ARA Community

Hèt spreekplatform van alle Aprilia rijders in Nederland!

Algemene motorpraat, humor, ervaringen, alles!

Moderator: Moderators

Door Airscape
#127213
Heren,

Aangezien ik ook een nieuwe rsv 1000 r wil bestellen (de looks  :worship:) heb ik een paar vragen:

Wat zijn jullie ervaringen met het 2007/2008 model?
Hoe klinkt de standaarduitlaat, of is het echt aan te raden om er gelijk een duur uitlaatsysteem op te laten monteren?

Natuurlijk is een proefrit een goed middel om te kijken maar ben zeker benieuwd naar jullie ervaringen!!!

Ik heb ook al wat op andere forums gepost maar krijg niet echt veel respons tot nu toe..

Alvast bedankt..

ps. lekker weertje hé?
Avatar
Door mjvanderlaan
#127215
Ik heb een 2007 Factory en wil niets anders meer  :worship:
Geweldige fiets, blok nog weer iets soepeler dan een 2005. Geweldig frame, blok & vering  :ok:
Standaard uitlaten............... geen porem, het o zo mooie twin geluid wordt de mond gesnoerd. Akra's eronder, andere mapping + luchtfilter en hij is helemaal af (evt ander tandwieltje nog achter).

SUc6 met de nieuwe aanwinst (alvast)!!!!!!

Michael
Avatar
Door mjvanderlaan
#127216
Als je die nieuwe hebt gekocht kun je, je naam wel veranderen in "airborne"  ;D
Avatar
Door rolf
#127218
hallo airscape,

welkom hier, de 2007/2008 lijn van de RSV is zekers een mooie lijn. Met de standaard uitlaatdempers heb je de onoverkomenlijke milieudip rond de 6000 tpm. De standaard uitlaten klinken best lekker alhoewel een mooi systeem van akra(met e-keur) stukken beter klinkt.

Wat vindt je duur aan een goed uitlaatsysteem als je een prachtige motor van 16.000 of 17.000 euro koopt, ik bedoel de kwaliteit van akra's, leo's of arrows is toch goed, als je het materiaal en de bewerking ziet, daarnaast de ontwikkeling voorafgaand wat is dan duur. Dat het geld kost is duidelijk.

Je wint er behoorlijk wat mee met een open systeem, dipje weg en als mapping 2 geactiveerd wordt heb je een paar PK als kadootje erbij.

Veel succes met overwegen,

grtjs rolf

ps. er rijden ook dames op RSV's en vergis je niet in hun rijstijl/kennis.  ;D
Door Airscape
#127221
Bedankt voor jullie snelle reactie!!!

Rolf, jouw manier van benaderen wat betreft uitlaatsysteem is inderdaad een goede gedachtegang.

En ja, dames mogen ook reageren!!!

ps. ik rijd nu nog op een bmw 1200 gs (2007). Zal ook wel weer even wennen zijn...

Nogmaals bedankt.
Door Airscape
#127222
[quote="rolf"]
hallo airscape,

Met de standaard uitlaatdempers heb je de onoverkomenlijke milieudip rond de 6000 tpm.

[/quote]

Wat bedoel je hier precies mee?
Avatar
Door Jesse J
#127226
[quote="Airscape"]
[quote="rolf"]
hallo airscape,

Met de standaard uitlaatdempers heb je de onoverkomenlijke milieudip rond de 6000 tpm.

[/quote]

Wat bedoel je hier precies mee?
[/quote]
Een dip in de koppelkromme. Alle RSV's met originele uitlaten hebben er last van. Het is tijdens het rijden voelbaar, hij trekt dan effe net iets minder hard bij 6000 rpm. :( Dit heeft met afstelling (uitstoot) en geluidseisen te maken waar alle fabikanten van motorfietsen aan moeten voldoen. :rtfm:
Oplossing is al gegeven...
Succes met de aankoop van een geweldige motor! :ok:
Gr. Jesse
Door Huertecilla
#127232
[quote="Jesse J"]Een dip in de koppelkromme. Alle RSV's met originele uitlaten hebben er last van. Het is tijdens het rijden voelbaar, hij trekt dan effe net iets minder hard bij 6000 rpm. :( Dit heeft met afstelling (uitstoot) en geluidseisen te maken waar alle fabikanten van motorfietsen aan moeten voldoen. :rtfm:
[/quote]

