ARA Community

Hèt spreekplatform van alle Aprilia rijders in Nederland!

Algemene motorpraat, humor, ervaringen, alles!

Moderator: Moderators

#134119
daarom sta ik achter de actie van vandaag ondanks dat het me 15 minuten extra gekost heeft. Wat dat aangaat zijn we in Nederland nog netjes met actie voeren in vergelijking met Spanje.

Maar ze hebben gelijk de roep van het volk om er eens wat aan te doen, maar dan moeten we er zelf ook wat aan doen.

Ik zelf twijfel al jaren om zonnepanelen te plaatsen, inderdaad de investering die je niet zo snel terug verdient. Wat zijn de toekomstige mogelijkheden ???

Het energielabel is leuk voor de niet beter wetende medemens maar is niet duidelijk en eigenlijk meer een mooi verkoopstuntje voor als een huis verkocht moet worden. Ik heb een HR ketel nu ruim 1 jaar en mijn energiekosten zijn slechts iets minder geworden, nadeel van zo'n ketel is dat de opwarmtijd langer duurt en dan met een huishouden zoals ik, de hele dag weg en om 18.00u thuis komend wil je snel warmte. Het huis wordt gezien als de buffer wat in het verleden in de ketel zelf zat. Voor de weekenden als de ketel constant staat is het duidelijk beter, maar ja dat zijn maar 2 dagen.

rolf
Door Huertecilla
#134131
[quote="novaterra"]
er is maar 1 oplossing, weg uit dit bescheten klote land >:( >:(
[/quote]
En daarmee ontloop je een wereldwijd probleem?

Wat erg krom is, dat de verschillende regeringen zich allemaal verschuilen achter de opmerking dat er alleen in europees verband wat gedaan kan worden maar dat ze prima in staat zijn om voor hun eigen land totaal autonoom accijnzen te heffen. Waarom dan niet verlagen als door onverwachte prijsstijgingen de meeropbrengsten ook onverwacht meevallen?!

Dát kan nú en wel gelíjk in élk land zonder overleg met welk ander land ook.

Het toestaan van rode brandstof aan vervoerders is feitelijk ook alleen een accijnskweste en die hoeft NIET in europees verband uitgevoerd te worden. Dat is wel verstandig, maar een nóódzaak is dit niet.

Het zou een goede zaak zijn om dan onderling afspraken te maken over het doorberekenen van ontwikkelingen op de termijnmarkt want het is pure voorraadspeculatie en dit kan echt niet gelijk aan de eindconsument gepresenteerd worden.

De btw kan gewoon buiten beschouwing blijven want het bovenstaande geeft speelruimte zát. Let wel, om de prijsontwikkelingen op de wereldmarkt de démpen opdat de economie zich aan kán passen. Meer kunnen de overheden echt niet doen.
#134149
[quote="rolf"]

Het energielabel is leuk voor de niet beter wetende medemens maar is niet duidelijk en eigenlijk meer een mooi verkoopstuntje voor als een huis verkocht moet worden.

rolf
[/quote]

dat is precies wat niet beter wetende mensen denken over een energie label.
over het energie label is gek genoeg onduidelijkheid, terwijl hij hetzelfde is en hetzelfde doel heeft als de energie labels die al tal van jaren te vinden zijn op oa onze wasmachines en koelkasten. in die onduidelijkheid zal iig spoedig veranderen komen dmv van een verplicht maatwerkadvies wat nu optioneel is.

CO2 draagt wereldwijd voor meer dan de helft bij aan het versterken van het broeikaseffect. In Nederland zijn vooral de industrie, de energiesector, het verkeer en de huishoudens verantwoordelijk voor de CO2-uitstoot. De gevolgen van een opwarmende aarde door het broeikaseffect zijn groot. De verwachting is dat de zeespiegel zal stijgen, ecosystemen uit balans zullen raken, rivieren steeds vaker buiten hun oevers gaan treden, er zoetwatertekorten zullen ontstaan en de landbouwproductiviteit zal afnemen etc etc

Binnen de EU loopt Nederland ergens achteraan watbetrefd duurzaam bouwen, duurzame energie en CO2 uitstoot.
Daarom heeft de de Europese Commissie besloten dat er in 2020 in nederland, 14% meer duurzame energie gebruikt moet worden en de uitstoot van CO2 met 16 % moet zijn gedaald. Het kabinet heeft de ambitie uitgesproken om de CO2-uitstoot in 2020 met 30% terug te dringen. theoretisch kan dit al binnen 10 jaar maar dat zou een strop zijn voor onze eigen aardgas markt en een stop op de accijnzen hierop.

