ARA Community

Hèt spreekplatform van alle Aprilia rijders in Nederland!

Algemene motorpraat, humor, ervaringen, alles!

Moderator: Moderators

Door Kusanagi
#132775
Ik vind het idee van 600/650CC vier cilinder ook banaal.
Waar moeten de 800cc-ers dan in de toekomst naar toe.
Je kunt er op rekenen dat de 800cc ook nog een keer terug gaat naar een kleinere inhoud aangezien ze nu al sneller zijn dan de oude 990cc (vaak dan)

Daarnaast zit de nieuwe 600/650 cc klasse veel te dicht bij de SuperSport.

Ik stem dus ook voor 500 (of 400cc) blokken. Wellicht 400cc 4 cilinders en 500cc 2 pitters? soort Superbike oplossing :)
Door Huertecilla
#132790
Eerlijk gezegd heb ik nooit begrepen waarom het meer dan 500 moest zijn destijds.  Was een onder het mom van ´gelijkheid´ en manier om van de dikke 2-takten af te komen en was de 500 geen 500 meer.
Maak van de GP1 weer 500 alles vrij, van de 250 als dat zo nodig is een viertaktklasse maar met max. 2 cil. en klaar.

Breng echter AUB de 50 cc. terug. Deze dingen hebben de breedste basis in de markt en de techniek is er het dichtste bij. Het is ook jaar en dag de spannnendste klasse geweest.
GP1 is meestijds niet echt een kijkspectakel met een armetierig startveld, slechts een paar podiumkanshebbers en maar zelden dat je de laatste vijf ronden niet moet missen.
Door burgerking
#132803
Goed idee van KTM :yes:, ik word een beetje ziek van dat gezeur van die Japanners, 600 cc 4 cyl doe me een lol mooi in het WSS maar verder :no:
Japanners kunnen echt zaken tot in het ultieme perfectioneren maar met echt nieuwe baanbrekende dingen komen ze niet
Door Huertecilla
#132901
[quote="burgerking"]Japanners kunnen echt zaken tot in het ultieme perfectioneren maar met echt nieuwe baanbrekende dingen komen ze niet
[/quote]
Dat riep men in de jaren vijftig als smoes om zelf de boel niet voor elkaar te hoeven hebben, doch wat was dát een vergissing.

De EXP2 van Honda is toch beslist zo innovatief als het komt: een diesel op benzine als 2-takt in een motorfiets en er nog raids mee winnen ook.

Het initiatief komt overigens van Dórna. Het is dermate een media-spectakel geworden, dat de kijkcijfers de regels bepalen.
Het grotere belang achter de 600 cc. vierpitters is het verdwijnen van weer een klasse.
Al 10 jaar wil ´men´ naar alleen de GP1. Dit is een slimme manouvre om de 250 af te schaffen. De 600 zal nl. niet veel verschillen van de huidige 800 en die moeten straks omdat ze te snel zijn weer kleiner..... = ah, dan kunnen ze eigenlijk wel weg, want die 600 is er al.

Het eindresultaat zal zijn dat we gewoon weer een klasse door de neus geboort zijn. Let maar op.

peter
Door ShoTo
#132943
Denk(ben bang) dat de volgende stap iets in de trand van dit word
http://www.youtube.com/watch?v=ytkuoA0edkg

Om een beetje in te haken op het V2 500cc verhaal.
Aprilia heeft natuurlijk al wel een beetje ervaring met supermoto V2 450 & 550cc
Ook weer een uniek concept en wereldtitels maar das een ander verhaal net als dit voor de geintresseerden.
Hier hebben ze een krachtbron uit SXV550 gehaald (dus een V2 met 550cc) en in een RSV250 frame gebouwd.
Zou toch gaaf zijn als productie fiets.(emotioneel blijft mijn hart bij 2-takt)

FILMPJE http://www.rsvr.net/rsvr550/RSVR550.wvx
Lees verder http://aprilianews.blogspot.com/2007/03 ... -rsvr.html
#132950
Ach ja, de 500 2-takten waren uitontwikkeld, dus moest er wat nieuws komen. Ik persoonlijk vind het niet erg dat de 500 werd verruild voor de 990 4-takten. Technisch gezien bied de 4-takt natuurlijk veel meer mogelijkheden als de 2-takt. Vond wel dat het wel heel rigoreus ging. Had liever gehad dat ze de reglementen zo hadden gemaakt dat je met een 2-takt ook nog kans had, dit was absoluut niet het geval toen de 990 4-takten kwamen.

Vind de V-500 idee van KTM nog niet zo heel gek, als ze de 125 maar met rust laten….
#132951
[quote="B-Art"]
Ach ja, de 500 2-takten waren uitontwikkeld, dus moest er wat nieuws komen. Ik persoonlijk vind het niet erg dat de 500 werd verruild voor de 990 4-takten. Technisch gezien bied de 4-takt natuurlijk veel meer mogelijkheden als de 2-takt. Vond wel dat het wel heel rigoreus ging. Had liever gehad dat ze de reglementen zo hadden gemaakt dat je met een 2-takt ook nog kans had, dit was absoluut niet het geval toen de 990 4-takten kwamen.

Vind de V-500 idee van KTM nog niet zo heel gek, als ze de 125 maar met rust laten….

[/quote]


Ik ben bang dat de 125's ook voor de bijl gaan.....over een paar jaar >:(
Door Huertecilla
#132967
[quote="B-Art"]
Ach ja, de 500 2-takten waren uitontwikkeld, dus moest er wat nieuws komen. [/quote]

Dat is niet correct. De hoofdargumenten waren:
- geen relatie met de techniek op de weg
- milieu
Daardoor waren de dikke 2-takten een weg zonder toekomst. Dat is niet hetzelfde.
Honda heeft met de EXP2 trouwens aangetoond dat de 2-takt méér mogelijkheden biedt op beide punten dan de 4-takt. Volstrekt onlogisch milieuwetgeving heeft die weg echter onaantrekkelijk gemaakt en daarom krijgt een Prius subsidie en een zuiniger/schoner oud pandaatje een verwijzing naar de sloop.

