ARA Community

Hèt spreekplatform van alle Aprilia rijders in Nederland!

Algemene motorpraat, humor, ervaringen, alles!

Moderator: Moderators

Door Huertecilla
#131410
Ivano Beggio begon op de ´schouders´van de fietsenbusiness van pa met 49 cc. enduro motorfietsjes.
Eerst onder zijn eigen naam, nog voor hij op Aprillia kwam.

Afbeelding

Staat nu te koop op ebay voor een HEEL nette prijs.

http://cgi.ebay.it/APRILIA-SCARABEO-50c ... 1137r32755

I.t.t. een paar gerenommeerde merken/modellen in dit terreinsegment uit hetzelfde jaar is deze Scarabeo op kleine maar net wel belangrijke punten niet ´goed´. Goed tussen aanhalingtekens omdat het voor straatbrommer gebruikelijk was doch voor een serieus noppending gewoon ronduit verkeerd. Het is feitelijk een straatbrommer met príma off-roadwielen.
Beggio had echter de marketing en productverbetering heel goed op het netvlies en zo is er op deze voorzichtige beginwortels een belangrijke motorfietsfabrikant gegroeid.

peter
Avatar
Door Bitaktus_Snellus
#131456
en hij koos voor de naam "Aprilia" omdat dat zijn favoriete model lancia was... geweldig  ;D
Door Huertecilla
#131464
Zoals ik schreef is hij te koop en wel compleet met kenteken. Is vet meer dan 25 jaar oud dus geen vaste kosten.


peter
Avatar
Door Bitaktus_Snellus
#131470
[quote="Huertecilla"]
Zoals ik schreef is hij te koop en wel compleet met kenteken. Is vet meer dan 25 jaar oud dus geen vaste kosten.


peter

[/quote]

want een WA-verzekering is niet verplicht in het zuiden van Europa?  ;)
Door Huertecilla
#131475
[quote="Bitaktus_Snellus"]
[quote="Huertecilla"]
Zoals ik schreef is hij te koop en wel compleet met kenteken. Is vet meer dan 25 jaar oud dus geen vaste kosten.


peter

[/quote]

want een WA-verzekering is niet verplicht in het zuiden van Europa?  ;)
[/quote]

Heb je er enig idee van hoe Néderlands die opmerking is? Serieus. Zowel over dat ´verplicht´ als over ´verzekerd´. In NL weegt ´zou kunnen gebeuren´ ZEER zwaar. Dat is identiek aan het gecastreerde begrip avontuur daar. Het is zó erg dat het in het Calvinistische begrip het woord ´levensgenieter´ niet alleen maar een positieve betekenis heeft :gaga:
Dat heeft in België al allemaal een meer relatieve inhoud. Daar begrijpt men je écht niet als je het over een kenteken en verzekering hebt om met een 35 jaar oude brommer over een bospad te rijden  8)
Ik heb een goede vriendin die in het hart van Wallonië woont. Gewéldig zoals dat daar gaat  :worship:

Overigens kost een verzekering voor een klassieke brommer in NL geen dról.
Dat ligt hier in het zuiden allemaal wat minder simpel en minder goed geregeld dan in NL. Ik denk dat ik een half jaar administratief geneuzel voor de boeg heb voor ik mijn oude Fantic op spaans historisch kenteken heb en zou kúnnen verzekeren.
Maar goed, hier is daarom de brandstof goedkoper  :rotfl2:

peter
Door Huertecilla
#131485
@MJvdLaan: dit is een treffend voorbeeld waarom in het huidige europa een fiets als de RC45 niet meer kán. Alleen in Italië en België heeft dit nog maatschappelijk draagvlak, doch doordat de voor straattoelating noodzakelijke homologatie nu eenmaal een europese pasteurisatie is, is dat definitief voorbij.
Zoals ik in het overheidstopic al opmerkte is een ´antieker´ de enige gangbare ontsnappingsmogelijkheid. Wel eens (van) een Laverda SFC gehoord?  :yahoo:

Ik zal even wat zoeken. Ik weet nog een heel leuk ding te koop  >:D :angel:

peter
Avatar
Door Bitaktus_Snellus
#131486
[quote="Huertecilla"]
[quote="Bitaktus_Snellus"]
[quote="Huertecilla"]
Zoals ik schreef is hij te koop en wel compleet met kenteken. Is vet meer dan 25 jaar oud dus geen vaste kosten.


peter

[/quote]

want een WA-verzekering is niet verplicht in het zuiden van Europa?  ;)
[/quote]

Heb je er enig idee van hoe Néderlands die opmerking is? Serieus. Zowel over dat ´verplicht´ als over ´verzekerd´. In NL weegt ´zou kunnen gebeuren´ ZEER zwaar. (...)

peter
[/quote]

en daar ben ik soms best blij mee...  ;D

Hoewel Nederland zeker een te grote regeldichtheid heeft... dat wel. Maar laten we het leven in 'het zuiden' niet romantiseren. Het niet hebben van regels of zeer matige regels heeft ook een keerzijde. Dan mag je alleen maar hopen dat je daar niet (teveel) mee te maken krijgt.  ;)

Succes met de Fantic!  :yes:
Door Huertecilla
#131489
Hier komt ie, straatlegaal en met kenteken, niet schrikken  :o

Afbeelding


Let op het gereedschaptrommeltje onder het zitje  :rotfl2:

Om die bij te houden op de secudaire stuurwegen heb je een RSVX supermotard en een groot hart nodig.