Een andere chip is al voldoende Rolf, voor het wegpoetsen van het dipje. Aanpassing aan inlaat en uitlaat geeft icm andere programmering inderdaad meer vermogen maar bij lange na niet zoveel als de toename in geluid/verbruik. Bijvoorbeeld de nokkenas-timing is nl. een op de rest van de keten afgestemde schakel en geeft een bij meer open in- uitlaat een minder optimale klepaansturing.
De 'milieudip'  is een truuk van de fabrikant om op specifieke kritische meetmomenten NET even wat beter te scoren.
Voor de rest echter is het systeem echt ongelooflijk doortimmerd op alle schakeltjes ervan afgestemd.

Nogmaals, een andere programmering welke de dip wegpoets doet heel veel voor het rijcomfort. Een andere uitlaat kent niet alleen een financiele prijs en of je het extra vermogen nodig hebt?
Kijk, over smaak valt niet te twisten en de originele demper IS groot, maar NODIG is het vervangen echt niet.

Ik zou niets aan de prima 2008 veranderen op de programmering na.

peter
Avatar
Door motorgirl
#127236
[quote="Airscape"]


En ja, dames mogen ook reageren!!!

ps. ik rijd nu nog op een bmw 1200 gs (2007). Zal ook wel weer even wennen zijn...


[/quote]

Ga je mond spoelen en zie een echte bike te kopen. Hoi, hartelijk welkom hier.

En welk jaartal rsv je ook koopt,

Groetjes Motorgirl


HIJ IS GEWOON HEERLIJK  :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo:
Door Airscape
#127238
[quote="motorgirl"]


Ga je mond spoelen en zie een echte bike te kopen. Hoi, hartelijk welkom hier.

En welk jaartal rsv je ook koopt,

Groetjes Motorgirl


HIJ IS GEWOON HEERLIJK  :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo:
[/quote]

Dan zal ik maar niet zeggen dat ik ook op een ducati 996 heb rondgereden  ;D
Avatar
Door malle eppie
#127240
De MOTOR die gister is uitgekomen heeft een mega TWIN test.
Waarbij de RSV1000R Factory als 2e uit de bus komt, achter de RC8 maar VOOR de Duc1098S...

Zegt meer dan genoeg. Zou hem even kopen, staat een hoop info in. Vind het een zeer heldere reportage :ok:

Weet niet hoe je financien zijn, maar ik ging voor de Factory. Heb hem twee weken geleden gezien bij Motostretta in zwolle. Erg gave kleurstelling!!
Door novaterra
#127241
tweede??, volgens mij is ie het beste op de baan, 2 sec sneller dan een 1098s, en nog steeds veel sneller dan een rc8(allemaal op het circuit natuurlijk, maar zegt toch wel iets over dit "oudje")
Avatar
Door motorgirl
#127247
[quote="Airscape"]
[quote="motorgirl"]


Ga je mond spoelen en zie een echte bike te kopen. Hoi, hartelijk welkom hier.

En welk jaartal rsv je ook koopt,

Groetjes Motorgirl


HIJ IS GEWOON HEERLIJK  :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo:
[/quote]

Dan zal ik maar niet zeggen dat ik ook op een ducati 996 heb rondgereden  ;D
[/quote]

Oke dat is dan nog enigzins te doen.  :laugh: :secret: :victory:
Avatar
Door rolf
#127250
[quote="Huertecilla"]
Een andere chip is al voldoende Rolf, voor het wegpoetsen van het dipje.
peter
[/quote]

Dat klopt zeker met de RSV modellen tot 2003, daarna kwam die vervelende Katylisator erin en in combinatie met een binnenpijp die de boel afknijpt is dat niet fijn.

De modellen na 2004 hebben geen losse eproms meer maar een programmeerbare CPU waarin inmiddels standaard een andere mapping is opgenomen, de bekende mapping 2.

