ARA Community

Hèt spreekplatform van alle Aprilia rijders in Nederland!

Algemene motorpraat, humor, ervaringen, alles!

Moderator: Moderators

Door ApriliaMan
#127097
AMSTERDAM -  Hardrijders die worden gesnapt door een flitspaal of een mobiele radarcontrole dienen zoveel bezwaarschriften in dat justitie bezwijkt onder de enorme hoeveelheid post.

Dat blijkt uit het jaarbericht 2007 van het openbaar ministerie. Justitie heeft daarom noodgedwongen naar schatting vele honderden tot duizenden boetes moeten kwijtschelden. Wie is geflitst, kan na ontvangst van de acceptgiro bezwaar maken tegen de opgelegde boete. Dat leidt slechts in een zeer beperkt aantal gevallen tot een juridisch succes. Ook hoeft justitie volgens de wet Mulder, waar alle verkeersboetes onder vallen, geen aanvullend bewijsmateriaal - zoals een ijkrapport van de radar - te overleggen. Zelfs niet als de bezwaarmaker daarom vraagt. In totaal is vorig jaar tegen 423.501 verkeersboetes bezwaar gemaakt.

Wie echter in het bezwaarschrift een beroep doet op de wet openbaarheid van bestuur (wob) verplicht justitie wél al het relevante bewijsmateriaal ter inzage te geven om te kunnen controleren of de boete terecht is. En dat doen geflitste Nederlanders zo massaal dat dit het afgelopen jaar tot een enorme administratieve opstopping bij het OM heeft geleid.

Omdat justitie vaak niet alle documenten binnen de gestelde termijn (maximaal vier weken) bij elkaar kan krijgen en de stapel bezwaarschriften met de dag groeit, zijn veel boetes noodgedwongen kwijtgescholden. Een justitiewoordvoerder kon op zo korte termijn niet zeggen hoeveel dat er exact zijn.

Het openbaar ministerie heeft geen verklaring voor het feit waarom Nederlanders zo massaal een beroep doen op de wob. Volgens een woordvoerder kan het komen door internetsites zoals Flitsservice.nl, die mensen oproepen bezwaar te maken tegen een verkeersboete en tips geven over hoe dat te doen.

BRON: Telegraaf die ik niet lees  ;D
Door Huertecilla
#127200
[quote="ApriliaMan"]Het openbaar ministerie heeft geen verklaring voor het feit waarom Nederlanders zo massaal een beroep doen op de wob. Volgens een woordvoerder kan het komen door internetsites zoals Flitsservice.nl, die mensen oproepen bezwaar te maken tegen een verkeersboete en tips geven over hoe dat te doen.
[/quote]

Geweldig!!
'Elke burger behoort de wet te kennen' is zo vaak een argument van het OM en nu heeft dat eens een andere zijde.

DIT is nu een mooi voorbeeld van correct gebruik van democratische wegen. Het is al erg genoeg dat de Wet van Mulder fundamenteel onrechtvaardig is door van een omgekeerde bewijslast uit te gaan.

peter
Avatar
Door FerBa
#127369
Toppie! :ok:
Ga d'r ook gebruik van maken als ik er 1 binnen krijg. :rtfm:
Wij moeten ook altijd alles bewijzen of iets klopt, dus vind ik dat hun dat ook moeten. :yes:

Er was gister ook een item op het nieuws over een of andere jurist die al heel veel boetes niet hoefde te betalen omdat hij elke keer een bezwaar indiende en de foto's opvroeg en daarbij aan kon tonen dat of de apparatuur niet goed was of het kenteken niet overeen kwam met het voertuig die hij heeft, enz., enz.
Aangezien hij jurist is heeft hij een stapje voor omdat hij zo'n beetje alle mazen in wet kent.
Hij is ook van plan om een boek daarover te schrijven, zodat wij daar ook van kunnen profiteren. :ok: :yahoo: :worship:
Avatar
Door motorgirl
#127397
Nou ik kan de wet mulder ook in mijn berichtje gebruiken. Ik krijg er net een binnen. Er is nog hoop :wobblesign:
Door Streetfighter
#127437
Hé B-Art, zet dat bezwaarschrift even op het forum, kan ik er gelijk 4 versturen binnen de bezwaartermijn

Alvast bedankt
Reco
Door Vincent
#127478
[quote="Streetfighter"]
Hé B-Art, zet dat bezwaarschrift even op het forum, kan ik er gelijk 4 versturen binnen de bezwaartermijn

Alvast bedankt
Reco
[/quote]Jullie werken met zijn tweetjes volgens mij alleen voor de boetes  ;D

Dat wordt schilderen Silke.  :rotfl2:
Avatar
Door Silke
#127522
[quote="Streetfighter"]
Inderdaad Vincent,  maar het schilderen blijft nu "beperkt" tot strepen op het asfalt  :victory:
[/quote]

Die strepen trek ik nu inderdaad liever ... alhoewel hoeveel zou ik kunnen verdienen met inmiddels 4567 km strepen op het asfalt ???  :rtfm: :rotfl2:
Door Vincent
#127582
[quote="Silke"]
[quote="Streetfighter"]
Inderdaad Vincent,  maar het schilderen blijft nu "beperkt" tot strepen op het asfalt  :victory:
[/quote]

Die strepen trek ik nu inderdaad liever ... alhoewel hoeveel zou ik kunnen verdienen met inmiddels 4567 km strepen op het asfalt ???  :rtfm: :rotfl2:
[/quote]Rubberkunst op asfalt haha ook mooi

Vincent
Door ApriliaMan
#127583
[quote="Vincent"]
[quote="Silke"]
[quote="Streetfighter"]
Inderdaad Vincent,  maar het schilderen blijft nu "beperkt" tot strepen op het asfalt  :victory:
[/quote]

Die strepen trek ik nu inderdaad liever ... alhoewel hoeveel zou ik kunnen verdienen met inmiddels 4567 km strepen op het asfalt ???  :rtfm: :rotfl2:
[/quote]Rubberkunst op asfalt haha ook mooi

Vincent
[/quote]

Heeft Silke al aan € 4567 aan boetes aan haar kont ? Nee, toch ........ :)

Word ook betalend lid van de ARA!