ARA Community

Hèt spreekplatform van alle Aprilia rijders in Nederland!

Algemene motorpraat, humor, ervaringen, alles!

Moderator: Moderators

Door aprilliaad
#379486
Maar eens begonnen om te sleutelen aan de tuono, altijd leuk om een voor mij nieuwe motor te ontdekken hoe alles zit. Motor van 2003 65.000 km dus je weet nooit wat er niet goed is. Geen klachten over de motor start goed, rijdt goed, remt goed, veert goed..dus ik verwacht niet veel. Achterrem is bekend ben ik ook mee bezig geweest zat geen wave schijf op voor wel dus die even geregeld met een paar sinter (meningen zijn verdeeld) remblokken, pedaaltje is hard en slag heb ik kleiner gesteld, voelt wel goed aan. Claxon hing los steuntje afgebroken haalde kappie weg viel gelijk de koelvin eruit,,,boutjes weg. Bezig om 2e claxon te monteren voorkomt ongelukken kan zelfs je leven redden. Dit werd niet serieus genomen door een zekere Marshall , die maakte er zelfs stomme grapjes over,,,ach weet onderhand wel wat voor vent dat is.
Waar het mij om gaat is de klepspeling,,,had al wel gelezen dat die heel weinig verlopen, hopen maar, niet zoveel zin om 4 nokkenassen eraf te halen. Nou heb ik het heel simpel in gedachten niet moeilijk gedoe met timing bdp etc. etc. als de nok recht omhoog staat tegenover de nokvolger of hoe heet dat ding kan je altijd de klepspeling controleren toch, klep staat dicht op zijn zitting dus moet kunnen volgens mij of ben ik fout.

Trouwens ik ben s lid geweest van de mercedes 280 se oldimerclug,,die organiseerden klepstel dagen ergens bij een dealer,,,, tafel met shims mee,,,paar deskundigen erbij en stellen die handel,, bespaart je paar honderd bij de dealer! Maar zal wel niks zijn voor hier heb het gevoel dat er niet veel gesleuteld word en men altijd heel hard naar de dealer rent wat het kost is niet zo belangrijk voor mij wel! Veel leuker toch om zelf je motor te repareren.

Nou s zien wat hier voor reacties op komen,,of helemaal niks zijn jullie ook goed in, iemand negeren...zal er maar even verder niet op doorgaan.
S4026009.JPG
S4026010.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Avatar
Door Capo dei Capi
#379487
Hoi Ad,
Leuk verhaal. Je bent flink bezig . Wel even schrikken dat de koelvin eruit valt.
Over het algemeen hoeft bij de Rotax blokken nauwelijks de kleppen gesteld te worden.
Ik ben zelf niet al te technisch, maar van tijd wat kleine klusjes zoals olie verversen, remblokken vervangen e.d. durf ik wel aan.
Elektronica blijf ik van af. Heb wel eens wat laten vonken met een hoge kostenpost tot gevolg :sorry:
Ik heb mijn Caponord en Tuono gewassen, gepoetst, ingevet en benzine stabilisator aan de benzine toegevoegd . En uiteraard aan de druppellader. Succes met klussen Ad :ok:
Door aprilliaad
#379492
hoi dank voor je antwoord,,,
moet zeggen ik kan niet wennen aan al die vreemde benamingen in de aprillia wereld,,,ARA.... capponard,, zegt me helemaal niks,,, toermotor 1200 toch? shiver gaat nog,,,maar er is er nog 1 die ik wel gaaf vind kan niet op de naam komen. En beetje sleutelen best leuk, tijd zat dus elk boutje kan ik schoonmaken :crazy:

wat ik vroeger deed bij de ducati,, desmo,,,riemen,,moeilijk gedoe,,,,bracht hem op de aanhanger zonder kuip, distributie kappen etc naar een goede motorzaak hier in de buurt en liet hem de kleppen stellen en riemen vern...kostte niet zoveel en kan weer jaaaren vooruit.
Avatar
Door Capo dei Capi
#379493
Hoi Ad,
De Caponord is inderdaad een 1200 2 cylinder. Het is een all road Zeg maar de tegenhanger vd BMW GS. De Caponords van voor 2013 hebben een 1000 cc 2 cilinder, het Rotaxblok.
En ja de namen...Marketing hè.
Ik zit even te denken welke type jij bedoelt: Futura, Falco, 6.5, Mana, Dorsoduro?
Avatar
Door Henk RS 250
#379494
https://haynes.com/en-gb/aprilia/rsv-mi ... qMQAvD_BwE

Ad, de Aprilia Bijbel is onmisbaar als je sleutelt. Mijn mille had bij 60000 de klepspeling nog binnen fabrieks specificities.

