ARA Community

Hèt spreekplatform van alle Aprilia rijders in Nederland!

Algemene motorpraat, humor, ervaringen, alles!

Moderator: Moderators

Door Huertecilla
#130518
[quote="The kapitein"]
Is dit dan misschien 1 van de tijdelijke oplossingen

[/quote]

Ik had al een foto van een dieselblok geplaatst  ;)  Loopt bijna 1 op 70 en in stadsverkeer is 1 op 55 nog steeds realistisch.

Ikzelf rij hier locaal ´veel´ met een Honda Innova waarmee ik nooit minder dan 1 op 40 rij.
Mijn 35 jaar oude Fantic haalt dat ook.

En ja je hebt gelijk: de modale consument klaagt wel maar DOET zelf niets. Wat is er mis met een schuifraampje? maar nee men ´wil´ electrisch bediend en airco. Het ergste is dat als je dat NIET wil maar gewoon ECHT basic goed genoeg vind dit niet meer te koop is.
Een R4 bijvoorbeeld is gewoon helemaal goed. Datzelfde ding gemaakt anno nu is nog lichter en zuiniger.

Ik ga zo weer Bor naar de bus brengen, LOPEND. Halverwege stappen mensen met een klasgenootje in de auto.
In de loop van de morgen gaan we met zijn twee op de Innova naar tiachi. Sommige cursisten komen zelfs uit het dorp zelf met de auto. Jaja, taichi om het lijf te helpen en dan met de auto komen....

Jep, veel gezeur weinig wol.

peter
Door Huertecilla
#130526
We zijn net binnen van het geiten melken. Ondertussen stond het deeg te rijzen. Nu staat de oven aan.
Als we naar het dorp gaan op de innova gaat er een stelling vers brood en campo-eieren mee. Uiteraard gaan er gelijk wat boodschappen mee terug de berg op.

peter

p.s. voor wie wil besparen zijn er van de Bundeswehr motorpakken te koop:

´Original von der Bundeswehr
Ober- und Unterteil trennbar (durch 2 Reißverschlüsse auch längenverstellbar)
hoher Kragen
großer Frontreißverschluss
2 Brusttaschen
2 seitliche Einschubtaschen an den Beinen
2 seitliche Taschen an den Oberschenkeln
8 Schutzprotektoren, eingenäht (2 auf den Schultern, 2 an den Ellenbogen, 2 an den Knien und 2 seitlich an den Oberschenkeln
Klettverschlüsse an den Beinenden´

Ook perfecte winterlaarzen. Beiden voor koeriers bedoeld.
Ben je met verzenden geen 150 euro kwijt voor een volledig functionele set.
Laatst gewijzigd door Huertecilla op 26 mei 2008, 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
#130531
S.v.p. ontopic blijven  :yes: :yes:
Door Huertecilla
#130564
Ok, b.o.t. dan: wij zijn ´lid´ geworden van de olijboeren-coöp en tanken nu 11 ct./liter goedkoper dan aan de dorpspomp en die is weer een stuiver goedkoper dan bij de snelweg.
Dat heeft echter NIETS veranderd aan onze inspanningen om minder te verbruiken. Ook bewust bijvoorbeeld katoen, wol en leer te kopen ipv nylon = olie.
De basis van minder uitgeven is niet het Kwartje van Kok terug maar efficiënter gebruik van een zuiniger Aprillia  ;)

peter
Door Huertecilla
#130724
Pakweg 35 jaar terug was de verhouding tussen 1 liter benzine en een nieuwe 500 vierpitter (toen state-of-the-art) 1 op 5000.
De hardcore race-replica van Ducati was zo´n pakweg tienduizend liter.

Wat is dat nu?
Wat is de verhouding tussen een nieuwe CBR600RRrrrrr en een liter oliederivaat? en de dingusespee van Ducati?

Waarom klaagt dan eigenlijk iedereen over de benzíneprijs???

Peter
#130728
[quote="Huertecilla"]
Pakweg 35 jaar terug was de verhouding tussen 1 liter benzine en een nieuwe 500 vierpitter (toen state-of-the-art) 1 op 5000.
De hardcore race-replica van Ducati was zo´n pakweg tienduizend liter.

