ARA Community

Hèt spreekplatform van alle Aprilia rijders in Nederland!

Algemene motorpraat, humor, ervaringen, alles!

Moderator: Moderators

Door Huub1983
#123959
Heb nog maar net me RSV, maar wil graag een mooie stabiele wheelie ermee maken  :yes:

Ik krijg hem wel omhoog, met een slippende koppeling... Maar krijg hem niet stabiel  :no:

Als ik de koppeling laat schieten, schiet hij omhoog, maar krijg er maar geen controle over  :gaga:
Als die omhoog gaat, knalt ie weer baar beneden.


Nu vraag ik me af, is het een kwestie van proberen proberen... of doe ik iets fout ?
Avatar
Door Tuono GR66
#123963
Huub
Ik heb een Tuono , met voor tandwiel > 1 tandje kleiner

In de 1e versnelling moet ik alles doen om een wheelie te voorkomen bij een beetje optrekken.

In de 2e versnelling gaat het voorwiel de lucht in bij 6000 rpm 

Dit alles zonder koppeling en abdrupt gasgeven >> dus gewoon op vermogen.

Bij het maken van een wheelie ff gas terug en derrop > pats wiel in de lucht.

Moet toch met de mille ook kunnen

ps  er is een topic voor wheellies  >>>  ff zoeken
Avatar
Door jackske
#123974
[quote="Tuono GR66"]
Moet toch met de mille ook kunnen
[/quote]

Volgens mij is de koppeling niet nodig,
Ik heb het ook wel eens onbedoeld gehad, in zen 2 puur op het gas :yes:
Door RSV mieltje
#123987
De truuk is om te beginnen zonder je koppeling te gebruiken.

Dat wil zeggen puur op het gashandel. Je hebt dan meer controle.

Je rijdt stapvoets in zijn 1. Je laat het gas even los. Motor duikt een beetje in zijn voorvering. Bij het weer terug omhoog veren draai je het gas open. Door de opwaartse druk van de vering zul je merken dat hij heel doseerbaar in de ketting klimt.

Als je dit een beetje beheerst en je motor wat beter kent kunt je het met de kopeling proberen.

Ik heb zelf een voorkeur voor de boven beschreven variant. Heb toch altijd het idee dat mijn koppelingsplaten er meer door slijten

In ieder geval succes....
Avatar
Door Deefski
#123991
Lastige is om je gashand strak te houden als je het wiel omhoog hebt/krijgt. Lichte gasdip van je rechterhand is dan poef... wiel weer op de grond. Voetje bij de achterrem als safety natuurlijk  :yes:
Door Den The Man
#124038
De wheelie lukt wel, maar je moet ff de knop omzetten.
Een pure wheelie altijd op de koppeling doen: betere controle, je hoeft geen snelheid te maken om het voorziel in de lucht te krijgen en het is beter minder slecht voor je aandrijflijn ivm de krachten.
Door koekeroe
#124052
[quote="Den The Man"]
De wheelie lukt wel, maar je moet ff de knop omzetten.
Een pure wheelie altijd op de koppeling doen: betere controle, je hoeft geen snelheid te maken om het voorziel in de lucht te krijgen en het is beter minder slecht voor je aandrijflijn ivm de krachten.

[/quote]
ja lekker goed voor de koppeling
en de aandrijflijn
die krijgen met de koppeling erbij zeker op de donder
kan het weten, heb een ex racer gehad, cbr600
de koppeling was flink ingeslagen vd vele starts
dit grbeurd ook als je de koppeling gebruikt voor een weelie
dus gewoon op het gas
is vele malen beter
en op het gas laten zakken kost minder keerringen vd voorvork
maakt voor een sxv niet uit, hebben meer veerweg
Door ApriliaMan
#124067
[quote="rsv mille evo"]
15/44 vertanding er op maakt het zeer makkelijk, koppeling heb je nooit nodig, gewoon met veel controle puur op het gas omhoog  :yahoo: succes  :ok:
[/quote]


;D Geintje ....
Door Den The Man
#124117
[quote="koekeroe"]
[quote="Den The Man"]
De wheelie lukt wel, maar je moet ff de knop omzetten.
Een pure wheelie altijd op de koppeling doen: betere controle, je hoeft geen snelheid te maken om het voorziel in de lucht te krijgen en het is beter minder slecht voor je aandrijflijn ivm de krachten.