Ik verwacht geen afwijkingen, haal wel even een paar nieuwe klepdeksel pakkingen. En bekijk gelijk de inlaat rubbers, ze willen nog wel eens een beetje gaan lekken. Even eraf en pasvlak insmeren met pakking en weer monteren.
Door aprilliaad
#379500
Capo dei Capi schreef:
20 nov 2020, 07:11
Hoi Ad,
De Caponord is inderdaad een 1200 2 cylinder. Het is een all road Zeg maar de tegenhanger vd BMW GS. De Caponords van voor 2013 hebben een 1000 cc 2 cilinder, het Rotaxblok.
En ja de namen...Marketing hè.
Ik zit even te denken welke type jij bedoelt: Futura, Falco, 6.5, Mana, Dorsoduro?
Bedoel de Dorsuduro... mijn smaak ziet er super uit...Die capponard ook dikke bike 1200 blok zal wel trekken als 120 paarden. Ik vind dat Aprillia een grote misser maakt met die benamingen, geen hond die weet wat een karbonade is of Dorsuduro , op deze manier blijft Aprillia er maar een beetje achteraan hobbelen met dit soort namen, niet de bekendheid die het zou moeten hebben. Een ducati Panigale kent bijna iederen als voorbeeld.
ciao
Door aprilliaad
#379502
Henk RS 250 schreef:
20 nov 2020, 08:23
https://haynes.com/en-gb/aprilia/rsv-mi ... qMQAvD_BwE

Ad, de Aprilia Bijbel is onmisbaar als je sleutelt. Mijn mille had bij 60000 de klepspeling nog binnen fabrieks specificities.

Ik verwacht geen afwijkingen, haal wel even een paar nieuwe klepdeksel pakkingen. En bekijk gelijk de inlaat rubbers, ze willen nog wel eens een beetje gaan lekken. Even eraf en pasvlak insmeren met pakking en weer monteren.
Ok thx,,, mijn engels gaat niet verder dan how do you do, dus technisch engels is aan mij niet besteed.
Hoef simpel alleen maar te weten of je de klep kan controleren als de nok 180 graden, bovenin staat.
Zag wel op een filmpie ong. hoe het zit achterste cyl,,, bougie,s eruit,, zuiger bovenin,,,nokken staan op tuimelen uitlaatklep gaat open inlaat net dicht. Heb vroeger honderden kleppen gesteld maar dan van 4 en 6 cylinders 35 jaar geleden.. Pakkingen klepdeksel zweten ook wat maar dat doe ik ook wel s,,s zien of ik zin heb om de boel los te trekken.
Zal uiteraard alle rubbers s goed tjekken. Miss. hoeft het idd niet die kleppen stellen maar spookt nou toch door m,n hoofd net als bij m,n Duc toendietijd. Kleppen moeten gewoon goed staan basis voor alle verdere afstellingen die je doet. Dus niet aan allerlei schroefjes lopen klooien terwijl de kleppen te strak staan,,, word vaak vergeten vanne zal wel goed zijn.
Door aprilliaad
#379503
aprilliaad schreef:
20 nov 2020, 17:09
Henk RS 250 schreef:
20 nov 2020, 08:23
https://haynes.com/en-gb/aprilia/rsv-mi ... qMQAvD_BwE

Ad, de Aprilia Bijbel is onmisbaar als je sleutelt. Mijn mille had bij 60000 de klepspeling nog binnen fabrieks specificities.

Ik verwacht geen afwijkingen, haal wel even een paar nieuwe klepdeksel pakkingen. En bekijk gelijk de inlaat rubbers, ze willen nog wel eens een beetje gaan lekken. Even eraf en pasvlak insmeren met pakking en weer monteren.
Ok thx,,, mijn engels gaat niet verder dan how do you do, dus technisch engels is aan mij niet besteed.
Hoef simpel alleen maar te weten of je de klep kan controleren als de nok 180 graden, bovenin staat.
Zag wel op een filmpie ong. hoe het zit achterste cyl,,, bougie,s eruit,, zuiger bovenin,,,nokken staan op tuimelen uitlaatklep gaat open inlaat net dicht. Heb vroeger honderden kleppen gesteld maar dan van 4 en 6 cylinders 35 jaar geleden.. Pakkingen klepdeksel zweten ook wat maar dat doe ik ook wel s,,s zien of ik zin heb om de boel los te trekken.
Zal uiteraard alle rubbers s goed tjekken. Miss. hoeft het idd niet die kleppen stellen maar spookt nou toch door m,n hoofd net als bij m,n Duc toendietijd. Kleppen moeten gewoon goed staan basis voor alle verdere afstellingen die je doet. Dus niet aan allerlei schroefjes lopen klooien terwijl de kleppen te strak staan,,, word vaak vergeten vanne zal wel goed zijn dat hoop ik dus maar haha
Avatar
Door rsvfrank
#379508
Als de nok naar boven wijst kun je, net zoals bij alle andere verbrandingsmotoren, de speling controleren.