Wat is dat nu?
Wat is de verhouding tussen een nieuwe CBR600RRrrrrr en een liter oliederivaat? en de dingusespee van Ducati?

Waarom klaagt dan eigenlijk iedereen over de benzíneprijs???

Peter
[/quote] ???
Ik snap je deze keer niet Peter. Ik snap de verhouding niet  :sorry:
Door Huertecilla
#130761
Bij 1,60 euro  zou dat volgens de verhouding van 35 jaar geleden nu 16000 euro zijn voor de superduc en 8000 voor een CBR600RR. Dâh... die zijn VEEL duurder!
De conclusie is dat ten opzichte van de motorfietsprijs de benzine FORS GEDAALD is!!!
Als je nu van de 2008 prijs van de Honda CBR600RR die 8000 euro aftrekt en het verschil uitdrukt in procenten van die 8000 euro, dan weet je hoeveel procent een dergelijke motorfiets meer duurder is geworden dan de brandstof.
Met betrekking tot onze motorfietshobby is de brandstof een prijsDALER!
Even vlot gerekend is de afschrijving de grootse stijger, nog meer dan de nieuwprijs.

peter

p.s. een vergelijkende prijsontwikkeling in het motorrijden mbv indexering is erg makkelijk en lijkt me erg interessant en inzichtelijk voor de motorrijder. Een hier meelezend motorjournalist mag dit zonder meer overnemen maar dan wel met pseudoniem-en-ARA-forum bronvermelding van dat idee uiteraard! 
Laatst gewijzigd door Huertecilla op 26 mei 2008, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
#131046
[quote="Huertecilla"]
Bij 1,60 euro  zou dat volgens de verhouding van 35 jaar geleden nu 16000 euro zijn voor de superduc en 8000 voor een CBR600RR. Dâh... die zijn VEEL duurder!
De conclusie is dat ten opzichte van de motorfietsprijs de benzine FORS GEDAALD is!!!
Als je nu van de 2008 prijs van de Honda CBR600RR die 8000 euro aftrekt en het verschil uitdrukt in procenten van die 8000 euro, dan weet je hoeveel procent een dergelijke motorfiets meer duurder is geworden dan de brandstof.
Met betrekking tot onze motorfietshobby is de brandstof een prijsDALER!
Even vlot gerekend is de afschrijving de grootse stijger, nog meer dan de nieuwprijs.

peter

p.s. een vergelijkende prijsontwikkeling in het motorrijden mbv indexering is erg makkelijk en lijkt me erg interessant en inzichtelijk voor de motorrijder. Een hier meelezend motorjournalist mag dit zonder meer overnemen maar dan wel met pseudoniem-en-ARA-forum bronvermelding van dat idee uiteraard! 
[/quote]

Natuurlijk allemaal wel leuk.... Maar dat rechtvaardigd nog niet dat het prijs verschil per land zo groot is.
En olie zit niet alleen in de brandstof , er zijn veel en veel meer producten die een prijs stijging mee maken door de hoge olie prijs.  En dit alles zou helemaal niet erg zijn als de consument een keuzen/alternatief zou hebben.
Maar nee, het is voor de overheid een grote inkomste bron die je zo lang mogelijk in stand moet zien te houden.

Dat is mijn idee hier over.

grt Marco.
Door Huertecilla
#131445
[quote="The kapitein"]Maar dat rechtvaardigd nog niet dat het prijs verschil per land zo groot is.
.....
Maar nee, het is voor de overheid een grote inkomste bron die je zo lang mogelijk in stand moet zien te houden.
[/quote]

In Nederland zijn heel veel dingen erg prettig geregeld en dat kost geld; dáárom is de brandstof in NL duurder dan in sommige andere landen.
Hier zijn drie ´oplossingen´voor:
- verkassen naar een ander land waar er minder in kannen en kruiken is en je daar dus minder voor betaald
- de accijns op de brandstof omlaag en vervangen door eenzelfde bedrag op water bijvoorbeeld
- de diensten vereenvoudigen, de samenleving minder in kannen en kruiken, goedkoper maken

Moraal van dit verhaal: tel je zegeningen!


