Pagina 1 van 1

Euro95 van E5 naar E10?

BerichtGeplaatst:22 aug 2016, 17:45
door Arie
Belgisch artikel. Geldt dit ook in Nederland? Slecht voor onze Appies in ieder geval.....

http://www.e10check.nl/motorscooter/aprilia/

Re: Euro95 van E5 naar E10?

BerichtGeplaatst:22 aug 2016, 20:14
door Okkie26
De vraag is, waarom kan het niet?

De Shiver kan geen E10, de Dorsoduro wel. Nagenoeg dezelfde motor...

Re: Euro95 van E5 naar E10?

BerichtGeplaatst:1 sep 2016, 23:01
door FerBa
Geldt ook in nederland.

De werking van de ethanol staat ergens op het forum beschreven.

Beste oplossing, gewoon geen E10 tanken, maar andere benzine met eventueel hoger octaan (staat op de pomp als er E10 in zit).

Re: Euro95 van E5 naar E10?

BerichtGeplaatst:2 sep 2016, 04:53
door TuonoPeet
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/6 ... tankt.html

rubber, kunststof en andere pakkingen maken je motor E10 "bestendig"

volgens dit artikel zouden we al verder moeten zijn......15% ?

je boekje lezen, en de benzinepomp in de gaten houden

Re: Euro95 van E5 naar E10?

BerichtGeplaatst:11 okt 2016, 21:55
door Tuono GR66
Okkie26 schreef:De vraag is, waarom kan het niet?

De Shiver kan geen E10, de Dorsoduro wel. Nagenoeg dezelfde motor...
Ethanol tast rubber aan. Oudere rubber pakkingen en "o"ringen worden zacht en zwellen op. Bij nieuwe motoren worden er pakkingen gebruikt die Ethanol bestendig zijn.
Bij de oudere appies > lekkage aan benzine slangen ...

Niet alle kunstoffen kunnen tegen ethanol
Bij de appies : kunstof tank zwelt op . Hierdoor worden ze langer en komen tegen je balhoofd aan bij opklappen.

Ethanol neemt water op / trekt water aan.
De kans bestaat dus dat er een laagje water onder in je tank verzameld. Dit geeft corrorie en zeker je tank niet leegrijden.

Re: Euro95 van E5 naar E10?

BerichtGeplaatst:29 okt 2016, 14:53
door George
En bij de oer modellen met de stale tank lossen de ontluchtingsslangen op...

Re: Euro95 van E5 naar E10?

BerichtGeplaatst:29 okt 2016, 17:39
door freaky
Maar dat doen ze nu ook al heb ik bij mijn 2000 model ondervonden ...... ik heb begrepen dat E10 10% ethanol heeft en hoorde eergisteren op de radio dat onze euro 95 nu ook al 7% ethanol heeft. ( corrigeer me maar als ik er naast zit )

Zou die drie % extra dan zo'n verschil maken?

Re: Euro95 van E5 naar E10?

BerichtGeplaatst:29 okt 2016, 18:13
door George
Op 100.000liter denk ik wel

Re: Euro95 van E5 naar E10?

BerichtGeplaatst:29 okt 2016, 19:48
door freaky
Mijn tank is iets kleiner ;) ........, ik bedoelde voor onze motoren .

Re: Euro95 van E5 naar E10?

BerichtGeplaatst:30 okt 2016, 23:51
door Tuono GR66
freaky schreef:Maar dat doen ze nu ook al heb ik bij mijn 2000 model ondervonden ...... ik heb begrepen dat E10 10% ethanol heeft en hoorde eergisteren op de radio dat onze euro 95 nu ook al 7% ethanol heeft. ( corrigeer me maar als ik er naast zit )

Zou die drie % extra dan zo'n verschil maken?
Ik dacht 5% in de euro 95.

De rubber onderdelen worden toch continu blootgesteld aan de werking van ethanol
ps 5% van 15liter is toch ca een halve liter

Re: Euro95 van E5 naar E10?

BerichtGeplaatst:31 okt 2016, 08:02
door freaky
Ok ..... er werd vorige week op de radio verteld dat het inmiddels al 7% zou zijn , vandaar mijn reactie

Re: Euro95 van E5 naar E10?

BerichtGeplaatst:11 jan 2017, 09:37
door TuonoPeet

Re: Euro95 van E5 naar E10?

BerichtGeplaatst:11 jan 2017, 10:08
door The Marshall

Re: Euro95 van E5 naar E10?

BerichtGeplaatst:11 jan 2017, 15:58
door The Marshall
Als motorrijder wil veel PK's, tank je E10 krijg je een brandstof met een lagere 'calorische'waarde,dus minder PK's!!(en een iets hoger verbruik)
Wat betreft octaangetal geldt hetzelfde.
Als voor je computergestuurde fiets 98 voorgeschreven is rijdt hij ook op 95.
Hij levert dan alleen niet zijn volle PK's (de computer regelt een en ander terug)
Ik tank als mogelijk een premium brandstof.
Maar........... voorlopig laat ik haar nog ff staan :yes: