker op de checklist elke avond een vork inslikken, na een week van huis en samen knusjes in 1 pitbox zijn ze niet meer te vertrouwen die gasten.  :P :P :man_in_love:
[/quote][quote="black bee"]
heb ik niet nodig , ben lesbisch  :man_in_love:
[/quote]

Komt mooi uit dan  :friends: :friends:
#161813
[quote="Mille Merckel"]
niet iedereen zal reserve delen hebbe, maar de duc-tape en ty-raps zijn inderdaad vaak héél handig :yes:
[/quote]

Zit in mijn "bak verzamel" inderdaad  :yes:
Door ApriliaMan
#161814
[quote="emille"]
[quote="Mille Merckel"]
niet iedereen zal reserve delen hebbe, maar de duc-tape en ty-raps zijn inderdaad vaak héél handig :yes:
[/quote]

Zit in mijn "bak verzamel" inderdaad  :yes:
[/quote]

Ook mijn gereedschapsbak puilt uit van allerlei items varierend van duc-tape/ty-raps tot remblokjes, etc etc
Eigen laptimer met baken etc.

Garagezeep daar had ik nog niet aan gedacht  :no:
Door mikem
#162043
Ik heb een krat met allerlei spul (ducktape, tiewraps, sjorbanden enz. ), een kleine gereedschapskoffer met daarin standaard het gereedschap wat ik op
het circuit nodig zou kunnen hebben en het belangrijkste: een afvinklijst met echt alles van helm, race overal, lunch, waterfles tot reserve banden aan toe.

Ik kan pas op de dag zelf alles in- en opladen dus die afvinklijst gebruik ik altijd als ik op het punt sta om te vertrekken om alles snel te checken. Meestal is
het toch nog haastwerk en juist dan kun je snel iets over het hoofd zien. Ik wil gewoon niet bij het circuit aankomen en er dan achterkomen dat je zoiets lulligs
als je helm, donker vizier of handschoenen oid vergeten bent.

Je kunt wel zeggen dat je nooit alleen naar het circuit moet gaan, maar dat zou voor mij betekenen dat ik dan bijna nooit naar het circuit zou kunnen. Dit jaar was voor
mij het eerste jaar op het circuit en ik heb weinig bekenden die ook circuitrijden. De organisatie was wel altijd op de hoogte van een telefoonnummer ihgv. een ongeluk.
Door ApriliaMan
#162084
[quote="Mille Merckel"]
als je maar vaak genoeg gaat krijg je vanzelf meer bekenden :angel:
[/quote]

Da's warempel nog waar ook  :ok:

Knokken op de baan, gezellig op de paddock  :yes:
Door Renébagpipe
#162101
Ik heb geen tips, wat mee te nemen. Het meeste is al wel gemeld.

Wat ik wel als een enorme pré heb ervaren, is dat je met mensen op een circuit bent die je kent. Heb dat zelf (daar schade en schande) meegemaakt. Wist toen ik bij 'deze club' kwam uiteraart niet dat ik ooit nog eens op circuits zou vertoeven, laat staan zelf rijden.
Het is dan toch wel fijn (als er iets verkeerds gebeurd) dat er lui zijn die dingen voor je doen, waar je dan zelf niet voor in gelegenheid bent.

Ook als je na een sessie terugkomt, hulp bij opbokken, even informeren hoe het ging, bij problemen de helpende hand bieden, e.d.

M.a.w. ..... vindt het fijn deel uit te mogen maken van dit kluppie.

Als ik dan een tip mag geven, vooral als je meerdere dagen in een jaar wilt gaan rijden, (laat staan meerdere achtereen),
zorg voor een redelijke algemene conditie. Vooral je benen, als je technisch goed wilt rijden, krijgen het aardig voor hun kiezen. Extra training voor deze  is absoluut aan te raden.

Tot zover mijn bescheiden bijdrage.

See you on track.......... (toekomstig ZAC#38)
#162609
Checklist voor de motor:
1e Tr. 2e Tr. Warmup Race
Bij binnenkomst
ketting smeren
motor opbokken
accu laden
Tank demonteren, benzine aftappen en inhoud noteren

Trainings- of raceklaar
gemonteerde onderdelen natrekken
remvloeistof controleren voor en achter
remdruk controleren voor en achter
borging vooras / remklauwen / remblokken controleren
borging achteras en remklauw controleren
bandenspanning controleren
bandenwarmers monteren
olie controleren
transponder controleren
kuipdelen demonteren, frame controleren, kuipdelen monteren
kuipruit schoonmaken
Gehele motor schoonmaken en poetsen
tank monteren, brandstof in tank en hoeveelheid noteren

Bolderkar
drinken voor rijder
extra  voor- en achterband
Rondetijdenbord + benodigdheden
schone handdoek voor rijder
schrijfmap + pen
gereedschap
voor- en achterbok
generator
bandenwarmers
verlengsnoer
paraplu
laminaatlepel
dop vooras 12mm
imbus vooras 5mm
dop achteras 27 mm
platte schroevendraaier groot
telefoon of stopwatch voor tijden
toegangspassen Pits


Dit waren voor ons de controlepunten in de paddock voor en na de trainingen of de wedstrijd
#162610
Dit waren de punten m.b.t. het inpakken voor vertrek naar het circuit
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Word ook betalend lid van de ARA!