Waarom dan een energie label?
gedeeltenlijk voor de mensen zelf, noem het bewustwording, maar ook het Kabinet. deze krijgt zo een mooi overzicht hoe de nederlandse huishoudens ervoor staan.
Een huishouden in Nederland zorgt gemiddeld voor de uitstoot van zo'n 9000 kilo CO2 per jaar.

het label is pas de eerste stap die genomen is in de richting van duurzame energie en het het reduceren van CO2 uitstoot.
dmv een maatwerkadvies kunnen verbeter punten van een woning worden doorgelicht. daarin behoren oa tabbellen voor huidige energie verliezen, inverstering, terug verdientijd en besparing. een dergelijke duurzame investering reduceert CO2 uitstoot, en je krijgt er lagere maand lasten en comfort voor terug.
pak je dit goed aan dmv van subsidies en bv een groene hypotheek. dan kun je zelfs op lagere maandlasten uitkomen dan je nu kwijt bent.

spijtig genoeg is 98% van de mensen alleen geinterseerd in duurzame energie als men daadwerkelijk in aanmerking komt voor subsidie.
typisch nederlands, maar aan subsidies en een dikke pot is op dit moment een gebrek.
En daar komen de hoge accijnzen op energie en brandstoffen om de hoek. Een gedeelte van deze accijnzen zullen weer worden gebuikt om subsidie op oa duurzame energie te realiseren. en dan is hopenlijk het circeltje weer rond...
Door Huertecilla
#134168
[quote="teddek"]CO2 draagt wereldwijd voor meer dan de helft bij aan het versterken van het broeikaseffect. [/quote]

Dat zeggen ´de groenen´ ja. Het ligt echter niet zo simpel omdat de activiteit van de mens mbt CO2 niet van de natuur te onderscheiden is en bovendien een relatief geringe hoeveelheid. Er is GEEN oorzakelijk verband aantoonbaar tussen de CO2 welke de mens produceert en klimatologische verandering. Ook is de huidige klimatologische ontwikkeling historisch nog steeds volkomen normaal. Zelfs binnen geschreven geschiedenis komen grotere veranderingen voor.

Het beperken van de invloed van de mens is zonder enige twijfel verstandig; daarom proberen wij hier op onze vrijwelzelf voorzienende boerderij zo duurzaam en ecologisch verantwoord mogelijk te leven, doch daarvoor hoeven we geen fabeltjes voorgeschoten te krijgen. De gebroeders Grimm konden dat veel beter.

Verder heeft het ook geen biet van doen met de brandstofprijzen: er is nl geen prijsstijging door teveel vraag of te weinig aanbod maar door speculaties op de termijnmarkt.
Die prijstijging is weer prima voor de verkopers van ´groen´, hetzij het verhaal, hetzij de producten.
Zo zijn de stakingen en andere acties erg goed voor de bewustwording van de consument over wát die nu eigenlijk doet.
Wellicht wordt er wat aan de accijnzen veranderd en wellicht wat aan het gedrag van de consument. Dat laatste is dan het grote winstpunt.

De brandstof is hier goedkoper dan in NL. Relatief echter duurder omdat het minimuloon hier slechts  800-nog-wat-euros is. Zelfs tweeverdieners, de ene winkelverkoopster en de ander chauffeur verdienen dan nog geen 2000 euro per maand.
Hier in het dorp is het werkplaatstarief in een garage tussen de 15 en 30 euro. Een hulp bij landarbeid krijgt 6 euro per uur. Enig idee hoe kostbaar dan 1 liter diesel van 1.25 euro is?!
Door Huertecilla
#134171
jandetimmerman schreef:
En die is al oud :yes: :yes: :yes: [/quote]

Mijn houdbaarheidsdatum is ook al ruimschoots verstreken.
want hij heeft schimmel :crazy: :crazy: :crazy: :bye: :bye: :bye:
Ik ook:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-U8IDHIFK.jpg

en inderdaad heeft een energiekrisis bar weinig invloed op de paarden. Kan ze zelfs heel prima voor landbouw gebruiken. Hun mest ís al een vitaal onderdeel van ons ecoboeren, voor ons voedsel, zelfs ons dagelijks brood  ;D
Maar goed dat is allemaal off-topic. Dat Sinterklaas wellicht niet naar NL komt als de brandstofprijs zo blijft stijgen is wél on topic. Dat is tenminste wat de schimmels onder elkaar vertellen. Ze hópen dat de sint op rode diesel mag gaan varen.
#134178
over dat energielabel.... daaromtrent ontstaat een groot gevoel van 'waardeloosheid', omdat de personen die het label uitdelen 'even rondkijken' en vervolgens een label uitreiken, terwijl de buurman in hetzelfde nieuwbouw-huis, van een andere 'inspecteur' een ander label krijgt. Er is te weinig uniformiteit en het wordt gezien als een vorm van overheidsbemoeienis waar niemand (maar dan ook NIEMAND) op dit te wachten.