Is bij het rotax blok een simpel klusje trouwens, zeker voor een voormalig automonteur en ducati sleutelaar :ok:
De klepdekselpakking die zweet/lekt zijn meestal de voorste.Plak de rubber pakking met hittebestendige vloeibare pakking (blauwe loctite) in de groef van het klepdeksel, dan verschuift deze niet met het terugplaatsen.
Door aprilliaad
#379514
heb eigenlijk nooit veel hoeven te sleutelen aan mijn motorfietsen op de normale dingen na. 1 x een klep vern van een honda cbx,6pitter,, leuk klussie 24 kleppen inschuren 4 nokkenassen. En ik heb zo vaak gewisseld van motor met de tijd dat ze gaar waren verkocht ik ze en kocht ik weer een verse. Heb wel 2 ducati,s zeg maar omgebouwd en zelf gespoten met 2K lak. Gewoon leuk pielen aan die motorfietsen.
Als automonteur bij de BMW heb ik me een ongans gesleuteld,, cyl. kopp uur per dag sleutelen en,, koppakkingen,kleine beurten grote beurten remrivisies tot je er schijtziek van werd,,, elke dag 8 uren sleutelen 10 jaar lang dus vertel me niks over sleutelen! complete motoren... geweldig,,, wel 40 jaar geleden maar toen had de bmw al electronische injectie,,alleen kleppen stellen ging toen met moertje,schroefje erin,,, te simpel eigenlijk. Bij de BMW wel geleerd blijf van de electronica en injectie af. hooguit CO stellen,,,wat ik hier soms lees draaien overal maar een beetje aan. Ook nog paar jaar bij de fiat gewerkt die had wel de nok recht op de klep met een shim ertussen,,,bus waar shim inzat kon je naar beneden duwen en de shim er tussenuit vissen, wel de hele zooi berekenen strakker of losser....
nou hoop ik dat dat verhaal van je bent toch automonteur geweest uit de wereld is word daar een beetje moe van...zit een gat van 40 jaar tussen....maar sleutelen verleer je niet.
,,,kom nooit bij een dealer auto , motor niet, uitzonderingen nagelaten.
Maar ben blij dat jij het allemaal zo goed weet als de klepspeling niet goed is klop ik even bij jou aan ok! :
Laatst gewijzigd door aprilliaad op 21 nov 2020, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Avatar
Door rsvfrank
#379515
Wat wil je nu eigenlijk? Je geeft in ieder verhaal aan dat je van alles kan en overal jaaarenlange ervaring mee hebt ,dan wordt je vraag beantwoord en begin je weer een heel verhaal met van alles en nog wat...
Ik geef aan dat het voor jou dan geen moeilijk klusje moet zijn en je voelt je weer aangevallen ofzo???

Ik zeg succes verder..
Door aprilliaad
#379520
dat mijn vraag beantwoord is dat is mooi had het dan daarbij gelaten. niet van voor een auto......ducati......specialist wat denk je daar mee te bereiken? ik vraag normaal iets geef dan normaal antwoord als je dat niet kan ga dan naar de kleuterklas. :crazy:
En dacht je nou echt dat ik niet weet hoe je een pakking plaaats? je bent erg. Vraag toch ook niet aan jou of je een bougie kan monteren,,, wel een beetje kopervet eraan tegen de hitte en het vastzitten en pas op dat je hem er niet scheef indraait en bougie afstellen word ook nog wel s vergeten. En locktite? die heb ik in rood dat is een schroefdraadborg middel, wat dacht je van gewoon een beetje vet eraan?
de groeten.
Avatar
Door Henk RS 250
#379556
Persoonlijk zou ik voor het borgen van best wel tere motorfiets onderdelen geen rode Loctite gebruiken. Als het weer los moet moet je warmte gebruiken om de boel los te krijgen, ik zou dat niet gebruiken bij delen als klepdeksels. Gewoon de blauwe Loctite en de momentsleutel. Vet aan je schroefdraad is geen borgmiddel, voor een monteur met jarenlange ervaring naar je eigen zeggen lijkt me dat geen betrouwbaar advies. Na wat je hierboven roept zou ik mijn motor nooit bij je in onderhoud durven geven. Je zou beter moeten weten met al je ervaring, anders check de datasheet van Loctite met de adviezen voor de verschillende produkten.

Op persoonlijke titel sluit ik me aan bij wat Frank zegt, het lijkt erop dat je maar wat roept om reactie te krijgen in plaats van inhoudelijk mee te gaan. Ik begin het een beetje irritant te vinden, als het je bedoeling is om aandacht te genereren is dat bij deze gelukt.

Word ook betalend lid van de ARA!