ARA Community

Hèt spreekplatform van alle Aprilia rijders in Nederland!

Algemene motorpraat, humor, ervaringen, alles!

Moderator: Moderators

Avatar
Door Chriz86
#377333
Goed bezig Oscar. Ziet er netjes uit.
Dus bij het volgende ritje moeten we voor flitsend beeldmateriaal achter jou rijden zie ik. :)
Avatar
Door Gerrit
#377339
Nou ik heb dit jaar aan de Tuono V4 niets gedaan, na de rit naar Italie bij Roke gebracht voor service en klaar. De Pegaso heeft verse olie gekregen, ook weer klaar.

Maar..... toch heel druk geweest in de garage hoor. Een super winterklus namelijk: het van de grond af aan opbouwen van een motorfiets.

Ik ben begonnen met het ophalen van een Frame (van een RSV mille 2001) met kenteken eind vorig jaar, kenteken heb ik geschorst voor 3 jaar. Ik had het frame op zolder gelegd omdat ik onderdelen zou gaan sparen. Dat verliep wonderwel heel goed en de opbouw is al dit voorjaar gestart. Ik heb besloten om hem op te bouwen als Tuono en diverse onderdelen over de hele wereld laten komen. En het leuke is dat ik al het kuipwerk van dezelfde kleur heb weten te vinden.

Afgelopen week heb ik de gasklephuizen gemonteerd en samen met Jeroen gekeken hoe dan de gaskabels moeten lopen en vooral hoe dat gesteld moet worden. We hadden de Pegaso als voorbeeld EN helemaal gelukt. Mijn zoon blijkt een goed technisch inzicht te hebben EN hij is erg kritisch of het wel perfect is.

Ik heb geleerd dat een Tuono Gen 1 behoorlijk zeldzaam is qua onderdelen voorziening of heel duur. Zo is het plaatje waarop de knipperlichten gemonteerd worden niet meer te koop, ook het frame van het frontje (op het eerste oog gelijk aan de RSV maar toch niet) is niet meer te koop. Een tweede hands koplamp (een nette dan) is heel erg zeldzaam. Het steuntje voor de ophanging van de rechterkuip, is vrijwel niet meer leverbaar.
Na uren zoeken heb ik toch alles weten te vinden.

O ja, het gouden stuur van de Tuono Gen 1: zeldzaam of belachelijk duur. Een aftermarket stuur? Niet de juiste vorm want dan komt het stuur tegen de kuip aan. Toch gevonden, in Italie.

De opbouw had / heeft best wat verrassingen opgeleverd. Dogbone zat bij het frame, maar helemaal vastgerotte lagers, lagers moeten vernieuwen. Hele mooie wielen gevonden maar achteraf bleken de bouten van de kettingopnemer gebroken. En zo heb ik nog een hele waslijst. Als je de spullen binnenkrijgt dan springen de tranen je soms in de ogen, hoe heeft men ermee kunnen rijden en waarom is het zo enorm verwaarloosd? Maar afijn, stapje voor stapje alles gerepareerd met hier en daar wat hulp (bouten achterwiel door Kees van Roke laten uitboren) is de Tuono Gen 1 nu bijna klaar.

Ook zaten er pareltjes bij, op die wielen zitten serie ORO brembo's, als nieuw. Remklauwen met nieuwe remblokjes. Een NIEUWE koplamp op ebay gescoord. En nog zo van die grappige dingen. Zo heb ik afgelopen weekend bij Ron van Roke nieuwe handvaten opgehaald, dat staat toch wel fraai hoor, is toch het aanzicht van je motor. Kuipruitje is lelijk en ga ik vervangen als hij rijdt.

Inmiddels staat hij op zijn wielen en is het werk grotendeels gedaan. Nu nog tank afmaken, en airbox erop en dan kunnen we eens gaan kijken of hij wil starten.

O ja, mooie stuurdemper gevonden. Wat blijkt? Is het boutje in het topframe afgebroken, de slimmerik die me dit frame heeft verkocht is de borging vergeten los te maken waardoor de bout natuurlijk niet wilde draaien. Grrr, met wat pech kan ik het topframe demonteren om die moer uit te laten boren.

Een leuk project om te doen, maar wat moet ik nou met 3 motoren in de garage?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Avatar
Door Edward
#377342
- nieuwe accu
- link systeem gesmeerd en nieuwe lagers in geklopt.
- achter schokbreker naar HK gebracht voor service, nieuwe veer op geplaatst en revisie van het apparaat
- nieuwe lagers achterwiel gekocht moet ik nog wel plaatsen.
- olie en fiter ga ik van t weekend doen.
Avatar
Door Henk RS 250
#379379
IMG-20201024-WA0022.jpeg
Omdat de milles klaar zijn al ben ik begonnen aan een oude bekende.

Op de brug gezet en gestript intussen.

Ik zal binnenkort een paar foto's plaatsen en de vorderingen melden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Avatar
Door Henk RS 250
#379380
IMG-20201029-WA0015.jpeg
De vering ligt klaar voor service bij J&J Suspension.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Avatar
Door Henk RS 250
#379392
Thanks, deze 250 is een goede bekende ja.

Er zijn wat avonturen mee beleefd in de bergen 🤣.
Nadat ie op de beurs stond is ie weggezet wegens aanschaf van een Suzuki.