Alleen mapping 2 en dan nog de dempers(zijn er twee vanaf 2004 ;)) met katalysator geven geen gewenst effect, vervolgens de standaarddemper leeghalen(kat eruit halen) geeft niet direct een extreme geluidstoename maar wel meer effect.
De open dempers met e-keur zoals de arrows en akra's geven op één of andere manier een iets soepelere middengebied. Maar wel meer geluidstoename.

Ik heb ooit 3 RSV's nieuwe model vanaf 2004 in het najaar 2003 voorzien van resp. Titanium open dempers, Akrapovics dempers en de standaarddempers meegenomen naar Ruud Frederiks samen met Erwin(motor2000) omdat we nieuwsgierig waren naar de perfecte combinatie.
Tevens gewisseld tussen de mappings 1 en 2.

Resultaat was heel wisselend, maar de beste combinatie voor lekker rijden is Titanium of Akrapovics met mapping 2, alleen de akra's waren iets sterker in het middengebied en de Titanium het sterkste bovenin. Beste verbranding trouwens Akrapovics met mapping 2. Ja inderdaad verbranding met mapping 1 en standaard was niet zo mooi :-\

Al met al heb ik een verslagje ervan gemaakt en in het december 2003 nummer of februari 2004 nummer van het clubblad geplaatst.

Naderhand zijn er weer diverse up-dates geweest van de software en is de basis software stukken verbeterd. En liep de vermogenskromme in het ondergebied veel soepeler.

Wederom succes met je keuzes maken(he wat vervelend op een mooie dag) en je hebt wat goed te maken bij de dames hier ;)

grtjs rolf
Door Huertecilla
#127258
[quote="rolf"]
De modellen na 2004 hebben geen losse eproms meer maar een programmeerbare CPU waarin inmiddels standaard een andere mapping is opgenomen, de bekende mapping 2.
[/quote]

Ik had 'chip' tussen aanhalingtekens moeten zetten ja.

Door de milieu-eisen wordt een fabrikant in feite gedwongen omgekeerd te ontwerpen: men moet uitgaan van een eindresultaat.
Waar ooit een goed werkend blok ontworpen kon worden wat zonder fundamentele aanpassing sociaal acceptabel op de markt gezet kon worden, moet nu de fabrikant al haast binnen een bandbreedte van slag : drijfstang-lengte blijven vanwege de milieu-eisen.

Om een lang verhaal kort te houden: bij aanpassingen het rendement van de fabriek te benaderen is onmogelijk.
Bijvoorbeeld de al genoemde nokkenas-timing is een schakel die helemaal op de milieu-uitlaat en stille inlaat is afgestemd door krachtig rekenwerk en duizendenden testuren.
Een andere uitlaatdemper maakt dat de uitlaatklep op het verkeerde moment open en dicht gaat voor die uitlaat.
Door die harde beperking van afgestemde schakels geeft zomaar een paar schakels veranderen een paar % winst aan draaimoment/vermogen bij een onevenredige toename in brandstofgebruik en een verdubbeling of verveelvoudiging aan geluid. Het totale rendement is daarmee LAGER geworden.

peter
Door wolly
#127288
[quote="Huertecilla"]
[quote="rolf"]
De modellen na 2004 hebben geen losse eproms meer maar een programmeerbare CPU waarin inmiddels standaard een andere mapping is opgenomen, de bekende mapping 2.
[/quote]

Ik had 'chip' tussen aanhalingtekens moeten zetten ja.

Door de milieu-eisen wordt een fabrikant in feite gedwongen omgekeerd te ontwerpen: men moet uitgaan van een eindresultaat.
Waar ooit een goed werkend blok ontworpen kon worden wat zonder fundamentele aanpassing sociaal acceptabel op de markt gezet kon worden, moet nu de fabrikant al haast binnen een bandbreedte van slag : drijfstang-lengte blijven vanwege de milieu-eisen.

