- 21 okt 2019, 17:09
#375387
Kopie/paste uit Motor.NL
Bio-ethanol heeft voor- en nadelen. Een voordeel? Het pingelt minder snel. Het octaangetal van ethanol is namelijk 108, terwijl dat van Euro95 -jawel- 95 is. In principe zou je met ethanol dus een veel hogere compressie kunnen bereiken, zonder dat het mengsel uit zichzelf ontbrandt.
Maar, in ethanol zit minder energie dan in benzine. De rekensommen in MOTO73 leren dat je van pure ethanol anderhalf keer zoveel moet inspuiten om dezelfde energiewaarde en de juiste mengverhouding te krijgen. Met tien procent bijmenging is het probleem weliswaar niet zo groot, maar je merkt het wel! Motoren met carburateurs gaan te arm lopen en dat is slecht voor de motor. Praktijkmetingen leerden Peter dat hij per 100 kilometer op een XT660 Ténéré, met carburateurs, 5,9 liter Super98 verbruikte op 100 kilometer. Met E10, in Frankrijk getankt, verbruikte hij onder dezelfde omstandigheden 6,9 liter! Daarbij de opmerking dat de motor duidelijk rauwer liep.
Bij een injectie-motor is het probleem minder groot, omdat deze de mengverhouding enigszins zelf bij kan regelen. Dat zal in de toekomst alleen maar beter worden.
Een ander probleem? Dat is dat ethanol sommige rubbersoorten aantast, polyester aanvreet en zelfs sommige aluminium-soorten aantast. Omdat ethanol al jarenlang in Euro95 zit, in een mengverhouding van vijf procent, zijn motoren er wel op ontworpen. Maar oudere motoren kunnen er meer last van hebben. Wil je weten hoe jouw motor hiermee om gaat? Kijk dan hier. Blijkt je motor niet zo goed tegen E10 te kunnen? Geen reden tot paniek, want hoewel het vanaf 2020 voor elk tankstation verplicht is om E10 aan te bieden, mógen ze wel Euro95 en Euro98 aanbieden. Euro95 gaat weliswaar waarschijnlijk vervallen, maar de 98-variant blijft beschikbaar.
Het laatste probleem dat we hier noemen is hygroscopie, de mate waarin ethanol water aantrekt. Dat lijkt niet zo erg, maar water trekt bacteriën aan. Dode bacteriën zakken uit en kan vervuiling veroorzaken in sproeiers, injectoren en carburateurs. Ook gaat ethanol zich op termijn onder invloed van benzine scheiden van water, en verzamelt het zich onderin de tank. De motor rijdt dan eerst de ethanol puur op, en daar kan de motor niet goed tegen. E10 en Euro95 gaan zo’n 60 dagen mee, maar daarna heb je iets aan toevoegingen zoals Forté MotoPower I en II, of vergelijkbare producten van Wynns, Tunap, Wepp, Putoline, Startron, Liquid Moly, Miller Oils en Eurol. Tank daarbij voor de winterstalling Super98 en je lijkt redelijk uit de problemen. Let wel; de meeste ‘premium’ brandstoffen van tegenwoordig zijn geen 98.
Ben niet oud, heb gewoon veel ervaring