- 18 jun 2008, 14:48
#135052
BRON: http://www.agd.nl/1054918/Nieuws/Artike ... ijders.htm
Vangrails EU veiliger voor motorrijders
17 jun 2008 10:15
Vangrails in de Europese Unie worden veiliger voor motorrijders.
De vangrails moeten zo gemaakt zijn dat ze geen armen of benen meer kunnen amputeren van uitglijdende motorrijders. Dat gebeurt nu soms met scherpe vangrails. De geleidestroken langs wegen zijn nu alleen ontworpen om auto's op de weg te houden. De EU-commissie voor standaardeisen CEN heeft besloten om de eisen aan de vangrails uit te breiden voor motorrijders.
De Nederlandse Motorrijders Actie Groep (MAG) reageert euforisch. De actiegroep protesteert al lang tegen scherpe vangrails. "Er is best nog een lange weg te gaan voordat de eisen zijn aangescherpt, maar de eerste niet omkeerbare stappen zijn door deze beslissing gezet en dat is wel een feestje waard voor ons'', zegt MAG-voorzitter Nico Perk. Hij vertegenwoordigde de Europese motorrijdersfederatie FEMA bij het EU-overleg.
Volgens de MAG loopt Nederland al een paar jaar voorop met eigen verbeteringen, zoals ondergeleiding. Hier zijn ook praktisch geen 'eiersnijders': vangrails die alleen bestaan uit een scherp metalen touw. Dat verwondde vele motorrijders.
Tgaat de goede kant weer us op Maar ik dacht dat ze hier al langer mee bezig waren?
Vangrails EU veiliger voor motorrijders
17 jun 2008 10:15
Vangrails in de Europese Unie worden veiliger voor motorrijders.
De vangrails moeten zo gemaakt zijn dat ze geen armen of benen meer kunnen amputeren van uitglijdende motorrijders. Dat gebeurt nu soms met scherpe vangrails. De geleidestroken langs wegen zijn nu alleen ontworpen om auto's op de weg te houden. De EU-commissie voor standaardeisen CEN heeft besloten om de eisen aan de vangrails uit te breiden voor motorrijders.
De Nederlandse Motorrijders Actie Groep (MAG) reageert euforisch. De actiegroep protesteert al lang tegen scherpe vangrails. "Er is best nog een lange weg te gaan voordat de eisen zijn aangescherpt, maar de eerste niet omkeerbare stappen zijn door deze beslissing gezet en dat is wel een feestje waard voor ons'', zegt MAG-voorzitter Nico Perk. Hij vertegenwoordigde de Europese motorrijdersfederatie FEMA bij het EU-overleg.
Volgens de MAG loopt Nederland al een paar jaar voorop met eigen verbeteringen, zoals ondergeleiding. Hier zijn ook praktisch geen 'eiersnijders': vangrails die alleen bestaan uit een scherp metalen touw. Dat verwondde vele motorrijders.
Tgaat de goede kant weer us op Maar ik dacht dat ze hier al langer mee bezig waren?
Aprilia RSV Mille '03 / Oldskool Airinlet / BMC Airfilter / Lots of CARBON!! / 16 JT - 42 Supersprox Stealth / D.I.D. Goldchain / MIVV GP Carbon demperset / Bagster bagagesysteem / LED Clear Taillight & LED knipp's/ '04+ Spiegels met knipp's / Officiële Biaggi, Edwards, Haga & Camier Handtekeningen