ARA Community

Hèt spreekplatform van alle Aprilia rijders in Nederland!

Algemene motorpraat, humor, ervaringen, alles!

Moderator: Moderators

#372432
Wie heeft er ervaring met het ombouwen van een 'straat' RSV Mille R 2002 naar een racer? Waar moet ik rekening mee houden en wat is een goed adres voor het kuipwerk?

Alvast bedankt,

R1-ner
#372436
Een rsv mille is gebouwd als racemotorfiets en van daaruit naar straatfiets omgebouwd, dit itt de meeste andere superbikes.
Dus feitelijk hoef je niet veel te veranderen.

Je kan het zo gek maken als je wilt.
Begin eerst met de vering op punt te zetten, afhankelijk van je ronde tijden.
Rijd je 2.10 op Assen of minder snel dan volstaat de standaard ohlins vering prima, wel goed afstellen uiteraard en op tijd een servicebeurtje.
Kuipwerk kun je natuurlijk via ebay bij elkaar zoeken of hier nieuw kopen;
https://www.ricambiweiss.com/de/verklei ... -1000.html
Meestal moet je zelf de gaten boren in nieuwe kuipdelen .
Een hoog kuipruitje is ook lekker om achter te kruipen, want je zult plat op de tank moeten en slipstreamen ,zelfs bij de moderne 600tjes ,om een beetje mee te komen. ::)
Een quickshifter en race schakeling kan ik zeker aanraden, dus nieuwe rearsets komen dan ook om de hoek kijken, kun je gelijk je steunen wat hoger zetten voor meer grondspeling.
Aftermarket clipons met losse buizen zijn ook handig als je een onschuldig schuivertje maakt.
Verder zou ik liever investeren in een setje regenwielen dan bv mooie blingbling dingen .
Een hele goede upgrade vind ik de rsc rempomp van brembo, een wereld van verschil met het standaardspul en dat is al goed op een rsv.
Om wat gewicht kwijt te raken kun je een lithium accu plaatsen en de standaard kachelpijp vervangen.
Gps laptimertje is ook leuk en handig om je progressie te bekijken en hoef je niet steeds op de uitdraai van de organisatie te wachten.
Verder je koelvloeistof vervangen voor bv waterwetter of mocool, niet verplicht voor vrijrijden maar bij lekkage wil je geen glycol op je bandje krijgen en je medestrijders al helemaal niet.

Maar goed, je ombouw hangt eigenlijk helemaal af van wat je wilt en wat je budget is.
Misschien beter een rsv4 factory aprc rf kopen ? ;D ;D ;)
#372458
Hoi Frank,

Je slaat de spijker op z'n kop. Ik twijfel dus over de aanschaf van een RSV4 APRC met alle toeters en bellen of de huidige motor ombouwen.

Bedankt voor je reactie en het meedenken. De komende maanden wordt er niet gereden. Genoeg tijd om de knoop door te hakken.

Groet,

Jeroen
#372459
R1-ner schreef:
5 nov 2018, 17:31
Hoi Frank,

Je slaat de spijker op z'n kop. Ik twijfel dus over de aanschaf van een RSV4 APRC met alle toeters en bellen of de huidige motor ombouwen.

Bedankt voor je reactie en het meedenken. De komende maanden wordt er niet gereden. Genoeg tijd om de knoop door te hakken.

Groet,

Jeroen
Als je het geld (er voor over) hebt, zou ik niet meer twijfelen.
Je komt gewoon tekort qua vermogen, er rijden nauwelijks meer vergelijkbare motoren rond.
Voor een paar jaar terug reden er nog zat rsv's ,996's 1098' s rond waar je de strijd aardig mee aan kon.
Tegenwoordig ben je uniek als je met een mille op komt draven in de Zac of in de snelste groep bij een circuitdag.
Wat vooral frustrerend is, is lui die met pk kanonnen op het rechte stuk voorbij janken en vervolgens veel te vroeg in de ankers gaan ,je remt ze eruit ,je gaat na de apex als eerste weer op het gas en ja hoor, je wordt weer voorbij geknald.
Na een paar van die acties ,wordt je het wel flink zat, doe je een blokpass en je ziet ze niet meer.
Tijdens de endurance had ik ook zo'n gast , kwam op veenslang voorbij knallen ,om vervolgens ,tot 4x!!! toe niet durfen insturen ruskenhoek en het fietspad verkoos....

Ik ben zelf nog aan het denken na mijn crash op Assen; stoppen, doorgaan met zaccen op de rsv mille, of nog even sparen en een rsv4 kopen....

Succes met je keuze :ok:
#372463
Mijn eerste aanpassing van mijn 2002rsv richting circuit was een vering modificatie, vervolgens andere tandwielen (15/44) om wat meer pull te hebben. Kuipje erop en je hebt al een hoop lol!

Als je echt wedstrijden gaat rijden heb je idd PK's te weinig maar voor zo nu en dan een circuitdag een heerlijke fiets ik ben blij dat ik hem nog heb en ga begin januari hem weer lekker uitlaten op cartagena een erg leuke winterbreak.... 8)
#372886
Zo deed en doe ik het ook. Een schade fiets aanpassen voor t circuit. In mijn geval t Falcootje. Racevering erin, kuipwerk en gaan. Ik kom in de middengroep nog prima mee.

@R1-ner, hoe staat het met de plannen?

Tombaaa
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Word ook betalend lid van de ARA!