Een dergelijk ding is tegenwoordig ondenkbaar en een RS125 is eigenlijk best ruig.


peter
Door Huertecilla
#131491
[quote="Bitaktus_Snellus"]
wat een mooi ding! Helemaal origineel? Nee toch?
[/quote]
Op de caburateur na wel eigenlijk ja. Dat was oorspronkelijk  met een vlotterkamer naast de mengkamer.
Kijk, verder was de bougiedop van zwart bakeliet en niet van rood siliconenrubber en zijn de banden modern bijvoorbeeld, maar op zich was het ding écht zo doch bij lange na niet zo gelikt. Is een productieracertje.

Cilinder en kop zijn van Simonini en de uitlaat is Minarelli racing. Exáct die uitlaat (met de correcte losse einddemper) zit nu onder mijn Fantic en dáár hoort ie nu niet níet onder: die hoort een hoge te hebben. Is nog niet eenvoudig om aan een originele te komen en zonder kijg ik een historisch kenteken echt niet voor elkaar.
Voor de Aprilia Scarabeo van de ts zou een aluminium Minarelli cilinder met Dell´Orto SHA19 en mijn uitlaat een originele snelle versie zijn met (afhankelijk van wélke cilinder) tot rond de 9 pk.
Het racertje van Test zal ergens tussen de 12 en 15 zitten en dat is met goed 65 kilo wel levendig te noemen.
Avatar
Door mjvanderlaan
#131494
[quote="Huertecilla"]
Afbeelding
[/quote]

Jeeee wat een gaaf ding, erg racy zowel clip-ons, banden als zit  :ok:
Deze is onderdeel van je collectie?
Door Huertecilla
#131497
[quote="mjvanderlaan"]Deze is onderdeel van je collectie?
[/quote]
Helaas niet.
Ik zou daar ook wat te groot voor zijn eigenlijk. Ik ben er wel lenig genoeg voor maar mijn zwaartepunt zou te ver naar achteren komen en de razedsnelle stuureigenschappen wel érg listig maken.

peter
Door Huertecilla
#131499
Deze hoort er bij mij onder:

Afbeelding

Helaas gaat alleen zo´n chromen afdekplaat al voor GROF geld  :'(
Door Huertecilla
#131514
[quote="Timfiz"]
Maak ik zo voor je...... ;D ;D ;D
[/quote]

ik ben  :o
Wanneer, als, zodra ik een demper heb schets en meet ik deze.
Vast bedankt!

peter
Door Huertecilla
#131662
Te koop in Duitsland.

Dit is een model waarmee Aprilia in NL voor het eerst op de RAI in A´dam stond.

In tegenstelling tot de Scarabeo is dit wel een serieus échte enduro.  Een verassend fijn rijdbaar ding. Deze periode is een tijd waarin de enduros net zo terreinwaardig waren als moderne cossers maar óók nog net zo praktisch en rijdbaar als hun voorvaders in wat toén nog terecht betrouwbaarheidsitten heetten.
Kijk naar een detail als de handgreep over het spatbord achter de zit. Deze noppenfietsjes zitten vól met dit soort details. Daar zit decennia zelfredzaamheidservaring in.

Afbeelding
Avatar
Door rsvfrank
#131736
[quote="Huertecilla"]

Ivano Beggio begon op de ´schouders´van de fietsenbusiness van pa met 49 cc. enduro motorfietsjes.
Eerst onder zijn eigen naam, nog voor hij op Aprillia kwam.

Afbeelding

Staat nu te koop op ebay voor een HEEL nette prijs.

http://cgi.ebay.it/APRILIA-SCARABEO-50c ... 1137r32755

I.t.t. een paar gerenommeerde merken/modellen in dit terreinsegment uit hetzelfde jaar is deze Scarabeo op kleine maar net wel belangrijke punten niet ´goed´. Goed tussen aanhalingtekens omdat het voor straatbrommer gebruikelijk was doch voor een serieus noppending gewoon ronduit verkeerd. Het is feitelijk een straatbrommer met príma off-roadwielen.
Beggio had echter de marketing en productverbetering heel goed op het netvlies en zo is er op deze voorzichtige beginwortels een belangrijke motorfietsfabrikant gegroeid.

peter
[/quote]

Ha wat leuk , ik ben begonnen op een minicrossertje waar zo'n minarelliblokje in zat, was een automaatje met een achtertandwiel zo groot als een pizzabord  :rotfl2: :rotfl2:
Door Huertecilla
#132874
Was aan het zoeken naar de expansie-uitlaat van Minarelli en struikelde over:

Afbeelding

een Milani Cross (met die uitlaat) waar een zit/achterlicht combi op zit welke in 1969 door ´Aprilia´ gemaakt werd.

peter

Word ook betalend lid van de ARA!