Een ander aspect is dat fossiele brandstof NIET duur verkocht wordt en al helemaal niet ´te´duur is.
- Te is relatief en ik heb net voorgerekend dat het relatief GOEDKOPER geworden is.
- Duur in absoluut opzicht ook niet omdat het onvervangbaar is en de reparatiekosten van verbruik zowel mbt het opmaken als de vervuiling niet in de verkoopprijs zitten en bij de meeste andere producten wel. Fossiele brandstof is net als andere niet-duurzame manieren van consumeren TE GOEDKOOP!!!

peter
Door Huertecilla
#132061
Heb net een fles voorvork-olie gekocht: DAT was schrikken! Daar is de benzine-prijsstijging niets bij!!!
Moet ook eens HEEL goed nakijken en overdenken hoeveel mengsmering-olie van welk type en -kwaliteit erin moet. Dat is schrikken in het kwadraat nl. als je er ´de beste´ in mikt  :o  en met de 35 jaar geleden gebruikelijke 5%
tikt het nog fiks aan ook.
Nee, benzine is ook in relatie daarmee dan wederom helemáál niet zoveel duurder geworden.

peter
Door Airscape
#132067
Wij hebben 500 voertuigen op de weg iedere dag. Vorige week ben ik een beetje gaan rekenen wat dit ons extra kost per jaar. Bijvoorbeeld bij een prijsstijging van 0,10 cent.

500 X 80.000 k.m. = 40.000.000 :10 (verbruik) = 4.000.0000 X 0,10 = 400.000 euro per jaar.

Ten tijde dat we diverse aanbestedingen hebben gewonnen was de dieselprijs een heel stuk lager (1,10). Dan houd je echt geen rekening met een stijging van 0,40 cent in zo'n korte tijd. Het is te gek voor woorden...
Door Airscape
#132071
[quote="Timfiz"]
Tja dus de klanten moet ook rekening houden met prijsstijging. Draai je weer gelijk. Toch?  :-\

Tim niet mee bemoeien. Je bent hier veel te simpel voor  ;D ;D ;D
[/quote]

Hhehe, als het zo makkelijk was  ;D ;D

Gaat om europese aanbestedingen. Er zijn wel brieven naar de opdrachtgevers ivm brandstoftoeslag. Nu maar kijken hoe ze reageren.
#132073
[quote="Timfiz"]
Tja dus de klanten moet ook rekening houden met prijsstijging. Draai je weer gelijk. Toch?  :-\

Tim niet mee bemoeien. Je bent hier veel te simpel voor  ;D ;D ;D
[/quote]

:stupid: ;D
Door Huertecilla
#132160
[quote="Airscape"]Ten tijde dat we diverse aanbestedingen hebben gewonnen was de dieselprijs een heel stuk lager (1,10). Dan houd je echt geen rekening met een stijging van 0,40 cent in zo'n korte tijd. Het is te gek voor woorden...

[/quote]

Dát is de kern van het probleem; de stérke prijsstijging in korte tijd. Dat is alleen maar goed voor speculanten en verder nérgens voor.

Hierbij opgeteld komt dan het troebele doorberekensysteem waardoor de prijs aan de pomp omhoog gaat als de prijs op de wereldmarkt stijgt doch er een jaar voorraad is bv.  Dat is een geweldige manier om winst te maken op je voorraad.
Het is deze stijging die weer tot voorraadspeculaties leidt, wat de prijs weer opdrijft, wat diezelfde voorraad weer meer waard maakt = twee keer winst. Dáár zouden de overheden wél wat aan kunnen proberen te doen.

De consument wordt er gek van omdat die niet kan rekenen op wat voor prijs ook en de eindconsument wordt uiteraard gestóórd als de brandstofprijs in zowat alles separaat pas bij aflevering in de eindafrekening kan

Peter
#134040
Gazprom voorspelt torenhoge olie- en gasrekening
10 juni 2008. Bijdrage geleverd door Rembrandt Koppelaar.

