ARA Community

Hèt spreekplatform van alle Aprilia rijders in Nederland!

Algemene motorpraat, humor, ervaringen, alles!

Moderator: Moderators

Avatar
Door Arie-mille
#386049
Afgelopen zaterdag waren we met de openingsrit bij SABRA Bandenservice in Alblasserdam. Daar ging het natuurlijk over banden. Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke banden jullie gemonteerd hebben en wat jullie ervaring is. Wellicht ook handig om je normale gebruik van de motor erbij te zetten.

Ik heb Michelin Pilot Power 2CT. Ik ben daar best tevreden over maar heb eigenlijk geen vergelijk. Deze banden liggen zowel op mijn RSV Mille van 1999 en mijn ZXR400 van hetzelfde jaar. Ik rijd het hele jaar door op beide motoren.
Avatar
Door Capo dei Capi
#386050
Hoi Arie,
Ik heb onder mijn Tuono V4 Factory Pirelli Rosso IV. Super grip op droog en nat wegdek. Tevens mee op circuit gereden. Erg goed. Hiervoor lagen er Pirelli Supercorsa's onder. Hier was ik in de regen minder tevreden over. Weinig grip. Ik gebruik mijn motoren van maart/m oktober.
Onder mijn Caponord Rally heb ik Metzeler Tourance Next. Prima voor mijn all road. Onder alle omstandigheden goede grip en lange levensduur.
Avatar
Door FerBa
#386075
Hey Arie,
Net als John heb ik ook Pirelli Rosso IV onder mijn '04 Tuono. dik tevreden over. Onder mijn Mille heb ik destijds ook een tijd met Pilot Power 2CT's gereden, ook prima banden, vooral in de regen, alleen begint dit model banden op leeftijd te raken, dat kwam ook ter sprake bij Sabra. De Rosso IV is in die zin de moderne Pirelli versie van de Pilot Power 2CT.
Maar als jij tevreden bent met de PP 2CT zou ik daar lekker mee blijven rijden zolang ze nog verkrijgbaar zijn, wat dat betreft zijn ze ook wat budgetvriendelijker volgens mij.
Avatar
Door pipo-de-kloun
#386153
Ikzelf ben groot fan van de Diablo Rosso IV Corsa (opvolger Rosso II Corsa). Deze banden hebben erg zachte wangen, maar zijn op het loopvlak juist fijn hard, waardoor je een goede levensduur met enorme grip combineert.
Mijn nieuwe motor is afgeleverd op Bridgestone RS11, maar die laat ik eerst verwijderen om vervolgens later dit jaar in te zetten op het circuit.
Avatar
Door Mark_76
#386183
Na verschillende Bridgestones en vooral Michelin PP2ct nu al een aantal jaar aan de Metzelers. Eerst M7RR, nu de M9RR.