[/quote]
ja lekker goed voor de koppeling
en de aandrijflijn
die krijgen met de koppeling erbij zeker op de donder
kan het weten, heb een ex racer gehad, cbr600
de koppeling was flink ingeslagen vd vele starts
dit grbeurd ook als je de koppeling gebruikt voor een weelie
dus gewoon op het gas
is vele malen beter
en op het gas laten zakken kost minder keerringen vd voorvork
maakt voor een sxv niet uit, hebben meer veerweg

[/quote]

Je moet ook de koppeling laten slippen, en niet geheel ontkoppelen en laten schieten  :gaga:
Ik hou het bij de manier zoals RWP het me geleerd hebben, dat zijn iig experts  :yes:
Avatar
Door rsv mille evo
#124125
Ja...lage snelheid stunt wheelies heb je inderdaad de koppeling bij nodig, maar power wheelies doe je puur op extreem acceleratie vermogen in de eerste 2 versnellingen  :yahoo:
Door gangisallesman
#124509
Probeer 't 's met een ruk aan 't stuur . Dit was bij m'n triumph ook nodig . Het duurde wel ff voordat ik het balans punt gevonden had tja en dan kan je 'm lekker lang maken .
Met de tuono gaat i op vermogen in z'n twee omhoog en lukt 't me eindelijk ook door te schakelen . Het is alleen wel gevaarlijk verslavend  :police:.
Succes, gangisallesman.
Avatar
Door nitro-kevin
#124573
[quote="gangisallesman"]
Probeer 't 's met een ruk aan 't stuur . Dit was bij m'n triumph ook nodig . Het duurde wel ff voordat ik het balans punt gevonden had tja en dan kan je 'm lekker lang maken .
Met de tuono gaat i op vermogen in z'n twee omhoog en lukt 't me eindelijk ook door te schakelen . Het is alleen wel gevaarlijk verslavend  :police:.
Succes, gangisallesman.
[/quote]


fotooooooo`s :tease:
Avatar
Door erikske
#124585
[quote="ApriliaMan"]
't is met die Tuono rijders ook allemaal het zelfde liedje ...... :yahoo:


[/quote]

Jazeker :gaga: :gaga: de motor geeft er toch zelf geen aanstoot toe of zo??? :P :P :P :kwijl: :kwijl: ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Door gangisallesman
#124665
[quote="nitro-kevin"]
[quote="gangisallesman"]
Probeer 't 's met een ruk aan 't stuur . Dit was bij m'n triumph ook nodig . Het duurde wel ff voordat ik het balans punt gevonden had tja en dan kan je 'm lekker lang maken .
Met de tuono gaat i op vermogen in z'n twee omhoog en lukt 't me eindelijk ook door te schakelen . Het is alleen wel gevaarlijk verslavend  :police:.
Succes, gangisallesman.
[/quote]


fotooooooo`s :tease:
[/quote]
Foto's ? Ik heb zo'n on board cameraatje gekocht voor 140 euries , kan ik met een 2gb sd kaartje meer dan een uur filmen  :yahoo: Ben nog bezig met het uitvogelen hoe die werkt maar tzt gaan de opname's op youtube.
Gangisallesman
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door gangisallesman op 24 apr 2008, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Huub1983
#124748
Me tandwielen zijn nog heel, maar merk wel dat alles snel weg slijt !

Vooral me achterband ook...


Maar dat houdt me niet tegen om gewoon door te gaan met oefenen  :yes:
Het gaat steeds beter, ga net zolang door tot de wheelie perfect is.

Wat me wel opvalt, is dat me olie temperatuur vrij hoog wordt als ik aan het proberen ben.
Maximale was 99 graden ! Toen ben ik maar even een rondje gaan rijden voor wat afkoeling.
Avatar
Door Tuono GR66
#124767
die 99 graden heb ik ook regelmatig hoor in de stad.

File rijden , wachten voor stoplichten etc  > gaat ie zo naar 100 gr .
Dan zijn beide fans aangesprongen en zakt de temp. naar ca 90 gr.

Niets aan de hand . Je mist de rijwind om te koelen.

Word ook betalend lid van de ARA!