- 28 apr 2020, 16:19
#377339
Nou ik heb dit jaar aan de Tuono V4 niets gedaan, na de rit naar Italie bij Roke gebracht voor service en klaar. De Pegaso heeft verse olie gekregen, ook weer klaar.
Maar..... toch heel druk geweest in de garage hoor. Een super winterklus namelijk: het van de grond af aan opbouwen van een motorfiets.
Ik ben begonnen met het ophalen van een Frame (van een RSV mille 2001) met kenteken eind vorig jaar, kenteken heb ik geschorst voor 3 jaar. Ik had het frame op zolder gelegd omdat ik onderdelen zou gaan sparen. Dat verliep wonderwel heel goed en de opbouw is al dit voorjaar gestart. Ik heb besloten om hem op te bouwen als Tuono en diverse onderdelen over de hele wereld laten komen. En het leuke is dat ik al het kuipwerk van dezelfde kleur heb weten te vinden.
Afgelopen week heb ik de gasklephuizen gemonteerd en samen met Jeroen gekeken hoe dan de gaskabels moeten lopen en vooral hoe dat gesteld moet worden. We hadden de Pegaso als voorbeeld EN helemaal gelukt. Mijn zoon blijkt een goed technisch inzicht te hebben EN hij is erg kritisch of het wel perfect is.
Ik heb geleerd dat een Tuono Gen 1 behoorlijk zeldzaam is qua onderdelen voorziening of heel duur. Zo is het plaatje waarop de knipperlichten gemonteerd worden niet meer te koop, ook het frame van het frontje (op het eerste oog gelijk aan de RSV maar toch niet) is niet meer te koop. Een tweede hands koplamp (een nette dan) is heel erg zeldzaam. Het steuntje voor de ophanging van de rechterkuip, is vrijwel niet meer leverbaar.
Na uren zoeken heb ik toch alles weten te vinden.
O ja, het gouden stuur van de Tuono Gen 1: zeldzaam of belachelijk duur. Een aftermarket stuur? Niet de juiste vorm want dan komt het stuur tegen de kuip aan. Toch gevonden, in Italie.
De opbouw had / heeft best wat verrassingen opgeleverd. Dogbone zat bij het frame, maar helemaal vastgerotte lagers, lagers moeten vernieuwen. Hele mooie wielen gevonden maar achteraf bleken de bouten van de kettingopnemer gebroken. En zo heb ik nog een hele waslijst. Als je de spullen binnenkrijgt dan springen de tranen je soms in de ogen, hoe heeft men ermee kunnen rijden en waarom is het zo enorm verwaarloosd? Maar afijn, stapje voor stapje alles gerepareerd met hier en daar wat hulp (bouten achterwiel door Kees van Roke laten uitboren) is de Tuono Gen 1 nu bijna klaar.
Ook zaten er pareltjes bij, op die wielen zitten serie ORO brembo's, als nieuw. Remklauwen met nieuwe remblokjes. Een NIEUWE koplamp op ebay gescoord. En nog zo van die grappige dingen. Zo heb ik afgelopen weekend bij Ron van Roke nieuwe handvaten opgehaald, dat staat toch wel fraai hoor, is toch het aanzicht van je motor. Kuipruitje is lelijk en ga ik vervangen als hij rijdt.
Inmiddels staat hij op zijn wielen en is het werk grotendeels gedaan. Nu nog tank afmaken, en airbox erop en dan kunnen we eens gaan kijken of hij wil starten.
O ja, mooie stuurdemper gevonden. Wat blijkt? Is het boutje in het topframe afgebroken, de slimmerik die me dit frame heeft verkocht is de borging vergeten los te maken waardoor de bout natuurlijk niet wilde draaien. Grrr, met wat pech kan ik het topframe demonteren om die moer uit te laten boren.
Een leuk project om te doen, maar wat moet ik nou met 3 motoren in de garage?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.