De Nederlandse consument zal volgend jaar meer bijna het dubbele moeten betalen voor zijn olie-, gas- en elektriciteitsrekening. Waar een gemiddeld Nederlands huishouden vorig jaar nog 3200 euro kwijt was aan totale energiekosten zal dat in 2009 boven de 6000 euro uitgestegen zijn. Dat gebeurt wanneer de voorspelling van het Russische Gazprom - een olieprijs van 250 dollar per vat in 2009 - uitkomt. Analisten rekenen namelijk voor dat deze torenhoge olieprijs een verdrievoudiging in de prijs van aardgas vanuit Rusland zal veroorzaken. Van de huidige prijs van 410 dollar per 1000 kubieke meter naar 1500 dollar per kubieke meter in 2009. Voor het kostenplaatje van de Nederlander betekent dit dat:

1) de jaarlijkse uitgave aan aardgas (gemiddeld 1700 kubieke meter) stijgt van 1000 naar 2000 euro;
2) de kosten van elektra zullen toenemen van 700 naar 1200 euro per jaar (gemiddeld 3346 kWh);
3) de prijs aan de pomp van benzine stijgt bij een olieprijs van 250 dollar naar 2.8 euro per liter, waardoor de particulier voor haar jaarlijkse 12000 kilometers met de auto tegen de 3000 euro kwijt is.
#134076
[quote="teddek"]
Gazprom voorspelt torenhoge olie- en gasrekening
10 juni 2008. Bijdrage geleverd door Rembrandt Koppelaar.

De Nederlandse consument zal volgend jaar meer bijna het dubbele moeten betalen voor zijn olie-, gas- en elektriciteitsrekening. Waar een gemiddeld Nederlands huishouden vorig jaar nog 3200 euro kwijt was aan totale energiekosten zal dat in 2009 boven de 6000 euro uitgestegen zijn. Dat gebeurt wanneer de voorspelling van het Russische Gazprom - een olieprijs van 250 dollar per vat in 2009 - uitkomt. Analisten rekenen namelijk voor dat deze torenhoge olieprijs een verdrievoudiging in de prijs van aardgas vanuit Rusland zal veroorzaken. Van de huidige prijs van 410 dollar per 1000 kubieke meter naar 1500 dollar per kubieke meter in 2009. Voor het kostenplaatje van de Nederlander betekent dit dat:

1) de jaarlijkse uitgave aan aardgas (gemiddeld 1700 kubieke meter) stijgt van 1000 naar 2000 euro;
2) de kosten van elektra zullen toenemen van 700 naar 1200 euro per jaar (gemiddeld 3346 kWh);
3) de prijs aan de pomp van benzine stijgt bij een olieprijs van 250 dollar naar 2.8 euro per liter, waardoor de particulier voor haar jaarlijkse 12000 kilometers met de auto tegen de 3000 euro kwijt is.

[/quote]

Zelf ben ik nu aan het kijken wat ik zelf kan gaan doen 1 van de dingen die ik aan het bekijken ben is of het plaatsen van zonne panellen rendabel zijn.
http://www.zonnestroomproducenten.nl/
En wil ik mijn oude cv ketel vervangen voor een hoogredament ketel.
http://www.milieucentraal.nl/pagina?ond ... 20CV-ketel

Want de prijs van enegie zal in de toekomst alleen nog maar stijgen , waarschijnlijk zal het niet gaan zakken.

En mijn oude Golf3 diesel heb ik verkocht en daarvoor in de plaats is een Subaru Legacy op lpg g3 gekomen. Nu is tanken niet elke keer een aanslag op de bank rekening meer. Alleen sta ik nu wat vaker bij de pomp. Maar voor 54 cent vind ik dat niet zo erg.

Dus er is nog wel iets te doen tegen hoge engerie kosten.

Grt Marco.

grt Marco.
Door Huertecilla
#134081
Oeffffffff, dat zijn serieuze bedragen. Aangezien het marktontwikkelingen zijn zal dat hier gelijke tred hebben.

Op het moment is er hier staking door de vervoerders tegen de brandstofprijzen. Het is in de winkels al te merken en bij verschillende bedrijven zoals garages lopen de monteurs werkeloos want er kunnen geen onderdelen komen.

Het vervelende is dat de overheid niet echt veel kan doen al zijn er wel twee punten die de vervoerders serieus zouden helpen en één punt wat iedereen helpt.
De vervoerders ondervinden serieuze concurrentie van het spoor wat op rode diesel mag rijden en dat is concurrentievervalsing. Rode diesel zou voor de vervoerders een onrecht gelijktrekken en de kosten verlagen.
De overheid krijgt procenten van de prijs terwijl in de begroting deze grote prijsstijging en dus inkomensmeevaller niet is opgenomen. Die meevaller kan zonder kosten of begrotingsprobleem in een accijnsverlaging gecompenseerd worden.

