- 1 jun 2008, 09:48
#131834
mbt de uitlaatslag.
Omdat er op HEEL veel topics hier verwarring is over uitlaten op moderne straatmotorfietsen welke vandaag in de winkel staan, even een stukje basisinfo.
Door de strenge normen mbt geluid en uitstoot heeft het uitlaatkanaal van een moderne viertakt op straat erg veel stromingsweerstanden.
Bij de hoge toerentallen van viertaktmotorfietsen is er ook in de andere drie slagen geen kloktijd meer om voor echte afvoer te zorgen.
Dit maakt dat het klassieke ´extractie door de massatraagheid van uitlaatgas icm drukdál tijdens nasluiting van de uitlaatklep´ niet het enige principe meer kan zijn voor de uitlaatsalg van viertakten.
Van de hogere stromingsweerstand en dus -druk in het uitlaatkanaal kan een relatieve deugd gemaakt worden door van óplading als bij een tweetakt gebruik te maken.
Versimpeld gesteld staat de uitlaatklep te lang open maar door de oplopende druk in combinatie met een drukpíek wordt het weggestroomde ínlaatmengsel teruggeduwd.
Door het uitlaatsysteem, de kleptiming en de uitlaat zelf, totaal uit te kienen maakt de fabrikant van zowel extractie als van oplading gebruik bij verschillende toerentallen.
Door het vrijer laten wegstromen van uitlaatgassen valt minimaal het effect van de oplading weg. Dit kan je vergelijken met een lekke expansiepot bij een tweetakt.
Doe er mee wat je wil.
Peter
Omdat er op HEEL veel topics hier verwarring is over uitlaten op moderne straatmotorfietsen welke vandaag in de winkel staan, even een stukje basisinfo.
Door de strenge normen mbt geluid en uitstoot heeft het uitlaatkanaal van een moderne viertakt op straat erg veel stromingsweerstanden.
Bij de hoge toerentallen van viertaktmotorfietsen is er ook in de andere drie slagen geen kloktijd meer om voor echte afvoer te zorgen.
Dit maakt dat het klassieke ´extractie door de massatraagheid van uitlaatgas icm drukdál tijdens nasluiting van de uitlaatklep´ niet het enige principe meer kan zijn voor de uitlaatsalg van viertakten.
Van de hogere stromingsweerstand en dus -druk in het uitlaatkanaal kan een relatieve deugd gemaakt worden door van óplading als bij een tweetakt gebruik te maken.
Versimpeld gesteld staat de uitlaatklep te lang open maar door de oplopende druk in combinatie met een drukpíek wordt het weggestroomde ínlaatmengsel teruggeduwd.
Door het uitlaatsysteem, de kleptiming en de uitlaat zelf, totaal uit te kienen maakt de fabrikant van zowel extractie als van oplading gebruik bij verschillende toerentallen.
Door het vrijer laten wegstromen van uitlaatgassen valt minimaal het effect van de oplading weg. Dit kan je vergelijken met een lekke expansiepot bij een tweetakt.
Doe er mee wat je wil.
Peter