ARA Community

Hèt spreekplatform van alle Aprilia rijders in Nederland!

Algemene motorpraat, humor, ervaringen, alles!

Moderator: Moderators

Door Huertecilla
#131834
mbt de uitlaatslag.
Omdat er op HEEL veel topics hier verwarring is over uitlaten op moderne straatmotorfietsen welke vandaag in de winkel staan, even een stukje basisinfo.

Door de strenge normen mbt geluid en uitstoot heeft het uitlaatkanaal van een moderne viertakt op straat erg veel stromingsweerstanden.
Bij de hoge toerentallen van viertaktmotorfietsen is er ook in de andere drie slagen geen kloktijd meer om voor echte afvoer te zorgen.
Dit maakt dat het klassieke ´extractie door de massatraagheid van uitlaatgas icm drukdál tijdens nasluiting van de uitlaatklep´ niet het enige principe meer kan zijn voor de uitlaatsalg van viertakten.
Van de hogere stromingsweerstand en dus -druk in het uitlaatkanaal kan een relatieve deugd gemaakt worden door van óplading als bij een tweetakt gebruik te maken.
Versimpeld gesteld staat de uitlaatklep te lang open maar door de oplopende druk in combinatie met een drukpíek wordt het weggestroomde ínlaatmengsel teruggeduwd.
Door het uitlaatsysteem, de kleptiming en de uitlaat zelf, totaal uit te kienen maakt de fabrikant van zowel extractie als van oplading gebruik bij verschillende toerentallen.

Door het vrijer laten wegstromen van uitlaatgassen valt minimaal het effect van de oplading weg. Dit kan je vergelijken met een lekke expansiepot bij een tweetakt.

Doe er mee wat je wil.

Peter
Door Huertecilla
#131862
[quote="zeeslot"]
Ehm.... dus een open pijp werkt eigenlijk averechts en zorgt voor vermogensverlies omdat het effect van oplading wegvalt.

Juiste conclusie Peter?
[/quote]

Ja.

Het is een complex systeem simpel uitgelegd en dus ligt het wat complexer, vooral omdat doorgaans verreweg de meeste tijd maar met een heel geringe gasschuifopening gereden wordt, maar dat is de crux ja.
Dat meesttijds in deellast rijden is trouwens een veel zwaarder wegend kriterium als je er een béétje realistisch over nadenkt. Dat deellastgebied gooi je vollédig door de war door aan het uilaatsysteem te gaan veranderen. Een slimme herprogrammering van de electronisch aansturing is héél wat anders.

Iedereen begrijpt het dat een tweetakt niet loopt met een scheurtje in de expansiepot en milieu-vertakten maken voor een deel van ditzelfde principe gebruik.

peter
Door Huertecilla
#131890
[quote="rsv mille evo"]
Is logisch als je niets aan de afstelling veranderd  :yes:
[/quote]


...en alleen met andere nokkenassen en VEEL etc. valt wat aan de voor de uitlaat relevante afstelling te doen  ;D

Word ook betalend lid van de ARA!