In NL geldt hetzelfde doch is er nóg een meevaller voor de staat welke de buger op extra kosten jaagt. De gasprijs van de NL gasbel is gerelateerd aan de olieprijs en zo krijgt de staat wederom een onverwachte meevaller.
Dat gas is echter van alle Nederlanders en het is zeer onrechtvaardig dat deze daar éxtra voor moeten betalen i.p.v. dat deze bodemrijkdom het inkopen van olie voor hen wat compenseert.

edit: taalfout
Laatst gewijzigd door Huertecilla op 12 jun 2008, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
#134086
[quote="The kapitein"]
[quote="teddek"]
Gazprom voorspelt torenhoge olie- en gasrekening
10 juni 2008. Bijdrage geleverd door Rembrandt Koppelaar.

De Nederlandse consument zal volgend jaar meer bijna het dubbele moeten betalen voor zijn olie-, gas- en elektriciteitsrekening. Waar een gemiddeld Nederlands huishouden vorig jaar nog 3200 euro kwijt was aan totale energiekosten zal dat in 2009 boven de 6000 euro uitgestegen zijn. Dat gebeurt wanneer de voorspelling van het Russische Gazprom - een olieprijs van 250 dollar per vat in 2009 - uitkomt. Analisten rekenen namelijk voor dat deze torenhoge olieprijs een verdrievoudiging in de prijs van aardgas vanuit Rusland zal veroorzaken. Van de huidige prijs van 410 dollar per 1000 kubieke meter naar 1500 dollar per kubieke meter in 2009. Voor het kostenplaatje van de Nederlander betekent dit dat:

1) de jaarlijkse uitgave aan aardgas (gemiddeld 1700 kubieke meter) stijgt van 1000 naar 2000 euro;
2) de kosten van elektra zullen toenemen van 700 naar 1200 euro per jaar (gemiddeld 3346 kWh);
3) de prijs aan de pomp van benzine stijgt bij een olieprijs van 250 dollar naar 2.8 euro per liter, waardoor de particulier voor haar jaarlijkse 12000 kilometers met de auto tegen de 3000 euro kwijt is.

[/quote]

Zelf ben ik nu aan het kijken wat ik zelf kan gaan doen 1 van de dingen die ik aan het bekijken ben is of het plaatsen van zonne panellen rendabel zijn.
http://www.zonnestroomproducenten.nl/
En wil ik mijn oude cv ketel vervangen voor een hoogredament ketel.
http://www.milieucentraal.nl/pagina?ond ... 20CV-ketel

Want de prijs van enegie zal in de toekomst alleen nog maar stijgen , waarschijnlijk zal het niet gaan zakken.

En mijn oude Golf3 diesel heb ik verkocht en daarvoor in de plaats is een Subaru Legacy op lpg g3 gekomen. Nu is tanken niet elke keer een aanslag op de bank rekening meer. Alleen sta ik nu wat vaker bij de pomp. Maar voor 54 cent vind ik dat niet zo erg.

Dus er is nog wel iets te doen tegen hoge engerie kosten.

Grt Marco.

grt Marco.

[/quote]

ik zelf werk een adviesbureau op het gebied van installatietechniek en energiecertificering in woningen en gebouwen, duurzaam bouwen en planontwikkeling.

http://www.invent.nl/hst/i29v01p/invent ... enDocument

zelf ben ik veel bezig met de energie labeling voor woningen ed en daarbij het persoonlijke maatwerkadvies.
investeren in duurzame techniek betaald zich eigenlijk direct terug maar je word er niet rijk van. als je het goed aan pakt dan kunnen je maand lasten zelfs lager worden dan ze nu zijn terwijl je bv een investering doet op PV panelen van bv 20000 euro.
kosten voor energie electra en gas dalen en het aanvragen van subsidies en het toepassen bv een groene hypotheek zorgen voor een aanzienlijk daling in mandelijkse kosten. subsidies zijn op dit momnet alleen toepasbaar op PV panelen, maar zoals het nu lijkt gaat daar in de toekomst verandering in komen.

Word ook betalend lid van de ARA!