Ik kom in de dagelijkse praktijk het energielabel tegen en in de meeste gevallen overhandigt de verkoper van een woning geen energielabel en gaat koper daarmee akkoord. Het wordt niet als een gemis gezien.

Het idee zal vast prima zijn, de uitwerking belabberd.  :-\
Door Huertecilla
#134191
[quote="Sjaakie"]
en 208 in men bedrijfswagen.
[/quote]

´Bedrijfswagen´; dat geeft gelijk de klemmen en voetangels van het schuiven met rode diesel aan. Als de vervoerssector op rood mag rijden, waarom de loodgieter dan niet? Kan hij beter een vervoerder inhuren voor het vervoer.

De meest eerlijk oplossing zou dus zijn het spoor evenmin op rode diesel te laten rijden en gelijk de vliegtuigbrandstof eens gelijkwaardig met de rest van de gebruikers te gaan belasten; ze betalen nu vaak zelfs geen btw.
Doordat er dan méér accijns binnenkomt kan het percentage omlaag en dát is voordelig voor de burger die nu schrikt aan de pomp.
Díe maatregelen echter kan een land niet zelfstandig invoeren.

Ben echt benieuwd hoe bijvoorbeeld de spaanse regering dit op gaat lossen want ze kán gewoon niet veel maar moét wel, want de ontwikkeling is voor de burgers niet houdbaar en als er crisis in de huishoudens is, zál dat tot een minimaal landelijke economische crisies leiden.
#134194
Dat zou idd meer democratisch zijn door alle bedrijfstakken gelijk te trekken. Zolang omringende Eurolanden zo'n afspraak niet ondermijnen. Of dat de accijns in een herkendebare pot gestort wordt ten goede van milieu of wegenonderhoud. Dit is niet duidelijk, er wordt geen rekenschap over afgelegd, dus klaagt de burger terecht!

Zo, tijd voor bed!

Ciao a tutti
Hasta manana

:bye:
Laatst gewijzigd door Deefski op 13 jun 2008, 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Huertecilla
#134196
[quote="Deefski"]Dit is niet duidelijk, er wordt geen rekenschap over afgelegd, dus klaagt de burger terecht![/quote]

Correct.
Bij het interview met Bos verzuimde de journalist echter te vragen ´Hoezo begroting??? Heeft u de meeropbrengsten van de accijnzen door de extreme prijsstijging dan in de begroting opgenomen? Of wilt u deze meevaller niet aan degenen die deze betaald hebben teruggeven?!
Deze journalist zit duidelijk op de verkeerde plek.
Door rs125 power
#134296
met die accijn verhoging halen ze veel geld binne. als ze dat nou gebruiken voor zonnepanelen, ze willen wat doen aan het milieu dus op elk huis een zonnepanel of op minstens 80% daarvan. en het energie die overblijft ken je afvoeren en gebruiken in de wintermaanden. mooie oplossing of niet mzzls leon
Door Huertecilla
#134300
Hier ligt het vervoer nog plat. Op het platte land is dat minder snel problematisch dan in de steden waar de winkelschappen merkbaar leger zijn.
Wij merken hoe relatief onafhankelijk we zijn, want met minimale aanpassing houden we het maanden uit. Echt niet karig ook want t/m ijs met fruit uit de moestuin maken we gewoon zelf  :ok:
Voor letterlijk je eigen dagelijks brood werken is soms best zwaar en, bv. als de oogst niet uitvalt zoals gehoopt, niet vrij van zorgen, doch op dit soort momenten éxtra bevredigend, letterlijk bevrijdend.