Om een lang verhaal kort te houden: bij aanpassingen het rendement van de fabriek te benaderen is onmogelijk.
Bijvoorbeeld de al genoemde nokkenas-timing is een schakel die helemaal op de milieu-uitlaat en stille inlaat is afgestemd door krachtig rekenwerk en duizendenden testuren.
Een andere uitlaatdemper maakt dat de uitlaatklep op het verkeerde moment open en dicht gaat voor die uitlaat.
Door die harde beperking van afgestemde schakels geeft zomaar een paar schakels veranderen een paar % winst aan draaimoment/vermogen bij een onevenredige toename in brandstofgebruik en een verdubbeling of verveelvoudiging aan geluid. Het totale rendement is daarmee LAGER geworden.

peter
[/quote]


Ik heb zelf op mijn 2004 Leovince titanium dempers (met E-keur en dB killers) gezet. Daarbij nog een powercommander om de mapping te veranderen. Dit is op een testbank gedaan. Het resultaat is een veel betere vermogensafgifte zonder dippen en daarbij is het brandstof verbruik ook nog eens gedaald. Dit staat dus haaks op jouw verhaal. Je vergeet dat de fabrieks afstelling wordt geoptimaliseerd voor de emissie eisen en niet voor het hoogste rendement uit de brandstof. De motor is standaard afgesteld met een zeer arm mengsel om die eisen te halen. Voor maximaal vermogen (dus hoger rendement) is een rijker mengsel nodig.

Rob

PS  als je nog eens een ducati test, probeer dan de nieuwe 848 eens ! Motorblok loopt erg mooi.
Door Huertecilla
#127293
wolly schreef: Je vergeet dat de fabrieks afstelling wordt geoptimaliseerd voor de emissie eisen en niet voor het hoogste rendement uit de brandstof.
Ik schrijf zelfs dat de ontwerper al met die eisen BEGINT; 'reverse engineering'  heet dat.
De motor is standaard afgesteld met een zeer arm mengsel om die eisen te halen. Voor maximaal vermogen (dus hoger rendement) is een rijker mengsel nodig.
Ja, en... euh, daar gaat hij dan zuiniger van rijden, van meer brandstof?

Een uitlaat met minder weerstand heeft nog een lastig effect trouwens: lagere temperatuur in het uitlaatkanaal. In principe heeft dat vooral voordelen, maar NIET als de fabrikant de 'ketting' ingesteld heeft of een hogere temperatuur. Dat heeft verrassend complexe neveneffecten.

peter
Avatar
Door rsv mille evo
#127295
Wie zegt dat de fabrikant dat altijd doet?, mijn motor is af fabriek met open uitlaat en race eprom geleverd, en je moet als je een sport motor rijdt niet zeuren over hoe zuinig de motor is of welk "rendement"  :crazy: gewoon lekker knallen en benzine er door jassen  :yahoo:
Door wolly
#127301
Huertecilla schreef:
wolly schreef: Je vergeet dat de fabrieks afstelling wordt geoptimaliseerd voor de emissie eisen en niet voor het hoogste rendement uit de brandstof.
Ik schrijf zelfs dat de ontwerper al met die eisen BEGINT; 'reverse engineering'  heet dat.
De motor is standaard afgesteld met een zeer arm mengsel om die eisen te halen. Voor maximaal vermogen (dus hoger rendement) is een rijker mengsel nodig.
Ja, en... euh, daar gaat hij dan zuiniger van rijden, van meer brandstof?

Een uitlaat met minder weerstand heeft nog een lastig effect trouwens: lagere temperatuur in het uitlaatkanaal. In principe heeft dat vooral voordelen, maar NIET als de fabrikant de 'ketting' ingesteld heeft of een hogere temperatuur. Dat heeft verrassend complexe neveneffecten.

peter


Sinds deze aanpassingen rij ik gewoon zo'n 20 km verder per tank. Waar het aan ligt weet ik niet. Misschien dat je het gas minder ver open hoeft te draaien voor dezelfde snelheid. Ik rij trouwens wel met de dB killers er in. Dus de weerstand zal hoger zijn dan bij een open systeem.


Hoe weet jij of de italianen de optimale "ketting" afstelling gebaseerd hebben op de milieu eisen? Kan best zo zijn dat de hele motor is afgestemd op map 2 met de open akra's die aprilia er als optie bij levert. Misschien hebben ze alleen map 1 en de originele uitlaten daarna aangepast voor de eisen. Met de fabrieksafstelling bedoel ik dan die map 1.