Vooral sportief straatgebruik en ze bevallen erg goed. Ik vind ze dichtbij de Michelins zitten qua gedrag, grip en slijtage.
Avatar
Door robz
#386189
pipo-de-kloun schreef:
14 apr 2023, 14:54
Ikzelf ben groot fan van de Diablo Rosso IV Corsa (opvolger Rosso II Corsa). Deze banden hebben erg zachte wangen, maar zijn op het loopvlak juist fijn hard, waardoor je een goede levensduur met enorme grip combineert.
Mijn nieuwe motor is afgeleverd op Bridgestone RS11, maar die laat ik eerst verwijderen om vervolgens later dit jaar in te zetten op het circuit.
leuk, circuitfiets gekocht?
Avatar
Door pipo-de-kloun
#386192
robz schreef:
19 apr 2023, 22:28
pipo-de-kloun schreef:
14 apr 2023, 14:54
Ikzelf ben groot fan van de Diablo Rosso IV Corsa (opvolger Rosso II Corsa). Deze banden hebben erg zachte wangen, maar zijn op het loopvlak juist fijn hard, waardoor je een goede levensduur met enorme grip combineert.
Mijn nieuwe motor is afgeleverd op Bridgestone RS11, maar die laat ik eerst verwijderen om vervolgens later dit jaar in te zetten op het circuit.
leuk, circuitfiets gekocht?
Soort van, haha. Wel gewoon met kenteken en gaat mee naar Luxemburg in mei ;)
Avatar
Door familyGuy
#386285
Hey guys. Ik ben aan n nieuw setje toe voor m'n RSV 1000 R. Zal wel weer Michelin PP worden (type5)
Twijfel tussen de 190/50 ZR 17 en de 180/55 ZR 17. Wie heeft ervaring met beide en kan het verschil aangeven? Belangrijk voor mij: makkelijk insturen (ik ben geen racer-zoals bekend ;) ) en levensduur.
Avatar
Door FerBa
#386294
familyGuy schreef:
9 mei 2023, 10:54
Hey guys. Ik ben aan n nieuw setje toe voor m'n RSV 1000 R. Zal wel weer Michelin PP worden (type5)
Twijfel tussen de 190/50 ZR 17 en de 180/55 ZR 17. Wie heeft ervaring met beide en kan het verschil aangeven? Belangrijk voor mij: makkelijk insturen (ik ben geen racer-zoals bekend ;) ) en levensduur.
Als makkelijk insturen belangrijk is voor jouw, dan wordt het in principe automatisch al een 180, omdat deze smaller is kun je er makkelijker korte en krappe bochten mee nemen, een 190 vergt wat meer inspanning voor het kortere kap- en draaiwerk daarentegen heb je met een 190 in langere en snelle bochten meer grip en stabiliteit.
Avatar
Door familyGuy
#386308
FerBa schreef:
9 mei 2023, 22:36
familyGuy schreef:
9 mei 2023, 10:54
Hey guys. Ik ben aan n nieuw setje toe voor m'n RSV 1000 R. Zal wel weer Michelin PP worden (type5)
Twijfel tussen de 190/50 ZR 17 en de 180/55 ZR 17. Wie heeft ervaring met beide en kan het verschil aangeven? Belangrijk voor mij: makkelijk insturen (ik ben geen racer-zoals bekend ;) ) en levensduur.
Als makkelijk insturen belangrijk is voor jouw, dan wordt het in principe automatisch al een 180, omdat deze smaller is kun je er makkelijker korte en krappe bochten mee nemen, een 190 vergt wat meer inspanning voor het kortere kap- en draaiwerk daarentegen heb je met een 190 in langere en snelle bochten meer grip en stabiliteit.
Bedankt FerBa, ik denk dat ik dit advies ga opvolgen! Tot nu toe had ik altijd 190/50 ZR 17, ben benieuwd naar het verschil.
Avatar
Door FerBa
#386325
familyGuy schreef:
10 mei 2023, 20:15
FerBa schreef:
9 mei 2023, 22:36
familyGuy schreef:
9 mei 2023, 10:54
Hey guys. Ik ben aan n nieuw setje toe voor m'n RSV 1000 R. Zal wel weer Michelin PP worden (type5)
Twijfel tussen de 190/50 ZR 17 en de 180/55 ZR 17. Wie heeft ervaring met beide en kan het verschil aangeven? Belangrijk voor mij: makkelijk insturen (ik ben geen racer-zoals bekend ;) ) en levensduur.
Als makkelijk insturen belangrijk is voor jouw, dan wordt het in principe automatisch al een 180, omdat deze smaller is kun je er makkelijker korte en krappe bochten mee nemen, een 190 vergt wat meer inspanning voor het kortere kap- en draaiwerk daarentegen heb je met een 190 in langere en snelle bochten meer grip en stabiliteit.
Bedankt FerBa, ik denk dat ik dit advies ga opvolgen! Tot nu toe had ik altijd 190/50 ZR 17, ben benieuwd naar het verschil.
Oh, dat verschil ga je merken/voelen. :yes:
Avatar
Door Henk RS 250
#386432
familyGuy schreef:
9 mei 2023, 10:54
Hey guys. Ik ben aan n nieuw setje toe voor m'n RSV 1000 R. Zal wel weer Michelin PP worden (type5)
Twijfel tussen de 190/50 ZR 17 en de 180/55 ZR 17. Wie heeft ervaring met beide en kan het verschil aangeven? Belangrijk voor mij: makkelijk insturen (ik ben geen racer-zoals bekend ;) ) en levensduur.
Kijk ook naar je velgbreedte maat icm de bandenmaat.

Een 180 kan te smal zijn voor je velg, zodat ie zeg maar uitgerekt wordt en dan te plat is zodat ie zwaarder stuurt dan een goed passende 190. Ook trek je dan de hoogte naar beneden, het wordt in de praktijk een 180/50, wat je geometrie ook slomer maakt.

Banden, het blijft zwarte magie.

BTW, op de Tuono zitten Bridgestone S22 banden.
Avatar
Door familyGuy
#386507
Henk RS 250 schreef:
2 jun 2023, 14:33
familyGuy schreef:
9 mei 2023, 10:54
Hey guys. Ik ben aan n nieuw setje toe voor m'n RSV 1000 R. Zal wel weer Michelin PP worden (type5)
Twijfel tussen de 190/50 ZR 17 en de 180/55 ZR 17. Wie heeft ervaring met beide en kan het verschil aangeven? Belangrijk voor mij: makkelijk insturen (ik ben geen racer-zoals bekend ;) ) en levensduur.
Kijk ook naar je velgbreedte maat icm de bandenmaat.

Een 180 kan te smal zijn voor je velg, zodat ie zeg maar uitgerekt wordt en dan te plat is zodat ie zwaarder stuurt dan een goed passende 190. Ook trek je dan de hoogte naar beneden, het wordt in de praktijk een 180/50, wat je geometrie ook slomer maakt.

Banden, het blijft zwarte magie.

BTW, op de Tuono zitten Bridgestone S22 banden.
Tja, dat is dan ook iets om over na te denken. Overigens staan in het instructieboekje beide bandenmaten vermeld. Ik zal ook bandenleverancier Jos Smit eens om zijn mening vragen....
Door gnooter
#386548
Na een setje S22 ga ik de michelin power 5 proberen, mijn zoon is er zeer tevreden over.
Hij heeft ze getest afgelopen maand in de Vogezen en Luxemburg en hij rijd regelmatig op Midland in Lelystad waar hij bochtentraining geeft.

Word ook betalend lid van de ARA!