We rijden nu vrijwel niet met de auto omdat de brommer veel zuiniger is en díe als de nood aan de man komt bijgetankt kan worden uit de jerrycan voor de kettingzaag.
Benzine is hier trouwens goedkoper dan diesel. Doordat diesel zuiniger is en vrijwel niet duurder in wegenbelasting rijden hier zóveel diesels dat er veel meer nodig is en die vraag de prijs opdrijft. Een zuinig tweewielertje is daarom extra interessant.
Heb nog geen prijsgunstige(r) mengolie gevonden en evenmin in 5 l. verpakking. Dat zou beiden merkbaar in de km.-prijs schelen. Weet iemand een gunstige prijs/kwaliteit halfsynthetische mengolie in 5 l.?
Door rs125 power
#134301
maar wat is het nou. is de olie bijna op? is er meer vraag naar? of heeft het ermee te maken dat ze ons uit de auto of wat dan ook wille hebbe.
Laatst gewijzigd door rs125 power op 13 jun 2008, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Huertecilla
#134302
[quote="rs125 power"]
maar wat is het nou. is de olie bijna op? [/quote]

Samengevat:
1. Door speculaties op de termijnmarkt is de prijs voor een vat ruwe olie enorm gestegen.
2. Het prijsmechanisme is zó afgesproken dat de ontwikkeling op de wereldmarkt direct aan de pomp doorberekend mag worden.
Door Huertecilla
#134307
[quote="rs125 power"]
oke dus het kan nog lang duren voor het op is maar dat weten ze niet zeker, en daarom wordt het duurder.
ik vindt het minder dat ze het op ons doorrekenen.
[/quote]
Nee. Het is nog láng niet op en de verwachting is dat er meer velden tot exploitatie zullen komen. Tevens is er overschot in productiecapaciteit.
Eenvoudig gezegd stijgt de prijs uitsluitend omdat de groothandelaars verwachten dat deze stijgt omdat men vraagtoename uit China verwacht.
Door rs125 power
#134317
[quote="Huertecilla"]
[quote="rs125 power"]
oke dus het kan nog lang duren voor het op is maar dat weten ze niet zeker, en daarom wordt het duurder.
ik vindt het minder dat ze het op ons doorrekenen.
[/quote]
Nee. Het is nog láng niet op en de verwachting is dat er meer velden tot exploitatie zullen komen. Tevens is er overschot in productiecapaciteit.
Eenvoudig gezegd stijgt de prijs uitsluitend omdat de groothandelaars verwachten dat deze stijgt omdat men vraagtoename uit China verwacht.
[/quote]
oke dat klopt de economie daar gaat ook beter. maar de prijsstijging zal ok wel stoppen denk ik en dan weer naar beneden gaan of stabiel blijven
Door Huertecilla
#134356
[quote="rs125 power"] maar de prijsstijging zal ok wel stoppen denk ik en dan weer naar beneden gaan of stabiel blijven
[/quote]

De analisten van grote investeerders denken daar anders over  ;D
Er zal een verschuiving in het consumptiegedrag en de energiebronnen nodig zijn om dat te bewerkstelligen.

Ondertussen ga ik zo even op zoek of ik een 20 liter jerrykan kan vullen ergens, want het klinkt hier niet hoopvol allemaal.
Door Huertecilla
#134363
Er was geen diesel nu, wel benzine, doch jerrycans  :no:  Maarrrrrrrrr, wel 5 l. voor de kettingzaag  ;)

Kon ik gelijk aan zoonlief uitleggen dat er ruim 6 liter in déze jerrycan van 5 l. gaat omdat er een expansiekamer boven de vloeistof hoort te zitten en dat je dit héél goed moet bedenken als je zelf olie bijmengt.  Kan je vervelend schraal door mengen als je hier geen rekening mee houdt.
Door RSV1000 racer
#134448
[quote="rs125 power"]
oke dus het kan nog lang duren voor het op is maar dat weten ze niet zeker, en daarom wordt het duurder.
ik vindt het minder dat ze het op ons doorrekenen.
[/quote]
Nee de olie is nog lang niet op. De schattingen zijn dat we nu pas 1/3 deel van de totale olie voorraad omhoog hebben gepompt. We kunnen nog even dus.
Maar de vraag is enorm en elke onzekerheid in de wereld wordt aangegrepen om de prijs op te schroeven, en dat komt ten goede van ..... juist de oliemaatschappijen. Zij zijn verantwoordelijk voor de hoge prijs. Shell heeft vorig jaar record winsten geboekt en dat komt door de hoge olie prijzen. Shell lacht zich de ballen uit de broek door deze hoge prijzen, en zullen op deze manier nog meer winst behalen >:( >:(

Word ook betalend lid van de ARA!