ARA Community

Hèt spreekplatform van alle Aprilia rijders in Nederland!

Algemene motorpraat, humor, ervaringen, alles!

Moderator: Moderators

#369599
Beste Aprilia-liefhebbers,

Ik vind het schoonmaken van mijn motor, al dan niet na een rit, een leuke klus. Nu de winterstalling voor onze beauties voor de deur staat, leek het mij leuk om met jullie te delen wat ik doe om mijn mat groene Capo en mat zwarte/grijze Futura in "concoursstaat" in de stalling te zetten. Ik sta dus niet stil bij onderhoud van dog bones, olie verversen, etc, maar puur de "buitenkant".
Ik begin in de wasbox met de motor in S100 Totaalreiniger te zetten en de ketting in de S100 Kettingreiniger. Na een minuut of 10 spuit ik de motor af, diagonaal, niet recht, want dan spuit je het vet overal tussen uit. Hardnekkig vuil verwijder ik met een spons. Vervolgens afspuiten met Osmose water (geen vlekken). Hierna droog ik de motor (en ketting) af en vet ik de ketting in met met S100 kettingspray. Indien je de motor niet met een hoge druk spuit wil afspuiten kun je de motor ook prima wassen met Dodojuice (zie foto). Dit reinigt goed en houd je waslaag in tact.
De matte tank en overige matte delen spuit ik in met Matte Protect van Valet Pro. Even laten drogen en met een micro fiber doek nawrijven. De kuipruit spuit ik in met Meguairs Detailer (parel effect in de regen). De velgen, zowel de spaakwielen van mijn Capo als de gegoten wielen van van de Futura, zet ik in Poorboy's Wheel Sealant. Ideaal. Na iedere rit kun je met een doekje zo het vuil er afhalen. En dit werkt vele ritten!
Voor glimmende lakken gebruik ik Mirror Glaze van Meguairs. Dit levert een super glans op en blijft een 1/2 jaar zitten!
Na een (droge) rit spuit ik Poorboy's Spray and Whipe (op zowel matte als glimmende lak) op de motor en verwijder ik het vuil . Vliegen, muggen, alles vliegt hier mee van de motor af EN het houdt je waslaag in tact.
Veel plezier met het poetsen!

Groeten,
John
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
#369601
Poe he, ik pak een emmertje sop, autoshampoo, beetje soppen dan afspoelen en klaar. Kuipruitje even laten weken met een sopdoekje. Zoiets. Jij gaat wel heel ver.

Remschijven met een schone doek of papiertje drogen, idem voor de voorvork, dat glimmende stukkie. :)

Ketting doe ik met Xeramics: inspuiten en daarna met een schone doek schoon poetsen. Goed op de ringetjes spuiten, daar gaat het om. In 1x klaar dus.

Wielen met wasbenzine schoonmaken, daarna oppoetsen met wd40.

Maar mijn hobby is het niet, beetje schoon in de garage is wel leuk maar geen must. Dus niet te vaak, het is wel een gebruiksding.

Pasop met de dogbone, daar nooit de spuit op zetten.
#369607
Hey Capo
Leuke opzet. Je bent niet de enige die van een schone motor kan genieten.

Hoewel ik in de basis van het rijden geniet, kan ik ook genieten van het poetsen.
Ik gebruik daarvoor spullen van "poorboys".
Hiermee krijg je de motor mooier dan in nieuwstaat en de lak wordt lekker glad.

Voor de niet poetsers: als je de juiste middelen gebruikt , gaat het poetsen gemakkelijk en een vuile motor spoel je gemakkelijk schoon. :yes:
#369632
Ik maak hem schoon met warm water met dreft, daarna met zemen lappie. Of groene zeep......met warm water. Ik heb hem zelf gespoten in een mat zwarte ubersterke 2K PUR finish, carbon delen in de kleurloos. Rode hoogglans onderkant staat ook in 2K PUR.

Zware Aerospace specificaties staan op dit spul :ok:
Kan beetje vuil, smeer of andere zooi niet tegen op :)

Word ook betalend lid van de ARA!