Bij mijn vorige 99 mille hebben ze dat ook op zo'n manier gedaan. Restricties er uit + draadje doorknippen en je had de motor zoals die eigenlijk door aprilia was bedoeld.
Door jandetimmerman
#127305
[quote="rsv mille evo"]
Wie zegt dat de fabrikant dat altijd doet?, mijn motor is af fabriek met open uitlaat en race eprom geleverd, en je moet als je een sport motor rijdt niet zeuren over hoe zuinig de motor is of welk "rendement"  :crazy: gewoon lekker knallen en benzine er door jassen  :yahoo:
[/quote]goe gezeg jochie :crazy: :crazy: :crazy: :yes: :yes: :yes: :bye: :bye: :bye:
Door Vincent
#127312
[quote="jandetimmerman"]
[quote="rsv mille evo"]
Wie zegt dat de fabrikant dat altijd doet?, mijn motor is af fabriek met open uitlaat en race eprom geleverd, en je moet als je een sport motor rijdt niet zeuren over hoe zuinig de motor is of welk "rendement"  :crazy: gewoon lekker knallen en benzine er door jassen  :yahoo:
[/quote]goe gezeg jochie :crazy: :crazy: :crazy: :yes: :yes: :yes: :bye: :bye: :bye:
[/quote] ;D
Door Huertecilla
#127353
Het is onmogelijk de huidige normen te halen zonder daar in de eerste ontwerpfase van uit te gaan. Zo 'eenvoudig'  is het.
Een aanscherping/verandering van die normen wordt daarom JAREN vooraf aangekondigd en is bovendien zelf al het resultaat van veel onderhandelen.
Wanneer een verandering van enige betekenis is, worden de meeste motorblokken van nul af nieuw ontworpen en niet omdat de fabrikant dat geld op de plank heeft branden.

De Mille 2008 is een blok wat op de huidige norm ontworpen is vanaf de eerste fase. Dat is bij de eerste introcucties behoorlijk van de toren geblazen door Rotax.
De motorfiets zoals die in de winkel nu staat is een uitgerijpt ding met alle schakels nagenoeg even sterk.
Wanneer je besluit de milieudip weg te poetsen, dat je meer geluid wil, dat je minder dikke pijpen wil, dan is dat jouw keuze. Je beduvelt jezelf als je denkt daarmee iets te verbeteren want je verzwakt de ketting alleen maar. De 'prijs'  is een minder redndement want die fiets voldoet aan geen enkele norm en verbruikt meer.

Nogmaals, hang er geen waardeoordeel aan; dat doe ik ook niet. Steek alleen je hoofd niet in het zand svp. De tijd van Phil Irving, zelfs die van Ludwig Apfelbeck ligt VER achter de stand van motortechniek. Als het milieu geen onderwerp is, dan sleutel ik 25 pk uit 49 cc. in mijn noppenbrommer. In de werkelijke wereld is het alleen voor industriele giganten mogelijk een motorblok te ontwerpen voor de consumentenmarkt: zelfs Ducati is door Fiat overgenomen omdat ze het niet konden opbrengen en Aprillia koopt de blokken in. Ook atofabrikanten fuseren niet voor de lol, maar omdat de ontwikkelingskosten van met name de motoren gigantisch zijn.

De Mille 2008 is een heel volwassen en zeer goed werkend geheel.
Als je de pijpen niet mooi of te stil vindt, prima. Je kiest dan voor meer herrie. Etcetera.
Als je beweert dat ding niet goed genoeg is voor je, kun je wellicht beter een boek over beter motorrijden lezen* of een VRO boeken dan dit knappe ding te 'verbeteren'.

@ts: fijn ding! Kopen en rijden. Als de dip in de praktijk echt hinderlijk is, is het vroeg genoeg daar wat aan te doen.
Bedenk echter dat op de eerste ARA-trip naar de fabriek een knul met net een rijbewijs op een RS125 in de 'snelle groep' meegeblazen is.

peter

* NIET 'twist of the wrist' maar bv. 'schnell und sicher' 

Word ook betalend lid van de ARA!