En ik mocht van de eigenares er een winterklus project van maken, waarvoor mega dank.

Updates volgen
Avatar
Door Henk RS 250
#379428
Okkie26 schreef:
12 nov 2020, 14:49
Ga je dan ook iets aan die oliespuit achterop doen?

Mijn pak is nog bruin van de olie..

;D
Okkie, ik dacht dat je pak destijds wel schoongebrand was :). Maak je geen zorgen, als ie klaar is is de vetspuit verdwenen.
Avatar
Door FerBa
#379541
Henk RS 250 schreef:
12 nov 2020, 11:25
Thanks, deze 250 is een goede bekende ja.

Er zijn wat avonturen mee beleefd in de bergen 🤣.
Nadat ie op de beurs stond is ie weggezet wegens aanschaf van een Suzuki.

En ik mocht van de eigenares er een winterklus project van maken, waarvoor mega dank.

Updates volgen
Kijk eens aan! Is ze van plan om er weer mee te gaan rijden?
Avatar
Door Gerrit
#379545
Ik was een paar weken terug op de Pegaso weg. Bij het afstappen tik ik tegen het achterknipperlichtje en daardoor breekt de steun af.
Dat is een oogje dat vast zit aan de ondertray. Ik dacht ach dat lijm ik ff aan elkaar en klaar weer.

Maar....

Nu blijkt dat het Poly Ethyleen is, dat kun je niet lijmen want niets houdt. Proefondervindelijk helaas ook zo moeten vaststellen. Het alternatief is om het weer aan elkaar te smelten. Afijn dat afgelopen weekend maar eens gedaan en gelukkig met goed resultaat, het zit weer aan elkaar en nog redelijk stevig ook. Wellicht iets minder dan het was maar toch goed genoeg denk ik.

Dat aan elkaar smelten heb ik een met een mini soldeer apparaatje gedaan. Het oogje is natuurlijk ook niet zo groot en het contact oppervlak is dus ook maar klein. Nu moet het wel precies goed uitgelijnd anders staat het knipperlichtje zometeen omhoog of omlaag te kijken. Het is gelukt.

Nu blijkt er toch een mogelijkheid te zijn om hard PE te lijmen, zacht PE zoals bij tuinstoelen lukt meestal niet. Nou de ondertray is behoorlijk flexibel en valt zeker niet in de categorie hard.

Ja en dan blijkt ook dat het onderdeel als geheel niet meer leverbaar is, nog eenvoudiger was een paar tientjes een nieuwe undertray erop maar helaas die optie bestaat niet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Door gnooter
#379546
Heeft iemand ervaring met kunststof lassen, heb een scheur in mijn achterkant van de dorsoduro, wil die repareren van de winter
Avatar
Door Heuveltje
#379547
gnooter schreef:
23 nov 2020, 13:11
Heeft iemand ervaring met kunststof lassen, heb een scheur in mijn achterkant van de dorsoduro, wil die repareren van de winter
Vroegah bij mijn 1e motor een paar keer laten doen, ging super en was sterker dan voor de breuk.
Avatar
Door Gerrit
#379550
gnooter schreef:
23 nov 2020, 13:11
Heeft iemand ervaring met kunststof lassen, heb een scheur in mijn achterkant van de dorsoduro, wil die repareren van de winter
Wat is het voor materiaal? Vaak kun je gewoon lijmen.

Kunststof "lassen" is eigenlijk niet meer dan met een soldeerbout de boel aan elkaar smelten.....
Avatar
Door rsvfrank
#379551
Je kunt tywraps gebruiken om scheuren dicht te lijmen, dus laten smelten in de scheur.Met zo'n mini soldeerbrandertje gaat dat best goed.
Avatar
Door Gerrit
#379553
rsvfrank schreef:
23 nov 2020, 19:09
Je kunt tywraps gebruiken om scheuren dicht te lijmen, dus laten smelten in de scheur.Met zo'n mini soldeerbrandertje gaat dat best goed.
Nou pas op want met Poly Ethyleen gaat dat niet. Ik heb diverse testen gedaan, het blijft niet zitten! PE kun je alleen met PE samensmelten en tie wraps zijn een ander soort plastic.
Avatar
Door Henk RS 250
#379580
Klopt, net als met echt lassen moet je smelten met hetzelfde materiaal. En niet elke kunststof kun je aan elkaar smelten. Leuke materie om eens verder in te duiken. Voor de RS 250 en de ETX ben ik aan het zoeken of je niet meer leverbare delen kunt scannen en met een 3D printer kunt laten naprinten.
Avatar
Door Gerrit
#379882
Jajajajaja,

Toch een mooie onderplaat gevonden voor de Pegaso. Superblij mee. Hij is weer 100%.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Avatar
Door Gerrit
#379920
Next up voor de Pegaso: Nieuwe radiator. De oude is krom en de steuntjes zijn gebroken na een klein ongelukje. De oude is nog 100% functioneel en we hebben er nog lang mee kunnen rijden dankzij twee grote tie raps.

Na heul lang zoeken een prachtige 2e hands radiator gevonden die het waardig is om te gebruiken.

Hierbij alvast een plaatje van de oude. De nieuwe (gebruikte) is nog onderweg.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Word ook betalend lid van de ARA!