Het streven is naar één GP-klasse. Dat is de toekomst en dit heeft alleen zakelijke redenen. De rest is strategie daartoe te komen, tot een mege-mediaspectakel met één klasse.

Elk ander argument kun je om zeep helpen met: en de 50 cc. dan? Waarom is die er dan niet?!
Er is helaas niets wat er aan te doen is zolang het publiek met kijkcijfers het gelijk van Dorna beloont. 

peter
#133048
[quote="Huertecilla"]
[quote="B-Art"]
Ach ja, de 500 2-takten waren uitontwikkeld, dus moest er wat nieuws komen. [/quote]

Dat is niet correct. De hoofdargumenten waren:
- geen relatie met de techniek op de weg
- milieu

[/quote]

Dat klopt, maar ze waren toch echt wel uitontwikkelt.... zelfde als het 250 verhaal in een ander topic, het wordt dan mierenneuken op elk onderdeeltje, om uiteindelijk er nog een PK'tje bij te snoepen...
Ik vind de 4-takten genieten, zeker het geluid. Jammer dat het geen 990's meer zijn en dat TC toegestaan is, de 990's zijn zoveel gaver als de 800's. Het wordt nu allemaal veel te strak en streriel. Het moet gewoon weer glijden driften enz, zoals in de SBK  :kwijl:
Door Huertecilla
#133084
[quote="B-Art"] Het wordt nu allemaal veel te strak en streriel. Het moet gewoon weer glijden driften enz, zoals in de SBK  :kwijl:
[/quote]
Dat heeft alleen met de verhouding vermogen - grip van de banden van doen.
Door de stap terug in cilinderinhoud hebben de banden ineens een relatieve technische voorsprong.

Ik driftte al met twee wielen op KR124s met de Laverda Formula. Kwestie van hard genoeg insturen voor de sectiebreedte van de banden.

De cilinderinhoud op 500 en smallere banden geeft zat spectakel en wellicht komt er dan meer dan een armzalige 18 man waarvan het grootste deel no-hopers zijn aan de start. Zoals het nu is, is het eigenlijk een genante vertoning. In Valencia kukelede in de trainingen de helft eraf en was het circuit gewoon nét niet leeg!
Dan moét je wel drie cameras op elke fiets hangen want anders heb je nóg geen beeldmateriaal.
#133105
De 500's uitontwikkeld ? Moet je's kijken wat die hadden gedaan met al die electronische toeters en bellen  (injectie, motor management, traction/wheelie control etc), huidige bandentechniek en hetzelfde budget als wat er gebruikt is om te komen waar de 800's nu zijn...

Ik ben bang dat het er allemaal niet leuker op wordt. Sponsorbelangen etc zijn zo groot dat er geen plaats meer is voor 'private lunatics' zoals jaren geleded EN grote startvelden kun je ook vergeten... En de relatie tot wegmoten is en blijft ver te zoeken. Natuurlijk worden sommige technieken wel toegepast op wegmotoren maar veel is dat niet. Wat dat betreft was dat met de 2-takten beter :) Suzi RG500 & RGV250, Yamaha RD500, aprilia RS250.... 
Laatst gewijzigd door Redmer op 7 jun 2008, 06:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Huertecilla
#133113
[quote="Redmer"]
De 500's uitontwikkeld ? [/quote]

Uiteraard niet nee; de overgang naar viertakten hing al járen in de lucht dus niemand investeerde in een nieuw concept en ja, dan wordt een concept wel lang in de tanden. Als de tweetakten toekomst gehad zouden hebben, dan waren nieuwe concepten zinvol geweest en dus gekomen.
Dat was met de RC500 van Suzuki ook en daar kwam Honda met de driepitter.
Zoals dat nu gegaan is wat het een zelfvervullende profetie en waar het heen gaat is een ´Endemol´marketingformule waarin de motorfiets alleen maar figurant is. In Laguna Seca is dat al zo dat alleen GP1 rijdt en niemand die daar fundamenteel bezwaar tegen gemaakt heeft.

Op zich is het ook allemaal helemaal geen punt. Het publiek wil supersterren en die krijg je niet met ´merkenraces´. Een directe koppeling tussen straat en circuit is er al HEEL lang niet meer dus daar missen we ook niets aan.
Op nationaal niveau zijn er sinds jaar en dag cuprace-kweekvijvers voor talent dat kan doorstromen naar GP.
Daarnaast is het een ongeorganiseerd en ongestructureerd programma per land verschillend wat níets met het GP-programma van doen heeft.
Dat is de toekomst:
1.
- kweekvijvers
- één GP klasse

2.
- (open) nationale klassen op basis van productiefietsen
- superbike

3.
- clubraces
- circuitdagen

Niets mis mee eigenlijk.
Persóónlijk vind ik van wegrace de langeafstandsraces en brommeraces het leukst. De eerste omdat het veel directe straattechniek oplevert, de tweede omdat het directe straattechniek ís en beiden omdat het vooral om preparatie draait.
Ik ben geen tv-junk dus dat het niet als reality-tv met drie cameras van de motor getoond wordt mis ik niets aan. Dát is de crux waarom de tendens naar één klasse met mega-media-dekking gaat: tigtig miljoen kijkers een paar uur aan de buis. Net niet te lang om de aandacht te laten verslappen, net genoeg voor de reclameblokken.
Moto-GP wordt een kapstok voor reclame.

Word ook betalend lid van de ARA!